וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגי עמיר: "אם חשוב לקיים את העצרת לרבין, הכסף הדרוש ייאסף"

אחיו של רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין נותר אדיש למשמע ההודעה על ביטול העצרת השנה. "מדובר באוכלוסייה חזקה", אמר בהתייחס למארגניה. במקביל, הבהירו בתנועות המארגנות את העצרת כי היא תתקיים במתכונת שונה

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: עשרות אלפים בעצרת המרכזית, בשנה שעברה)

ההודעה של מארגני העצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין על כך שלראשונה מאז הרצח שאירע לפני 21 שנים היא לא תיערך בשל היעדר תקציב, עוררה תגובות נסערות במערכת הפוליטית וברשתות החברתיות. עם זאת, במשפחה אחת לפחות בישראל לא נרעשו למשמע ההודעה. "אנחנו די אדישים לנושא", אמר היום (שני) לוואלה! NEWS, חגי עמיר, אחיו של יגאל עמיר, רוצחו של רבין. "צריך לזכור שמדובר כאן באוכלוסייה חזקה ואם באמת חשוב להם לקיים את הטקס, הם יאספו כסף הדרוש לקיומו", הוסיף.

לצורך קיומה של עצרת הזיכרון, שהייתה אמורה להיערך במוצאי שבת הקרובה, היו דרושים כ-800 אלף שקלים, שעיקרם עבור מימון אבטחה וצרכים טכניים. המארגנים טענו כי הצליחו לגייס חלק ניכר מהסכום, אך חסרו להם כרבע מיליון שקלים. אמש הם הודיעו על ביטול העצרת והסבירו כי אינם יכולים להמתין עוד על מנת לתת תשובה סופית למשטרה, לחברת האבטחה ולספקים השונים.

בשנה שעברה, כשצוינו 20 שנים לרצח ראש הממשלה, השתתפו עשרות אלפי בני אדם בעצרת המרכזית, שאורגנה על ידי קואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה", בהובלת תנועות הנוער הציוניות, ארגונים חברתיים, התנועה הקיבוצית ומרכז רבין. בין היתר, נשאו בעצרת דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, שהגיע במיוחד לארץ, והנשיא המכהן ברק אובמה, ששלח נאום מוקלט.

עוד בוואלה! NEWS:
"אני חייל טוב, לא מפקד": ההקלטות שחושפות את המשבר בש"ס
אלף איש מהגליל הפגינו בכנסת נגד מחסור בתקציב: "נלחמים על הבית שלנו"
כחלון על סערת התאגיד: "לא מתכוון לוותר, אם אצטרך אטיל וטו"

שיחת טלפון עם אבי אשכנזי על מעצרו של חגי עמיר + סינק עו"ד. מערכת וואלה!
"אדישים לזה". חגי עמיר/מערכת וואלה!

חגי עמיר הורשע במעורבות ברצח רבין בעבירות של קשר לביצוע פשע, החזקת נשק ואיומים. הוא שוחרר מבית הכלא במאי 2012 אחרי 16 שנות מאסר וחצי. באוקטובר שעבר נעצר שוב חגי בביתו בהרצליה בעקבות פוסט שפרסם בפייסבוק בגנותו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. הוא נחקר ושוחרר.

במקום עצרת המונית - "אסיפה ישראלית"

ואולם, בתנועות הנוער דוחים היום את הטענות שלפיהן הוחלט שלא לקיים השנה את עצרת הזיכרון לזכר יצחק רבין. בקואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה", שארגנה והפיקה את עצרת רבין בארבע השנים האחרונות, הבהירו כי הם נערכים ליום הזיכרון ה-21 לרצח רבין "עם יוזמה מהפכנית שתוביל את עיצוב הזיכרון ל-20 השנים הבאות".

לפי היוזמה החדשה, תייסד הקואליציה "אסיפה ישראלית", שבמסגרתה תיערך אסיפה המונית בכיכר רבין ובאתרים נוספים ברחבי הארץ, שבה לדבריהם, "ישבו אלפי ישראלים במעגלי שיח במטרה לדון באופי הדמוקרטי של המדינה ולעצב את הכיוון ביחס לסוגיות הבוערות בחברה הישראלית". ה"אסיפה ישראלית" תתקיים ביום הזיכרון הממלכתי לרצח רבין המצוין בתאריך העברי של הרצח, הנופל על 13 בנובמבר. לפי הקואליציה, "מלבד בכיכר רבין בתל אביב, תתקיים השנה באותו היום ה'אסיפה הישראלית' גם בירושלים וחיפה". בנוסף לכך, ייפתחו אוהלי זיכרון - "אוהלי זכור", בעשרות ערים ויישובים שיפעלו למשך כמה ימים ויציגו תערוכה אודות חייו של יצחק רבין ויקיימו פעילות חינוכית ותרבותית הפתוחה לקהל הרחב.

עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
העצרת לזכר רצח רבין, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית שמארגנים יחד עם קואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה" את ה"אסיפה הישראלית", אמר: "אנחנו מקווים שבסופו של דבר תמצא הדרך לקיים עצרת מרכזית, ואם תתקיים גם אנחנו נשתתף. אך אחרי 20 שנה של עצרות גדולות וחשובות, אשר ביטאו בצורה אותנטית את רצון העם בישראל, נראה שהגיע הזמן למצוא דרכים חדשות לזכור את הרצח ומשמעותו. ה'אסיפה הישראלית' היא זוהי יוזמה חדשה שתהפוך את יום הזיכרון מיום שמסמל שפל דמוקרטי, ליום של עוצמה דמוקרטית. ב'אסיפה הישראלית' יעלו לדיון נושאים שמהווים את הבסיס לקיום היהודי-דמוקרטי המשותף שלנו בישראל".

עם זאת, דני זמיר, שהקים את הקורס הקדם צבאי על שם יצחק רבין ועומד בראש ארגון המכינות הקדם צבאיות אמר לוואלה! NEWS כי בהמשך קיומה של העצרת המרכזית יש ערך חשוב. "רבין נרצח בשל התהליך המדיני שהוביל. יש ציבור רב שחש כי אין המשך לדרך זו ובעצרת הם ראו דבר שיש בו חשיבות רבה". זמיר הזכיר כי תנועות הנוער התעקשו בעבר להוביל את העצרת והנה השנה הודיעו לפתע שלא יקיימו אותה. זה הפתיע וקרה ממש ברגע האחרון. יש לערוך בשנים הבאות את העצרת בסיוע של מימון המונים או שגוף פוליטי יממן אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully