וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב המדיני הבא של ישראל: מניעת הצטרפות הפלסטינים לאינטרפול

30.10.2016 / 0:17

לקראת העצרת הכללית של האינטרפול שתתקיים השבוע, מתכוננת ישראל לאפשרות שהפלסטינים יעלו להצבעה באמצעות טורקיה את הצטרפותם לארגון השיטור העולמי. החשש בירושלים: זליגת מידע מודיעיני משטרתי לארגוני טרור

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: תגובת משרד החוץ להחלטת אונסקו)

אחרי הקרב המדיני באונסקו, בירושלים נערכים למערכה מדינית נוספת - הפעם למניעת הצטרפותם של הפלסטינים לאינטרפול, ארגון השיטור העולמי. השבוע צפויה להתכנס באי באלי שבאינדונזיה העצרת השנתית של הארגון, שבו חברים נציגים מכ-190 מדינות, וישראל מנסה לבלום הצבעה על בקשת ההצטרפות לארגון של הרשות הפלסטינית. בימים האחרונים העביר משרד החוץ הנחיה לנציגויות הדיפלומטיות להסביר את עמדתה של ישראל בנושא ולנסות לסכל את המהלך.

האינטרפול – או בשמו הרשמי, הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי – הוא הארגון הבינלאומי השני בגודלו בעולם אחרי האו"ם, והוא מאפשר חילופי מידע ושיתופי פעולה מודיעיניים בין המדינות החברות בו ופלטפורמה להתמודדות עם פשיעה בינלאומית. הארגון מתמקד בטרור, פשע מאורגן, סחר בבני אדם, נשק וסמים, הלבנת הון ופשיעת סייבר ומחשבים ואוסף, מעבד ומשתף מודיעין בינלאומי לשימוש המשטרות במדינות השונות.

כבר באוגוסט 2015, כחלק מהמאמץ המתמשך לזכות בהכרה ולהצטרף לארגונים בינלאומיים, הרשות הפלסטינית הגישה את הבקשה להצטרף לאינטרפול, מה שיאפשר לה לקבל גישה למאגרי מידע בינלאומיים בנושאי טרור ופשיעה ולהוציא דרישות הסגרה נגד עבריינים פלסטינים בחו"ל. עם זאת, הבקשה נדחתה מכיוון שהוגשה מאוחר מדי בשביל לדון בה בלוח הזמנים של העצרת הכללית של הארגון, שמתכנסת מדי שנה בנובמבר.

עצרת של האינטרפול במונקו, אפריל 2016. AP
עצרת של האינטרפול במונקו, אפריל 2014/AP

בתחילת השנה, חידשו הפלסטינים את המאמץ להעלות את בקשתם על סדר היום של העצרת הכללית של 2016, אך ביוני האחרון החליט הוועד המנהל של האינטרפול לא לדון בבקשות הצטרפות חדשות לארגון, אלא להקים ועדת מומחים עצמאית שתגבש קריטריונים לקבלת חברים חדשים. יחד עם הפלסטינים, גם איי שלמה וקוסובו ממתינות להכרעה על בקשת החברות שלהן.

מוקדם יותר החודש הודיעה טורקיה, הפועלת בשמם של הפלסטינים, כי היא כוללת את הבקשה הפלסטינית בסדר היום של העצרת, והנהלת אינטרפול החליטה להביא את הנושא להצבעה. לדברי גורמים מדיניים, נשיאת אינטרפול והמזכיר הכללי מתכוונים להציג בפני העצרת את השאלה אם להמשיך בעבודת המומחים או להצביע על בקשות ההצטרפות של הפלסטינים, קוסובו, ואיי שלמה.

"החלטה שעלולה להביא לפגיעה בתפקוד הארגון"

בירושלים מתנגדים מאוד לצירופם של הפלסטינים, בין היתר מחשש של זליגת מידע מודיעיני משטרתי לידי ארגוני טרור. המשרד לביטחון פנים, באמצעות נציג משטרת ישראל באינטרפול, פועל בשבועות האחרונים להדגיש את עמדת ישראל בקרב נציגי המשטרות השונות לארגון, ובמקביל פועלים השגרירים מול משרדי החוץ השונים בניסיון לשכנע כמה שיותר מדינות להתנגד לבקשה הטורקית-פלסטינית.

לטענת גורמים מדיניים, קבלתם של הפלסטינים, שאינם נחשבים מדינה, מבלי שהם עומדים בקריטריונים הנוכחיים של אינטרפול, "תוביל לפוליטיזציה של כל ההחלטות וההצבעות של הארגון וישפיעו על התפקוד שלו". בירושלים מקווים כי הכריכה של ההצעה הפלסטינית עם בקשת ההצטרפות של קוסובו תשכנע את רוסיה ומדינות נוספות להצטרף לעמדת ישראל. אם ההצעה תעלה להצבעה בסופו של דבר, יידרשו הפלסטינים לרוב של שני שלישים מ-190 מדינות הארגון, על מנת שבקשתם תאושר.

(עדכון ראשון: 20:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully