וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מונח שצריך להיעלם": ועדת הרווחה אישרה את ביטול השימוש ב"מפגר"

הוועדה אישרה פה כי הצעת החוק, לפיה המונח יוחלף ב"בעל מוגבלות שכלית התפתחותית" מאחר שהוא פוגעני, תעלה לקריאה ראשונה. ח"כ בן ארי: "זה אמנם שינוי סמנטי, אך זו מלחמה בתיוג. משנים תפיסה חברתית"

ח"כ מירב בן ארי. אולפן וואלה! NEWS פברואר 2016. ראובן קסטרו
"לא ייתכן שמילה פוגענית תגדיר אוכלוסייה שלמה". בן ארי/ראובן קסטרו

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (שני) פה אחד לקריאה ראשונה את הצעות החוק לפיהן השימוש במונח "מפגר", על כל הטיותיו, יוחלף במונח "אדם / אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית". זאת בשל תפיסתו ככינוי משפיל ופוגעני. הצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה ראשונה בשבוע הבא.

ממלאת מקום יו"ר הוועדה ואחת מיוזמי החוק, ח"כ מירב בן ארי (כולנו) אמרה בדיון כי "המילה 'מפגר' צריכה להיעלם מהעולם. זהו אמנם שינוי סמנטי, אך למעשה אנחנו נלחמים בתיוג ומשנים תפיסה חברתית". בן ארי הוסיפה כי "לא ייתכן שמילה פוגענית תגדיר אוכלוסייה שלמה עתירת זכויות". לדבריה, הוועדה תפנה בהמשך היום לשרי הממשלה, על מנת שיחליפו תוך שבוע את המונח "מפגר" בתקנות שונות שבאחריות משרדיהם.

חבר הכנסת איציק שמולי בכנס מפלגת העבודה בתל אביב. ניב אהרונסון
"שפה יוצרת מציאות". שמולי/ניב אהרונסון

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), גם הוא מיוזמי הצעת החוק, אמר: "בעולם שלנו שפה יוצרת מציאות. 'מפגר' היא לשון פוגענית, המבליטה בעיקר את חוסר היכולת של האדם. כמורה לחינוך מיוחד, ראיתי איך בבת אחת נעלם הביטחון העצמי מילדים שכינו אותם בשמות גנאי כאלה".

מנכ"לית אקים ישראל, סיגל פרץ יהלומי, בירכה על הצעת החוק. "בשנת 2012, הובילו אנשים עם מוגבלות שכלית מאקים יחד עם משרד הרווחה את שינוי המונח בשיח הציבורי והרשמי, מאחר שהמונח 'פיגור שכלי' הפך, לדאבוננו, להיות מזלזל, פוגעני ולא מכבד את האנשים", אמרה.

היא הוסיפה כי שר הרווחה דאז, משה כחלון, החליט לשנות את המונח באופן רשמי אך השינוי לא בוצע בספר החוקים, "דבר שגרם למחוקק ולבתי המשפט להמשיך ולהשתמש במונח הפוגעני 'פיגור'. כעת אודות להצעת חוק זו, נמנע את תחושת הפגיעה שנגרמה לאנשים שנקראו כך בהגדרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully