וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על מינוי השופטים: לבני הגישה הצעה להבטחת ייצוג האופוזיציה

2.11.2016 / 14:00

מאז כניסת ישראל ביתנו לממשלה, נציגות האופוזיציה בוועדה עברה לקואליציה. הצעת החוק מבקשת לעגן בחוק נציגות מסיעות האופוזיציה, כפי שהיה ב-24 השנים האחרונות. במקביל, שקד מקדמת הצעה לביטול האפשרות לגוש חוסם מצד השופטים בוועדה

צילום: לע"מ, עריכה: אביב אירגז

(ריבלין, בחודש אפריל: "אי אפשר ללהק שופטים כתכנית לבקשתך")

שרת המשפטים לשעבר ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) הגישה היום (שלישי) הצעת חוק שנועדה להבטיח באופן קבוע נוכחות של חבר כנסת מהאופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. זאת, על רקע הצעת חוק שמקדמת שרת המשפטים הנוכחית איילת שקד, לשינוי שיטת הבחירה בוועדה.

בוועדה למינוי שופטים יושבים, על פי חוק, שני שרים, שלושה שופטי עליון, שני חברי כנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. כיום מכהנים בה שרת המשפטים שקד ושר האוצר משה כחלון, השופטים מרים נאור, אליקים רובינשטיין ואסתר חיות, וח"כ נורית קורן (הליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו). על פי הנוהג הלא פורמלי שהשתרש בכנסת, בוועדה יושבים חבר כנסת אחד מהקואליציה, וח"כ נוסף מהאופוזיציה.

עם זאת, החל מכניסתה של ישראל ביתנו לממשלה בחודש יוני האחרון, אין לאופוזיציה נציג בוועדה, שכן ח"כ אילטוב, שנבחר כנציג האופוזיציה לפני הרחבת הקואליציה, נשאר נציג הכנסת בוועדה, כעת כחבר הקואליציה. מאז שנת 1992, הנוהג שאפשר לאופוזיציה יכולת השפעה על מינוי השופטים הופר פעם אחת בשנת 2013, כאשר נבחרו שני נציגי אופוזיציה, יצחק הרצוג ויצחק כהן.

עוד בוואלה! NEWS:
הצעת החוק שתאפשר לישראלים בחו"ל להצביע בבחירות חוזרת לכנסת
צאצאי קורבנות הטבח בכפר קאסם נגד השר לוין: "משפיל ופוגעני"
שקד מתנגדת לעודף חקיקה - אך תומכת ב"חוק הפורנו"

ח"כ ציפי לבני, וועדת חוץ וביטחון, הכנסת. 18 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"הממשלה רומסת כל זכות של מתנגדיה". לבני וליברמן/נועם מושקוביץ

מלכתחילה, בחירתו של אילטוב כנציג האופוזיציה התאפשרה במסגרת הסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שנועד להבטיח גוש חוסם בעל אג'נדה ימנית מובהקת. כך שלטענת גורמים רבים באופוזיציה, לא נרשם שינוי מהותי במצב. עם זאת, המשך חברותו בוועדה מפרה נוהג פרלמנטרי בן 24 שנים, ומשמעותה שאין סביב השולחן הוועדה – המעצבת את פני מערכת המשפט הישראלית – ביטוי לכוחות פוליטיים שאינם חלק מהשלטון.

לדברי לבני, יש לעגן את הנוהג הלא פורמלי בחקיקה, ולהבטיח כי "נציגי הציבור בוועדה להרכב השופטים ייצגו את כלל הציבור בישראל, באופן אשר יחזק את מעמדה של הוועדה לבחירת שופטים ואת מעמדה של מערכת המשפט בישראל". היא הוסיפה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "כשהוועדה לבחירת שופטים עומדת לבחור ארבע שופטים לעליון בלי נציג אופוזיציה אחד, למרות הנוהג, וכשהממשלה רומסת כל זכות של מתנגדיה - הגשתי הצעת חוק שתבטיח באופן קבוע - נציגות לאופוזיציה ולקואליציה בוועדה לבחירת שופטים".

עוד באותו נושא

לממשלת נתניהו רוב בוועדה לבחירת שופטים - ובאופוזיציה מתעקשים לשתוק

לכתבה המלאה
שרת המשפטים איילת שקד בפתח ישיבת הממשלה. אוקטובר 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
תשכנע את כחלון לתמוך בהצעה? שקד/פול צלמים, אוהד צויגנברג

על פי חוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, שהועברה במאי למפלגות האופוזיציה, אין בחוק כל הוראה בנוגע לייצוג של הקואליציה או של האופוזיציה בוועדה, אלא מדובר ב"הסכמה לא פורמלית בין סיעות הכנסת" בלבד. לא רק שמדובר בהסכמה שאינה מחייבת, הוסיף ינון, היא גם לא תמיד כובדה, כמו במקרה של שני נציגי האופוזיציה ב-2013.

כמו כן, השבוע דווח בערוץ 2 כי השרה שקד מקדמת הצעת חוק של אילטוב, שתבטל את הצורך ברוב מיוחס של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה, ותדרוש רוב רגיל בלבד. זאת, לקראת ארבעה מינויים קרובים לבית המשפט העליון, ובמטרה לייצר לחץ על השופטים בוועדה להגיע להסכמות.

עד שנת 2008, לא היה נדרש רוב מיוחס בשביל למנות שופט, אולם הדרישה לרוב מיוחס משמעותה ששלושת שופטי העליון המכהנים בוועדה יכולים להיות גוש חוסם למינויים. הצעת החוק של אילטוב מחזירה את המצב לקדמותו, ואולם סיכויה של הצעה זו להתקדם תלויים בעיקר בשר האוצר כחלון, שיש לו זכות וטו על מהלכים שקשורים בעצמאות בתי המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully