וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון נגד שקד: הצעתך בנוגע למינוי שופטים - "אקדח על השולחן"

3.11.2016 / 9:46

עקב הדיווח על הצעת החוק שמאחוריה עומדת שרת המשפטים, שלפיה תבוטל זכות הווטו של שופטי העליון בוועדה למינוי שופטים, פרסמה השופטת נאור מכתב חריף נגד השרה. "לא נמשיך בהידברויות ובהתייעצויות", כתבה לה. שקד: "הישיבות יימשכו כסדרן"

צילום: לע"מ, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: ריבלין עקץ את שקד, באפריל: "מינוי שופטים - לא תכנית כבקשתך")

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור פרסמה היום (חמישי) מכתב חריף לנוכח הפרסומים על כוונת שרת המשפטים איילת שקד לשנות את שיטת ההצבעה בוועדה למינוי שופטים, כך שזכות הווטו של השופטים תבוטל. השופטת נאור הודיעה כי החברים בוועדה לבחירת שופטים יפסיקו בהליך ההידברות עם השרה, ואף כינתה את ההצעה בעיתוי הנוכחי "הצבת אקדח על השולחן".

"מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון, החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות", כתבה נשיאת בית המשפט במכתב הפונה לשרת המשפטים. "לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות תוך כדי תנועה". השופטת נאור הדגישה כי אין בכוונת שופטי העליון, כולל המשנה לנשיאת בית המשפט השופט אליקים רובינשטיין והשופט סלים ג'ובראן, להמשיך בהידברויות ובהתייעצויות עם השרה. "כל אחד מאיתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי החוק", סיכמה השופטת נאור.

עם זאת, מלשכתה של שרת המשפטים איילת שקד נמסר: "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד מ"חתונת הדמים": הקורבן מדדה אחרי שנדקר - ומתמוטט בכביש
"הנתונים מפחידים": הכנסת תדון באלימות מורים כלפי אתיופים
המשטרה בוחנת את הטענות כי ציון קינן הטריד מינית עובדת

מפגש ראשון של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, עם שרת המשפטים, הגברת איילת שקד, מאי 2015. מערך הדוברות של הרשות השופטת,
נאור ושקד/מערך הדוברות של הרשות השופטת

המכתב של נאור מגיע על רקע פרסום השבוע בחדשות ערוץ 2, שלפיו שקד עומדת מאחורי הצעת החוק שהגיש חבר הוועדה למינוי שופטים, ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו). תכלית ההצעה ביטול החוק של השר לשעבר גדעון סער - שמאפשר למנות שופט עליון רק ברוב מיוחס בוועדה למינוי שופטים של שבעה מתוך תשעת החברים.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו ויוזם החוק, ח"כ אילטוב, התייחס למכתבה של נשיאת בית המשפט העליון ואמר כי "הצעת חוק בתי המשפט מדברת על בחירת שופטים לבית המשפט העליון ברוב רגיל ולא ברוב מיוחס כפי שהיה עד היום, מהלך אשר יחזק את דמוקרטיות הליך בחירת השופטים". לדבריו, ההצעה הוגשה למזכירות הכנסת כבר בחודש מרץ. "לא ברור לי על מה המהומה. החוק טרם הגיע לוועדת השרים לחקיקה ואינו מקודם בשלב זה. אני קורא לשרת המשפטים ולנשיאת בית המשפט העליון להרגיע את הרוחות ולהגיע להסכמות".

שרת המשפטים לשעבר ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה גם היא לפרשה ואמרה כי "מול כוחנות הרסנית צריך צעדים חריגים. הניסיון להטיל לחץ על שופטי העליון לא היה צריך לבוא לעולם". בדברים שכתבה בחשבון הטוויטר שלה הוסיפה לבני כי "שמירה על בית המשפט זה לא רק אינטרס של שופטים - אלא קודם כל אינטרס של הציבור".

הוועדה כוללת שני נציגים מהממשלה, שקד, העומדת בראשה ושר האוצר משה כחלון, שני חברי כנסת, נורית קורן (הליכוד) ואילטוב, שלושה שופטי עליון וכן שני נציגים ללשכת עורכי הדין. המצב כיום מאפשר לשופטי העליון בוועדה ליצור "בלוק" חוסם ולהטיל וטו על מינויים שהם אינם מרוצים מהם.

בקרוב צפויים להיבחר ארבעה שופטי עליון, בבחירה שתשנה את פני בית המשפט העליון בצורה קיצונית. שקד מעוניינת להגדיל את כוחה ולשלול את האפשרות של שופטי העליון לבטל מועמדים שבהם היא מעוניינת, ובראשם הפרופ' גידי ספיר, איש ימין מובהק הנחשב לשמרן, שמועמדותו דווחה לראשונה בוואלה! NEWS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully