וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של מוכר דגים מצית מחאה נדירה במרוקו נגד השלטון

31.10.2016 / 8:10

מוחסין פיכרי ניסה להציל את סחורתו שהוחרמה בידי המשטרה, אך הוא נמחץ למוות במשאית זבל. אלפים יצאו לרחובות, בדומה להשתלשלות האירועים שהובילו למהפכה בתוניסיה ולאביב הערבי. "לא היה דבר כזה מאז 2011"

עריכה: יאיר דניאל
מחאה בעיירה אל-חוסימה, מרוקו, בעקבות מותו של מוכר הדגים מוחסין פיכרי, 30 באוקטובר 2016. רויטרס
המלך מסר את תנחומיו. הפגנה באל-חוסימה, אתמול/רויטרס

אלפי תושבים במרוקו יצאו אתמול (ראשון) לשורת הפגנות ברחבי המדינה בעקבות מותו של מוכר דגים בעיירה בצפון המדינה, לאחר שנמחץ במשאית זבל בעודו מנסה להשיב את סחורתו שהוחרמה על ידי המשטרה. מותו של מוחסין פיכרי ביום שישי, בעיירה אל-חוסימה, עורר תגובות נזעמות ברשתות החברתיות נגד "הוגרה", ביטוי בניב הערבית המקומי המתייחס לניצול בידי הרשויות ולחוסר צדק.

עצרות המחאה שהתקיימו אתמול אורגנו בידי פעילים החברים בתנועת 20 בפברואר, שהייתה אחראית להפגנות שהתרחשו במהלך אירועי "האביב הערבי" ב-2011. בניסיון לשכך את הזעם, המלך מוחמד השישי, הנמצא בסיור אזורי, הורה לשר הפנים לבקר את משפחתו של מוכר הדגים ולמסור תנחומים מצד בית המלוכה. במשרד הפנים ובמשרד המשפטים הבטיחו לחקור את התקרית.

הפגנות בהיקף כה נרחב נדירות במרוקו, שבה למלך עדיין יש כוח כמעט אבסולוטי. הממלכה אימצה רפורמות כדי להרגיע את הרוחות הסוערות במהלך "האביב הערבי", בעוד מנהיגי תוניסיה, מצרים ולוב הודחו משלטונם. "לא ראיתי כל כך הרבה אנשים במהלך השנים האחרונות, לפחות לא מאז 2011", אמר חוסיין למרבט, פעיל מהעיירה אימזורן, שבה התקיימה הלווייתו של אל-חוסימה בהשתתפותם של אלפים.

עוד ידיעות על מרוקו
מרוקו: מפלגת השלטון האסלאמית זכתה פעם נוספת בבחירות
"באן לא נייטרלי": מזכ"ל האו"ם דיבר על כיבוש – והכעיס את מרוקו

מחאה בעיירה אל-חוסימה, מרוקו, בעקבות מותו של מוכר הדגים מוחסין פיכרי, 30 באוקטובר 2016. רויטרס
המשטרה מכחישה כי הרגה אותו בכוונה. הלווייתו של פיכרי, אתמול/רויטרס

המשטרה החרימה את הדגים של פיכרי אחרי שהוא הביא אותם לנמל, מאחר שהרשויות אוסרות למכור דגי חרב בעונה זו. הוא קפץ לתוך משאית האשפה שבה משתמשת המשטרה כדי להשמיד סחורה מוחרמת, בניסיון נואש להצילה, אך הוא נלכד בה ונמחץ למוות.

ההפגנות אירעו באל-חוסימה ובעיירות נוספות במחוז ריף, הנחשב למעוזם של מתנגדי המשטרה, וגם בקזבלנקה וברבאט הבירה. בבירה התאספו מאות בני אדם שצעקו כי "מוחסין נרצח, מחזן אשם", בהתייחסותם לבית המלוכה ולבעלי בריתו.

מותו של פיכרי דומה לאירוע שהוביל לתחילת המחאה בתוניסיה ב-2011, שבהמשך התפשטה ברחבי האזור. מוחמד בועזיזי הצית את עצמו למוות לאחר שהמשטרה החרימה את הירקות ואת הפירות שמכר. פעילי האופוזיציה האשימו את השוטרים בהוראה מכוונת לאוספי הזבל למחוץ את פיכרי, אך המשטרה מכחישה זאת.

הרשויות במרוקו מפקחות מקרוב אחרי ההפגנות, כשהן זוכרים את המהומות ב-2011. במהלך אותן מחאות העביר המלך חלק מסמכותו לממשלה הנבחרת, אם כי הוא עדיין מחזיק בידיו את מרבית הכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully