וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משוגע, לך מכאן": עימות בכותל במהלך מחאה על אי-יישום מתווה הפשרה

2.11.2016 / 13:00

תגרה התפתחה במקום לאחר שכ-200 רפורמים, קונסרבטיבים ונשות הכותל הכניסו ספרי תורה לרחבת הכותל. נתניהו: "הזרמים הלא אורתודוקסיים לא תורמים לקידום פתרון". רב הכותל: "קבוצה קטנה שעושה הכול להגביה את הלהבות"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

עימות אלים התפתח הבוקר (שלישי) בכותל המערבי שבעיר העתיקה בירושלים, בין כ-200 אנשי התנועה הרפורמית, התנועה הקונסרבטיבית ונשות הכותל לאנשי הקרן למורשת הכותל ולמתפללים חרדים, לאחר שהראשונים הכניסו שמונה ספרי תורה לרחבת הכותל, בניגוד לתקנות המקומות הקדושים.

הם צעדו משער האשפות בירושלים, במחאה על אי-יישום החלטת הממשלה שהתקבלה בתחילת השנה בנוגע ל"מתווה הכותל", המורה על הכשרת רחבה שלישית בכותל שתפעל במתכונת שוויונית. למרות נוכחות גבוהה של כוחות משטרה, השוטרים נמנעו מלהתערב בתהלוכה ואפשרו את הכנסת הספרים. מי שניסו למנוע זאת באלימות היו מאבטחים ואנשי הקרן למורשת הכותל.

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "האירועים המצערים שהתרחשו היום ברחבת הכותל לא תורמים לקידום פתרון מוסכם להסדרי התפילה במקום". על פי ההודעה, "ראש הממשלה ויו"ר הכנסת הדגישו אתמול בפני מנהיגי הזרמים הלא אורתודוקסיים שזה הזמן להידברות ולא לחיכוך. ההפרה החד צדדית של הסטטוס קוו בכותל פוגעת במאמצינו המתמשכים להגיע לפשרה".

עוד בוואלה! NEWS:
מתווה הכותל חוזר לבג"ץ: "הכניעה המבישה לחרדים מונעת פתרון"
קונסרבטיבים ורפורמים קוראים לנתניהו: אשר את מתווה הכותל
בג"ץ בביקורת על אי מימוש מתווה הכותל: "נסחב עד בלי קץ"

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"הניחו לרחבת התפילה המסורתית". מוחות בכותל המערבי, היום/נועם מושקוביץ

משתתפי הצעדה, בהם גם רבנים ומנהיגי הרפורמים והקונסרבטיבים מארצות הברית, אמרו כי אי-יישום המתווה הוא "החרפה דרמטית במשבר יחסי יהדות התפוצות וממשלת ישראל". הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל אמר כי הממשלה "מלינה על ההחלטות הבינלאומיות הפוגעות בקשר של העם היהודי לירושלים, אבל ממשיכה להדיר מיליוני יהודים במקום התפילה הקדוש ביותר לעם היהודי, תוך גרימת נזק בלתי הפיך ליחסי ישראל והתפוצות".

הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בצפון אמריקה הוסיף כי "הגבול עובר כאן ועכשיו. לא ניתן לממשלת ישראל לזלזל במיליוני יהודים ברחבי העולם". עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית הוסיף: "אין דרך אחרת לומר זאת, אי-יישום מתווה הפשרה בכותל צמח לממדי איום אסטרטגי. זו לא עוד מכה קלה בכנף. הקשר של מדינת ישראל עם יהודי ארצות הברית, בה מחצית מהעם היהודי, ספג זעזוע עמוק. משהו יסודי פקע כאן. שיקום האמון חייב להפוך למשימה לאומית של מדינת ישראל".

ענת הופמן, יו"ר ארגון "נשות הכותל", המקיים זה קרוב ל-30 שנים תפילות ברחבה המרכזית בכותל המערבי, תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה כי הוא נרתע מיישום המתווה "בגלל שהוא נבהל מאיומי החרדים". לדבריה, "נשות הכותל ומיליוני תומכיהן בארץ ובעולם תובעות מנתניהו לשים קץ לאפליה וליישם את מתווה הכותל לאלתר".

ארגון רבני ורבניות בית הלל, שלא השתתפו בתהלוכה, מסרו כי "אימוץ המתווה יקדם את הפיכת הכותל המערבי לגורם שיאחד את כל חלקי העם". על פי הודעת הארגון, "יישום המתווה יאפשר לבני כל הזרמים ביהדות בכל תפוצות ישראל להתאחד סביב שריד בית מקדשנו ולבסס את שייכותם לעולם היהודי, למדינת ישראל ולירושלים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"לשים קץ לאפליה". עימותים בין המתפללות למאבטחים, היום/נועם מושקוביץ

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' תקף את ההחלטה לקיים את התהלוכה והתפילה. לטענתו, המשתתפים הם "קבוצה קטנה שעושה הכול כדי להגביה את גובה הלהבות ולהפוך את אש המחלוקת לאש תמיד". רבינוביץ' קרא למשתתפי הצעדה "להניח לראש ממשלת ישראל לפעול ברגישות ובשום שכל, כדי למצוא פתרון שיסיים את מלחמת האחים. הרחבה, אשר הוקמה על פי דרישתכם, עומדת פתוחה ושוממה וממתינה לכם. אנא מכם - הניחו לרחבת התפילה המסורתית. שמרו על כבוד ספר התורה ועל קדושת הכותל".

רבינוביץ' אף ביקש מהציבור הדתי והחרדי "להימנע מלהיגרר אל הפרובוקציה, ולא להיות חלק, חלילה, מחילול שם שמיים בדמות מחלוקות אלו אשר פוגעות בקדושת שריד בית מקדשנו ובקדושת ספר התורה". לסיום, הוא הביע תקווה שהכותל "ישוב להיות המקום המאחד את עם ישראל כולו".

מתי דן, יו"ר עמותת "עטרת כהנים" המתנגד למתווה, אמר הבוקר כי "אתמול התנועה הרפורמית הודיעה שהכותל והוא לא מקום קדוש עבורה, ואחרי ההצהרה הזו, לא מובן למה הם באים למקום קדוש עבור מיליוני יהודים אורתודוקסים, מפריעים את סדרי התפילה ויוצרים פרובוקציה שמטרתה לפורר את היהדות במדינה, להחליש את הקשר הדתי שיש לעם ישראל בארץ ישראל ולפגוע במעמדה של הרבנות הראשית". לדבריו, "הפשרה הושגה מאחורי גבה של הרבנות הראשית ולכן היא אינה חוקית. כל מי שיחלק את הכותל, בסוף גם יחלק את ירושלים ואת העם היהודי".

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
המפלגות החרדיות היו מעורבות בהשגת הפשרה. העימותים בכותל, היום/נועם מושקוביץ

חודשיים אחרי אישורו בממשלה של מתווה הפשרה להקמת רחבה שלישית, נתניהו הודיע על בחינתו מחדש והממשלה נמנעת מיישומו, בעקבות התנגדות החרדים. אלה היו מעורבים בחשאיות בגיבוש הפשרה, אך חזרו בהם לאור הלחץ הציבורי במגזר החרדי. בעקבות אי-יישום ההחלטה, הגישו בחודש שעבר הזרמים הלא אורתודוקסים עתירה לבג"ץ ובה דרשו ליישם את המתווה. בג"ץ טרם הכריע בעתירה, אך נראה כי הפוליטיקאים החרדים יעדיפו לעכב את הפתרון הפוליטי ככל שניתן ולהשאיר את הסוגיה לפתחו של בג"ץ. כך, יוכלו להימנע מהפלת הממשלה בלחץ הרחוב החרדי.

(עדכון ראשון: 7:45)

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
הכותל המערבי, הבוקר/נועם מושקוביץ
עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
הכותל המערבי, הבוקר/נועם מושקוביץ
עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
הכותל המערבי, הבוקר/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully