וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסים, טנקים ואלפי חיילים: נאט"ו נערכת להגברת נוכחותה מול רוסיה

שרי ההגנה של מדינות הברית נפגשו בבריסל והתחייבו לשלוח מאות לוחמים למזרח אירופה, כחלק מהתכנית להצבת הכוח הצבאי הגדול ביותר מול גבולות רוסיה מאז תום המלחמה הקרה. "עלינו להגיב לנכונות של מוסקבה לפעול נגד שכנותיה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שרי ההגנה של מדינות נאט"ו, שנפגשו אתמול (רביעי) בבריסל, התחייבו לשלוח כוחות צבאים נוספים למזרח אירופה כחלק מהתכנית להצבת הכוח הצבאי הגדול ביותר מול גבולות רוסיה מאז המלחמה הקרה. זאת, על רקע המתיחות המתגברת מול מוסקבה, והחשש כי היא תפעל נגד המדינות הנמצאות ממערב אליה, בהן פולין, ליטא, אסטוניה ולטביה.

שר ההגנה של ארצות הברית, אשטון קרטר, הבטיח לשלוח עד יוני הבא 900 חיילים למזרח פולין, כמו גם כוח נוסף ובו טנקים וציוד כבד למדינות נוספות במזרח אירופה. שר ההגנה של בריטניה, מייקל פאלון, אישר כי 800 אנשי צבא יישלחו לאסטוניה – 150 חיילים יותר מהמתוכנן. עוד התחייבה בריטניה לשלוח לרומניה מטוסי קרב, שיערכו סיורים מעל הים השחור. "ההצבה הזו של כוחות אוויריים, קרקעיים וימיים מראה כי נמשיך להחזיק בתפקיד מרכזי בנאט"ו, ונתמוך בהגנה ובביטחון של בעלות בריתנו", אמר פאלון.

תרגיל של נאט"ו ברומניה, יוני 2015. AP
תרגיל של כוחות נאט"ו ברומניה, בשנה שעברה/AP

לפי התכנית של נאט"ו, שהתקבלה ביולי, החל מתחילת השנה הבאה יוקמו במזרח אירופה ארבע חטיבות שבהן 4,000 חיילים. לפי התכנית, אותם חיילים יגובו על ידי 40 אלף חיילים שלא יוצבו בשטח, אך יהיו מוכנים לפעול במהירות. את החטיבות יובילו כוחות מארצות הברית, מבריטניה, מגרמניה ומקנדה, ואליהם יצטרפו מאות חיילים ממדינות נוספות החברות בברית.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר אתמול כי הגברת הכוחות היא תגובה להצבתם של 330 אלף חיילים רוסיים במערב רוסיה. "רוסיה שילשה את תקציב הביטחון שלה", אמר. "היא השקיעה בציוד צבאי כבד. היא עורכת אימונים בהיקף גדול מבלי להודיע על כך מראש בסמוך לגבולות של מדינות החברות בנאט"ו. כנראה הדבר החשוב מכל הוא הנכונות של רוסיה להשתמש בכוח צבאי נגד שכנותיה – ראינו את זה בגיאורגיה ובאוקראינה. לכן, נאט"ו צריכה להגיב".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בבריסל, אוקטובר 2015. AP
"נאטו צריכה להגיב". סטולטנברג/AP

הפגישה של שרי ההגנה של נאט"ו התרחשה ביום שבו התגברה המתיחות בין מוסקבה לברית. המשט הרוסי העושה את דרכו למזרח התיכון, שאותו מובילה נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב, היה אמור לעצור לתדלוק בנמל של המובלעת הספרדית סאוטה שנמצא בצפון אפריקה. בעקבות התכנית, בכירים בנאט"ו העבירו ביקורת חריפה על ספרד והאשימו אותה במוסר כפול לאחר שבשבוע שעבר הצטרפה לאלו הטוענים כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה בחאלב.

כעבור זמן מה הודיעה ספרד כי רוסיה משכה את בקשת העגינה, ועל כן התכנית בוטלה. היום דחה משרד החוץ של רוסיה את טענות נאט"ו לפיהן אותו המשט ייקחו חלק בתקיפות בחאלב, וכינה אותן "מגוחכות".

במקביל, אתמול הוצבו שתי ספינות של חיל הים הרוסי, החמושות בטילי שיוט, בים הבלטי בין שבדיה ודנמרק – דבר שהגביר עוד יותר את המתיחות. מוקדם יותר החודש רוסיה העבירה טילים מדגם איסקנדר-אם, המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים, לקלינינגרד, המובלעת שלה הגובלת בפולין ובליטא. משרד ההגנה הרוסי טען כי מדובר בחלק מתרגיל שגרתי, אך בנאט"ו הביעו דאגה מהעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully