וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שהתפזר העשן: בקתדרלה באזור מוסול ערכו מיסה ראשונה זה שנתיים

בעוד הקרבות לכיבוש העיר העיראקית מחדש מידי דאעש בעיצומם, בעיירה קרקוש, שהייתה העיירה הנוצרית המרכזית ביותר בעיראק, חגגו את שחרור העיר תחת ההריסות. "מקווה שנוכל לחגוג את חג המולד הבא במוסול"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

קבוצת מאמינים קטנה התכנסה אמש (ראשון) בקתדרלה ההרוסה של קרקוש, עיראק, שסימני הקרבות העזים עוד ניכרים בה, וערכה בה את טקס המיסה הראשון שנחגג בעיירה זה שנתיים. קרקוש, שממוקמת ממזרח למוסול והייתה בעבר המרכז הנוצרי החשוב ביותר במדינה, נכבשה גם היא בידי ארגון "המדינה האסלאמית" בשנת 2014. לפני ימים אחדים, שוחררה העיירה בידי כוחות צבא עיראק – שהביאו תקווה חדשה לקהילה הנוצרית החרבה שבאזור.

"אחרי שנתיים ושלושה חודשים בגלות חגגנו את טקס סעודת האל, בקתדרלה שדאעש רצה כל כך להרוס", אמר יוהאנה פטרוס מוך, הארכיבישוף של מוסול. "הלב שלי עדיין נמצא שם", הוא הוסיף. לאחר כיבוש מוסול עבר מוך לקרקוש, שבה הייתה קהילה נוצרית ענפה בת יותר מ-50 אלף נוצרים, ועדיין נשלטה בידי הכוחות הכורדים. ואולם, שבועות ספורים אחרי הצליח הארגון הקיצוני לכבוש גם את העיירה, ו-120 אלף עיראקים נוצרים ובני מיעוטים נוספים נאלצו להימלט מבתיהם.

"ידענו שהברירות שלנו הן או להמיר את דתנו או להפוך לעבדים אם נישאר בקרקוש. ברחנו כדי לשמור על האמונה שלנו, ועכשיו אנחנו זקוקים להגנה בינלאומית", הוסיף הכומר מאג'יד חאזם, שהשתתף גם הוא בטקס המיסה.

עוד בוואלה! NEWS:
ערב הסעודית: סיכלנו פיגוע במהלך משחק מוקדמות המונדיאל
ניצחון לציר השיעי: המשבר בלבנון הסתיים כפי שרצה נסראללה
תימן: עשרות אסירים נהרגו במתקפה סעודית על שני בתי כלא

טקס מיסה ראשון זה שנתיים בקרקוש, עיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
"הלב עדיין נמצא שם". טקס המיסה בקרקוש, אמש/רויטרס
טקס מיסה ראשון זה שנתיים בקרקוש, עיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
50 אלף נוצרים גרו בעיירה. טקס המיסה בקרקוש, אמש/רויטרס

כשהוא עוטה חלוק בעל עיטורי זהב, הוביל אחריו הארכיבישוף את קבוצת המתפללים הקטנה בתוך מזבח מאולתר. רובה הורכבה מלוחמים נוצרים מהכוחות השונים שהשתתפו במבצע לכיבוש העיירה מחדש. "אני לא יכול לתאר את ההרגשה שלי. זו הארץ שלי, הכנסייה שלי", אמר סאמר שאבאון, אחד הלוחמים. "הם השתמשו בכל מה שיש להם נגדנו: הם ירו בנו, שלחו מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים. למרות הכול, אנחנו כאן".

מגדל הפעמון של הכנסייה ניזוק, ראשי הפסלים נערפו והרקטות ששוגרו לעברה יצרו חורים עמוקים ברצפת הקתדרלה, שעדיין מכוסה בפיח מהלהבות שהציתו לוחמי הארגון בבניין כשנסוגו מהעיירה. אבל כמה מהצלבים ההרוסים כבר הוחלפו בחדשים, סמל חדש הוצב במרכז הכנסייה, ומקום התפילה החל לקבל צורה כאשר המתפללים הדליקו כל אחד נר בתורם במסגרת המיסה.

"אם לא היינו מוצאים את הכנסייה במצב הזה, הרוסה אך עדיין עומדת, אני לא בטוח שהתושבים היו רוצים לחזור", אמר מוך. "הכנסייה הזו היום היא סמל. העובדה היא שזה נותן לנו תקווה". כשהוא מחזיק צלב ביד אחת ומניף קטורת ביד השנייה, הארכיבישוף מוך ערך אמש שמטרתו לטהר את המבנים השונים. אנשי דאעש השתמשו ככל הנראה בחצר הקתדרלה כשטח אימון, והחצר מלאה בשאריות תרמילים, הוראות להפעלת רובי קלצ'ניקוב, ועמודי הכנסייה מנוקבים מכדורים.

טקס מיסה ראשון זה שנתיים בקרקוש, עיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
"הכנסייה היא סמל". טקס המיסה בקרקוש, אמש/רויטרס

ככל הנראה יעברו עוד חודשים רבים עד שתושבי העיירה, שעדיין רצופה במוקשים ומטעני נפץ שהונחו בה בידי דאעש יחלו לחזור לביתם. הנזק העצום שגרמו אנשי הארגון לתשתיות העיר עוד טרי, כאשר מהספרייה המרכזית עוד עולה עשן לאחר שנשרפה עד היסוד ממש לפני כמה ימים, כשהכוחות החלו להיכנס לעיירה.

כוחות הביטחון העיראקיים מסרו לתושבי העיר כי המבצע לכיבוש מוסול מחדש עלול להימשך עוד חודשים רבים. אבל התקווה החדשה שהתגלמה בקרקוש מצליחה לשמור על אופטימיות. "אני מקווה שנוכל לחגוג את חג המולד הקרוב כבר בקתדרלה של מוסול", סיכם מוך.

טקס מיסה ראשון זה שנתיים בקרקוש, עיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
טקס מיסה ראשון זה שנתיים בקרקוש, עיראק, אוקטובר 2016/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully