וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליה רבין באזכרה לאביה בהר הרצל: "ההסתה שלפני הרצח לא תמה"

4.11.2016 / 11:40

בני משפחה ופוליטיקאים התכנסו ליד חלקת הקבר שבה טמון ראש הממשלה לשעבר. בתו הוסיפה: "פרס בחר להיקבר לידו, למרות כל השוני". ראש המוסד לשעבר שביט: "הוא הקדיש את כולו לעניין השלום". בימים הקרובים ייערכו אירועי זיכרון

צילום: רוני כנפו, עריכה: ורד לידני

טקס אזכרה לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין נערך היום (שישי) בחלקת הקבר שבה הוא טמון בהר הרצל בירושלים. בטקס, לציון 21 שנים להירצחו, השתתפו בין היתר אחותו רחל יעקב-רבין, בתו דליה רבין, בני משפחה וחברים נוספים, ושרים לשעבר בממשלתו, כמו גם חברי כנסת בעבר ובהווה.

"העובדה ש-21 שנים אחרי, אתם עדיין יחד, מחנה אחד, מקרין המון על אישיותו של אבא, שהיה מנהיג פוליטי שלכם, שרוחו עדיין מחברת אתכם ומביאה אתכם כל שנה לכאן לזכור יחד", אמרה דליה רבין. "הרצח הזה הוא נורא, הוא פצע פתוח - בוודאי אצל המשפחה, אבל נראה לי שגם בלבבות רבים, רבים באומה".

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר ביטול העצרת הממלכתית: שורת אירועים לזכר רבין ברחבי הארץ
חגי עמיר: "אם חשוב לקיים את העצרת לרבין, הכסף הדרוש ייאסף"
בשל חוסר תקציב: לראשונה - העצרת לזכר רבין בכיכר לא תתקיים

אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"הרצח לא בקונצנזוס עד היום הזה". הר הרצל, היום/נועם מושקוביץ

לדבריה, "אני שואלת למה, במדינה כה מוכת שכול, ישנו הפצע הזה המדמם כבר 21 שנה, ולא מעלה ארוכה. אני מתחילה לחשוב שההסתה שלפני הרצח עדיין לא תמה. הרצח לא בקונצנזוס עד היום הזה". רבין הוסיפה כי "חלקים שלמים בעם הזה מתבצרים מאחורי מגננות, שאומרות 'אולי היה טוב שרצחו אותו', ומקללים ולועגים לנו, המשפחה. העובדות האלו מקשות על ההתמודדות היומיומית עם האבל והאובדן".

רבין התייחסה גם למותו של ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס, ואמרה כי "הבחירה של פרס להיקבר כאן, ליד אבא ואמא, יש בה אמירה של שותפות לדרך, למרות כל השוני של שני האנשים האלה". לדבריה, "אני חושבת שפה ביחד הם מסמלים דרך - שעד היום מתכחשים לה - אך לא הביאו שום תחליף לה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"את כולו הקדיש לעניין השלום". טקס האזכרה בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ

חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי (המחנה הציוני) השתתפו גם הם בטקס. חבר מפלגתם, ח"כ איתן ברושי, אמר בדבריו: "באוקטובר 92' רבין פנה לבוגרי פיקוד ומטה (המכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה של צה"ל, מ"ש) ואמר, 'המדינאים יתכוננו לשלום, אתם תתכוננו למלחמה, במטרה למנוע אותה. הגיבוי שלכם יתן לנו את הכוח לשבת למשא ומתן'".

לדברי ברושי, "דברים אלה מסכמכים באופן מדויק את השקפתו של רבין כאיש צבא שהפך למדינאי. רבין ידע כי לא יהיה זה שלום של משוררים ונביאים". הוא הוסיף כי "לדעת רבין, ראש הממשלה לא אמור לעסוק בניתוח סקרים, אלא לקדם החלטות. לכן, מרגע שהכריע על שתי מדינות קידם זאת, גם אם המהלך סיכן את כסאו".

ראש המוסד לשעבר שבתי שביט סיפר בטקס: "ישבנו אצל המלך חוסיין והוא אומר לרבין, 'אני מבין שאתה נוסע לוושינגטון, לחתום עם ערפאת. עד היום אני הייתי צריך לסבול את הנשיקות הרטובות שלו, עכשיו הגיע תורך'". לדבריו, "כשרבין התחיל את הקדנציה השנייה, את כולו הקדיש לעניין השלום. בו זמנית התקיימו שלושה מסלולים של משא ומתן, הפלסטיני, הירדני וסורי, שהיה יותר חסוי".

"כמי שהיה שליחו באחת הפגישות, חוסיין שואל אותי מה קורה באוסלו, אמרתי, 'לא יודע, אבדוק עם ראש הממשלה', ורבין אמר לי, 'תגיד לו שהאינטרס הישראלי בעדיפות ראשונה בעת הזו זה השלום עם ירדן'", הוסיף. "בהקשר של אוסלו, אני רוצה לגלות עוד משהו - אחרי שנאמר שיש כבר הבנות - יצחק, אמרו שהוא תמים - הייתה בו חשדנות, והוא שלח את אפרים סנה להיפגש עם נביל שעת בלונדון, לבדוק אם באמת יש הסכם ומה יש בתוכו".

אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"הייתה בו חשדנות". שביט, היום/נועם מושקוביץ

לאחר ההודעה על ביטולה של עצרת הזיכרון הממלכתית בכיכר רבין בתל אביב, הוכרזו כמה אירועי זיכרון חלופיים. סיעת המחנה הציוני הכריזה על אירוע שייערך מחר בשעה 20:00 בערב בכיכר רבין, בסימן המאבק בהסתה ובשנאה בחברה הישראלית. בין הדוברים באירוע יהיו המשורר ארז ביטון, אלוף (במיל') נעם תיבון, הרב בני לאו, מיכל פרומן, כלתו של הרב מנחם פרומן, שנפצעה בפיגוע דקירה בתקוע בתחילת השנה, והורים שכולים.

כמו כן, היום בשעה 14:30 ייערך באנדרטת הזיכרון בסמוך לגרם המדרגות של בניין עיריית תל אביב, המקום בו נרצח רבין, טקס של משמרות השלום והדמוקרטיה. את המפגש ינחה גבי ברלין ובו ינאמו פרופ' זאב צחוק, דני קרוון והאלוף במיל' יצחק טולקה ארד.

תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" תקיים גם היא במוצאי השבת הקרובה טקס זיכרון, בהשתתפות עשרות חברי התנועה. בטקס ישתתפו בכירים לשעבר במערכת הביטחון, ובהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, אלוף (במיל') דני יתום ומפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי. גם ילדיו של יצחק רבין, יובל ודליה, ישתתפו באירוע. הטקס ייערך בשעה 18:30 באנדרטת הזיכרון.

עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
המחנה הציוני יערוך אירוע בכיכר רבין. העצרת המרכזית בשנה שעברה/ראובן קסטרו

תנועת הנוער העובד והלומד, יחד עם קואליציית "זוכרים את הרצח - נאבקים על הדמוקרטיה" יקיימו את האסיפה הישראלית לציון יום הזיכרון ביום ראשון בשעה 18:00 בשלושה מקומות מרכזיים: כיכר רבין בתל אביב, כיכר ספרא בירושלים וגן האם בחיפה. בסוף האסיפה בכיכר רבין יתקיים אירוע הנעילה ליום הזיכרון בהובלת תנועות הנוער ובהשתתפות אמנים ודוברים שונים.

באירועים, אשר צפויים להשתתף בהם עשרות אלפי בני אדם, יתקיימו מעגלי שיח בנוגע לסוגיות המרכזיות של החברה הישראלית. לדברי המארגנים, "מדובר בהתחלה של תהליך דמוקרטי בסדר גודל ענק שבו ייפגשו ציבורים שונים ומגוונים, כפי שהגיעו לעצרות האחרונות, כדי לעצב את דרכה של מדינת ישראל".

ביום ראשון הודיע תא"ל במיל' אסף אגמון על ביטולה של עצרת הזיכרון הממלכתית בתל אביב, בשל העדר תקציב. לאחר נסיונות לגיוס כספים, העריכו המארגנים כי לצורך קיום העצרת השנתית יש צורך בכרבע מיליון שקלים שלא הצליחו להשיג לקיום העצרת.

(עדכון ראשון: 11:00)

אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
דליה רבין בטקס האזכרה בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ
אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
ח"כ עמיר פרץ בטקס האזכרה בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ
אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
ח"כ איילת נחמיאס-ורבין בטקס האזכרה בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ
אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
ח"כ נחמן שי בטקס האזכרה בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ
אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
טקס האזכרה בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ
אזכרה ליצחק רבין, הר הרצל, 4 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ, אתר רשמי
טקס האזכרה בהר הרצל, היום/אתר רשמי, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully