וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרפתקה מסורבלת": בבית שאן התרגשו מרכבת העמק - אך מתקשים להגיע אליה

29.10.2016 / 16:40

כ-12 מיליון שקלים הושקעו בבניית תחנה מרכזית חדשה בבית שאן - המרוחקת מתחנת הרכבת. הבנייה הסתיימה לפני 3 שנים, אך התחנה שטרם קיבלה אישור אכלוס נותרה שוממת, ומלבד המרחק מהרכבת, הנוסעים נאלצים להמתין בתחנות זמניות

קרדיט: נסים זמיר, חדשות בית שאן

חנוכת קו רכבת העמק מבית שאן לחיפה גרמה להתרגשות גדולה בקרב תושבי אזור העמקים. אלפים גדשו את קרונות הרכבת בתקופת חול המועד וניצלו את ההטבה שמאפשרת לנסוע בחינם, עד יום שישי הבא. אלא שחנוכת קו התחבורה החדש העלתה על פני השטח ליקויים תכנוניים שמעלים לא מעט סימני שאלה.

בבית שאן, שמהווה תחנת הקצה בקו הרכבת, הוקמה התחנה במערבה של העיר, במיקום שבו הייתה תחנת הרכבת ההיסטורית ששירתה את רכבת העמק המקורית. למרות שתוואי הרכבת מוכר זה שנים רבות, הוחלט לפני כמה שנים להקים תחנה מרכזית לקווי אוטובוס, דווקא בצידה השני של בית שאן.

התחנה המרכזית, שבעבר הייתה בלב העיר, הועברה לפני כ-15 שנים למזרח העיר, על ציר התחבורה בכביש 90. בניית התחנה החדשה שבה הושקעו כ-12 מיליון שקלים הסתיימה לפני שלוש שנים, אך מאז היא עומדת נטושה ושוממת, בעוד הנוסעים עומדים בתחנות הסעה זמניות, חשופים לשמש הקופחת של עמק בית שאן. תקציב הבנייה נוצל במלואו ולא נותר כסף להתקנת מיזוג ומערכות כיבוי אש. וכך התחנה שפרוצה לכל, מתחילה להתבלות ועומדת כפיל לבן.

תחנת הרכבת בבית שאן.. מאיה אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
תחנת הרכבת בבית שאן/מערכת וואלה! NEWS, מאיה אשכנזי

מלבד התנוונות התחנה, המרחק בינה לבין תחנת הרכבת – יותר משני קילומטרים – מקומם את התושבים, שכן הוא יוצר אילוץ לקישור תחבורתי בין השתיים. לצורך כך החלו לפעול שני קווי אוטובוס חדשים מהתחנה המרכזית לתחנת הרכבת, אך בשני הקווים יש בין 28-26 תחנות והנסיעה בין שני מוקדי התחבורה הראשיים אורכת 23-22 דקות. אם לוקחים בחשבון המתנה של דקות ספורות לבואו של האוטובוס, הרי שמדובר בחצי שעה אבודה עבור הנוסעים.

כדי להמחיש את חוסר היעילות שנובעת מתכנון מערכות התחבורה הציבורית בבית שאן, ניתן להדגים זאת על נוסע שמבקש לנסוע לחיפה מקיבוץ נווה אור. מדובר ביישוב ששוכן כ-14 קילומטרים מצפון לעיר, מרחק של 13 דקות נסיעה במכונית פרטית. אולם נסיעה באוטובוס מנווה אור לתחנת הרכבת, או בכיוון ההפוך, אורכת כ-40 דקות, לא כולל כעשר דקות הליכה משער הקיבוץ לתחנת האוטובוס שמחוץ לו.

לדברי פרופ' דוד מהלאל מהמכון לחקר התחבורה בטכניון, יש לשקול את כדאיות הפעלת התחנה המרכזית החדשה בבית שאן, לוותר עליה ולהפוך את תחנת הרכבת למרכז תחבורה אזורי שאפשר יהיה לצאת ממנו לכל מקום, באוטובוס וברכבת. מהלאל עצמו נסע בשבוע שעבר ברכבת מחיפה לבית שאן ומתחנת הרכבת נסע לתוך בית שאן באוטובוס.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
התחנה המרכזית בבית שאן.. נסים זמיר, חדשות בית שאן, מערכת וואלה! NEWS
התחנה המרכזית בעיר/מערכת וואלה! NEWS, נסים זמיר, חדשות בית שאן

הוא תיאר זאת כ"הרפתקה". הקישור בין העיר לתחנת הרכבת לא תוכנן כראוי והוא פספס את הרכבת בדקות בודדות ונאלץ להמתין על הרציף במשך שעה, עד ליציאת הרכבת הבאה. את הסרבול הקיים, המחייב מעבר מתחנת מרכזית לקווי אוטובוס בצד אחד של העיר ותחנת רכבת בצדה השני, הוא מגדיר כדבר ש"אינו מעודד שימוש בתחבורה ציבורית".

לדבריו, "ככל שהמעבר מסורבל יותר, הנכונות לשימוש בתחבורה ציבורית הולכת וקטנה". הוא גם הדגיש את החשיבות בשאטלים יעילים ותדירים מתחנות הרכבת לערים הסמוכות. "בתנאים שיש היום, אין פיתוי מספיק גדול להשתמש ברכבת. לו יעשו זאת נכון, אפשר אפילו לעודד תיירות לבית שאן באמצעות הרכבת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מסוף התחנה המרכזית בבית שאן נמצא בבעלות עיריית בית שאן, והיא האמונה על הקמתו, כך שהאישור הסופי להפעלתו צריך להתקבל על ידי העירייה עצמה. הקמת התחנה הסתיימה לפני כשלוש שנים, אולם נשאר להשלים את בניית המערכות הפנימיות של התחנה, לקבל אישור אכלוס (טופס 4) כדוגמת כיבוי אש, מיזוג אוויר, מערכות חשמל וכדומה.

"המסוף יחל לפעול כאשר יתקבל מעיריית בית שאן אישור להפעלתו. אישור זה מותנה כאמור בקבלת טופס 4 ורישוי עסקים. מיקום תחנת הרכבת נקבע משיקולי תוואי המסילה ותשתית, כך שלא ניתן היה למקמה בסמוך למיקום שלד המסוף שהוקם טרם ההחלטה על פתיחת קו רכבת העמק".

מעיריית בית שאן נמסר: "בשלב התכנון של התחנה המרכזית, רשויות הכיבוי הציבו דרישות שבוצעו כנדרש אולם לאחר סיום הפרויקט והשלמת בניית התחנה, הדרישות הראשוניות הוחמרו. מערכות כיבוי האש בתחנה הותאמו לשינויים הדרושים על פי התקן החדש והעירייה פועלת לקבל אישור מרשויות הכיבוי.

"העירייה ערוכה והגיעה לסיכומים סופיים עם חברת התחבורה הציבורית 'סופרבוס' להפעלת המסוף. ראש העיר יחתום על טופס אכלוס התחנה מיד לאחר השלמת דרישות כיבוי אש ולאחר מכן המסוף ייחנך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully