וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה שנים: שר ישראלי בחגיגות היום הלאומי של טורקיה

28.10.2016 / 0:34

שר האנרגיה שטייניץ השתתף בקבלת פנים רשמית בשגרירות הטורקית, והכריז: "אנחנו מתכוונים לא רק לחידוש היחסים הפורמליים, אלא מעבר לכך". הוא הביע תקווה כי המגעים "יובילו לחיזוק התיאום הביטחוני"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(שטייניץ באיסטנבול: "לקדם במהירות הזרמת גז טבעי לטורקיה")

שר האנרגיה יובל שטייניץ השתתף אמש (חמישי) בקבלת הפנים הרשמית של שגרירות טורקיה בישראל לרגל היום הלאומי של טורקיה, והיה לשר הישראלי הראשון זה שנים שמוזמן לאירוע השנתי. "העובדה שישראל וטורקיה מושיטות שוב זו לזו יד לשלום ולשיתוף פעולה היא בשורה חשובה", אמר שטייניץ באירוע, שנערך במעון השגריר הטורקי בכפר שמריהו, בנוכחות הממונה של השגרירות ג'ם אוטקן.

שטייניץ הוסיף בדבריו כי "גם הערב הוא ראיה שישראל וטורקיה מתכוונות לא רק לחידוש היחסים הדיפלומטיים הפורמליים, אלא מעבר לכך". שטייניץ הביע תקווה כי השיח בין המדינות בנוגע לשיתוף פעולה בתחום הגז הטבעי והאנרגיה יישא פרי, והוסיף כי הוא מקווה שזה יוביל "בעתיד גם לחיזוק האמון והתיאום הביטחוני-מדיני בין שתי המדינות".

עוד בוואלה! NEWS:
סגן השר קרא: "רעידת האדמה באיטליה קרתה בגלל החלטת אונסק"ו"
בצל היחלשות התיאום הביטחוני בסוריה: נתניהו שוחח עם פוטין
מחכים ליורש: הפנטזיה הישראלית שחשף הריאיון של ליברמן

ג'ם אוטקאן  - דיפלומט טורקי בשגרירות טורקיה בישראל ויובל שטייניץ. ספק 500
"ישראל וטורקיה מושיטות שוב זו לזו יד לשלום". שטייניץ ואוטקן, אמש/ספק 500

האירוע אמש נערך במעון השגריר, אך השגריר המיועד לישראל טרם הגיע. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כבר החליט מי יהיה השגריר, ובתחילת החודש דווח כי הוא בחר בכמאל אוקם, אחד מיועציו הקרובים, לתפקיד. עם זאת, החלפת השגרירים ההדדית - המהלך שאמור להשלים את הסכם הפיוס - מתעכבת כי נתניהו טרם הכריז על מועמדו לתפקיד. אתמול אמורה הייתה להתכנס במשרד החוץ ועדת מינויים מיוחדת להחליט בנושא המינוי הבכיר והרגיש, אך מוקדם יותר השבוע בוטלה הישיבה ונדחתה למועד בלתי ידוע.

שטייניץ נחשב לאחד התומכים הגדולים בהסכם הפיוס עם טורקיה, שנחתם בחודש יולי האחרון והביא לסיומן של שש שנות נתק בין המדינות, שהחלו עם אירועי משט המרמרה לרצועת עזה. כבר בחודש מרץ האחרון, עוד לפני שנחתם הסכם הפיוס, נועד שטייניץ עם נשיא טורקיה ארדואן בשולי ועידת הגרעין הבינלאומית שאירח נשיא ארצות הברית ברק אובמה בוושינגטון. לפני כשבועיים, היה שטייניץ השר הישראלי הראשון שביקר בטורקיה אחרי החתימה על הסכם הפיוס, כשהשתתף בכנס אנרגיה בינלאומי שנערך באיסטנבול.

גולת הכותרת של ביקורו הייתה הפגישה עם מקבילו הטורקי, בראט אלביראק, שהייתה גם היא פגישה ראשונה בדרג שרים מאז החתימה על הסכם הפיוס. בפגישה דנו השרים בעיקר בתכניות להובלת גז טבעי מישראל לאירופה דרך טורקיה, והוסכם כי ירושלים ואנקרה יפתחו בדיאלוג כדי לבחון את ההיתכנות הכלכלית לפרויקט כזה.

שר האנרגיה יובל שטייניץ ומקבילו הטורקי בראט אלביראק, איסטנבול, 13 באוקטובר 2016. טוויטר, צילום מסך
קפריסין הזהירה מפני המגעים. שטיינית ואלביראק באיסטנבול/צילום מסך, טוויטר

משרד האנרגיה מנסה לקדם בימים אלה שורה של אפשרויות לייצוא גז לאירופה, דרך טורקיה, קפריסין ויוון, או דרך מתקני הנזלה במצרים. כמו כן, השבוע התקיימה באתונה פגישה מרובעת של מנכ"לי משרדי האנרגיה של ישראל, קפריסין, יוון ואיטליה בה נידונה האפשרות להקים צינור גז טבעי משותף שיעבור בארבעת המדינות ויאפשר ייצוא לאירופה. בפגישה הוצגה חוות דעת של החברה שמקדמת את הפרויקט מטעם האיחוד האירופי, שקבעה שהפרויקט כדאי כלכלית ויוכל להוות גורם תחרותי בשוק הגז הטבעי של אירופה. בפגישה, שבה השתתף מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, הוחלט כי ארבע המדינות ימשיכו לקדם את הפרויקט.

מוקדם יותר השבוע ביקר בישראל מנכ"ל משרד האנרגיה הקפריסאי, סטליוס הימונס, ודן גם הוא בקידום שיתוף הפעולה בין ישראל לקפריסין, שמתנגדת להנחת צינור גז בין ישראל לטורקיה. מיד לאחר החתימה על הסכם הפיוס ביולי האחרון, נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס הגיע לביקור בזק בישראל כדי לדון בהשלכות ההסכם והבהיר כי העברת צינור לטורקיה דורשת אישור של מדינתו, שכן תוואי הצינור המתוכנן עובר דרך המים הכלכליים של קפריסין.

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully