וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסיון להציל את החי: שמורת הטבע הגדולה בעולם הוכרזה באנטארקטיקה

פה אחד אושרה ההצעה של ארה"ב וניו זילנד להקמת השמורה בים רוס. מדובר בשטח של 1.57 מיליון קילומטר רבוע באוקיינוס שיהיה מוגן מפני דיג למשך 35 שנים. ההכרזה התאפשרה הודות למשיכת ההתנגדות של רוסיה. "צדק בין-דורי"

פינגווינים על קרחון, אנטארקטיקה. axily, ShutterStock
ים רוס מהווה בית גידול לחיות רבות. פינגווינים אדליים באנטארקטיקה/ShutterStock, axily

נציגים מ-24 מדינות והאיחוד האירופי הכריזו הלילה (שישי) על שמורת הטבע הגדולה בעולם בים רוס שבאנטארקטיקה. מדובר בשטח של 1.57 מיליון קילומטר רבוע באוקיינוס שיהיה מוגן מפני דיג למשך 35 שנים. אנשים העוסקים בתחום איכות הסביבה בירכו על המהלך.

ים רוס מהווה אמנם רק 2% מהאוקיינוס הדרומי, אך הוא בית גידול עבור חיות רבות. בין היתר, בים רוס נמצאים 38% מהפינגווינים ממין אדלי, 30% מהיסעור האנטארקטי ו-6% מאוכלוסיית לווייתני המינק הדרומי. נוסף לכך, בים רוס ישנה כמות מזון בסיסי גדולה מאוד עבור מספר עצום של בעלי חיים כמו לווייתנים וכלבי ים.

ההצעה להפוך את האזור לשמורת טבע הוגשה על ידי ארצות הברית וניו זילנד והתקבלה פה אחד. מי שהתנגדה בעברה להצעה הייתה רוסיה, שבשנה האחרונה החליטה לסגת בה מהתנגדותה ובכך לסלול את הדרך להכרזה.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
מישל אובמה הופיעה עם קלינטון: "אלו בחירות חסרות תקדים"
רשימות הרוגים ושרים: ההדלפות שחושפות את הקשר הרוסי לבדלנים
מחכים לתגבורת: צבא עיראק חושף מנהרות של דאעש לפני הכניסה למוסול

סירות תיירים מסיירות בין קרחוני אנטארקטיקה. spirit of america, ShutterStock
מהשמורה ניתן יהיה לקחת דגימות למחקר בלבד. סירות תיירים באנטארקטיקה/ShutterStock, spirit of america

"אני בהחלט מאושר", אמר לואיס פאה שאחראי על תחום האוקיינוסים באו"ם ומי שהוביל את הקמפיין להכרזה על שמורת הטבע. "מדובר באזור המוגן הגדול ביותר על הקרקע ובים". עקב ההכרזה, למקום תהיה הגנה כוללת שלפיה לא ניתן לקחת דבר מהאזור – בין אם מדובר בציד בעלי חיים ובין אם מדובר בנטילת אלמוג. על האזור להישאר כמו שהוא על מנת לשמרו. עם זאת, במסגרת פשרה שהתקבלה, יהיו אזורים שבהם ניתן יהיה לקחת דגימות לשם מחקר.

אחד מהנושאים השנויים במחלוקת שעיכבו את ההכרזה על שמורת הטבע היה פרק הזמן שבו אמורה השמורה להתקיים. סין טענה כי 20 שנה זהו פרק הזמן הנחוץ כדי לשמר את האזור ולהציל אותו מסכנה. מנגד, מדינות אחרות סברו כי מדובר בפרק זמן קצר מידי בהתחשב בתוחלת החיים של היצורים בים רוס, כמו לווייתנים. בסופו של דבר הוחלט, כאמור, על 35 שנים.

חשש נוסף שעיכב את ההסכם הוא האפשרות שהמהלך יהווה תקדים ויוביל לבקשות נוספות להקמת שמורות טבע מסביב לעולם. פאה בירך על הדבר וציין כי הוא דווקא ישמח להכריז על שמורות טבע נוספות. "מדובר פה בצדק בין-דורי", הבהיר, "הרי אנחנו הרסנו את האוקיינוסים ולא השארנו לילדינו ולנכדינו דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully