וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התקינו גוף תאורה לפי יוטיוב": בעלי האולם ביבנה נאשמים במוות ברשלנות

לפי כתב האישום נגד 5 מהמעורבים באירוע שבו נהרגה אורחת בחתונה באולמי "עדיה", הבעלים תלו את גוף התאורה בלי התייעצות עם איש מקצוע וללא אמצעי בטיחות למניעת קריסתו - כדי לחסוך בהוצאות. הבעלים יישאו 6 חודשי עבודות שירות במסגרת הסדר טיעון

צילום: שי מכלוף, יבנה נט; עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: בנה של ההרוגה בבית המשפט, נובמבר 2015)

כתב אישום הוגש היום (חמישי) נגד חמישה מהמעורבים בקריסת גוף התאורה באולם האירועים "עדיה" לפני כשנה וחצי ביבנה. לחמישה מיוחסים גרימת מותה של אביבה חיון, וחבלה ברשלנות בגין פציעתם של כ-20 אורחים, שהיו באירוע החתונה של הזוג מור וקרין לוי ובו קרס גוף התאורה המרכזי.

שניים מהנאשמים הם עובדיה כהן ויגאל עקליאן, שהיו בעלי האולם וכהן שימש גם בעל חברת התאורה האמונה על מתן השירותים בו. כתב האישום נגד השניים, שהגיש עו"ד יניב בן-הרוש, הוגש במסגרת הסדר טיעון, ולפיכך יישאו עונש של שישה חודשי עבודות שירות בלבד. נאשם נוסף, אורן זרוג, שימש שותף בחברת התאורה ביחד עם כהן ואף מונה לאחראי התאורה באולם, אף שזרוג חסר הכשרה או השכלה הנדסית. ניסן ברנס שימש בין השאר מסגר באולם, למרות שהינו חסר הכשרה או השכלה מתאימה ועותניאל מדר, הנאשם החמישי, הוא מהנדס קונסטרוקציה.

עוד בנושא:
אביבה נהרגה בחתונה: "המדינה אשמה באוזלת היד"
אולם ללא רישיון, בעלים שהורשעו בפלילים ומהנדס שיצטרך לספק תשובות
"שמחה מהולה בעצב": חתונה ראשונה באולם "עדיה" מאז האסון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוף התאורה לאחר הקריסה באולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי כתב האישום, במהלך אוגוסט 2014 הותקנו מרבית גופי התאורה באולם, אולם הצעת המחיר לגוף התאורה המרכזי נדחתה על ידי בעלי האולם, כהן ועקליאן. לפיכך, הציע זרוג לשניים כי הוא יתכנן גוף תאורה מרכזי על סמך סרטון וידאו שראה באתר YouTube, על אף שלא הייתה לו כל הכשרה בתחום, וכהן ועקליאן הסכימו להצעתו. לשם התקנת גוף התאורה בתקרת האולם גייס זרוג את ברנס, אותו הנחה באיזה אופן עליו לתלות את גופי התאורה, מבלי להיוועץ עם איש מקצוע.

עוד עולה מכתב האישום כי גוף התאורה הותקן כאשר הוא לוקה בכשלים רבים, ובעוד לכל אחד מעשרות גופי התאורה הקטנים שהותקנו בתקרת האולם על ידי חברת התאורה חובר כבל אבטחה, דווקא לגוף התאורה המרכזי לא דאגו זרוג או ברנס לחבר מנגנון אבטחה למניעת צניחתו במקרה של כשל. בתאריך 27.8.14 נפתח האולם והחלו להתקיים בו אירועים באופן תדיר ובנוכחות אנשים רבים. זאת, בעוד שהנאשמים ידעו שגוף התאורה לא תוכנן ונבנה על ידי מי שהינו בעל הכשרה מתאימה לכך, ואף לא נבדק ולא אושר על ידי מהנדס מכונות מוסמך. הנאשמים אף לא דאגו לקיומם של אמצעי בטיחות לגוף התאורה.

אולם עדיה, יבנה. אבי כהן
אולם "עדיה"/אבי כהן

בנובמבר 2014 הוזמן המהנדס מדר לבדיקת כלל גופי התאורה באולם ואישר את גוף התאורה. מדר לא ביקש פרטים חיוניים עליו, לא ביצע בדיקה מעמיקה ולא הבהיר לנאשמים שאינו מוסמך לתת אישור לגוף התאורה, שמשום שהיה מחובר למנוע, הוא בבחינת מכונת הרמה שעל אישורה אמון רק מהנדס מכונות. לאחר שקצין הרישוי סירב לקבל את האישור בשל העובדה שהיה מדובר באישור לקוני בכתב יד, הוכן מטעמו של מדר, מבלי שביקר בשנית באולם, אישור מודפס.

ביוני 2015 התקיים האירוע שבו נהרגה חיון בנפילת גוף התאורה. הוא הופעל כך שעלה וירד מעת לעת, ובשעה 00:30 הפעיל איש התאורה את הכפתור שמניע את גוף התאורה. בסמוך לכך, נשלף הכבל מהמהדק והגוף קרס, נפל על חיון וגרם למותה המידי.

בנה של ההרוגה: "אף אחד לא לוקח אחריות, אין פה צדק"

ליאור חיון, בנה של אביבה שנהרגה האירוע, התייחס להסדר הטיעון. "אף אחד לא לוקח אחריות, אין פה צדק", אמר. "חיי אדם במדינה לא שווים כלום. שישה חודשי עבודות שירות על גרירמת מוות ברשלנות? זה מעצבן אותנו, אבל אין לנו מה לעשות נגד זה".

ארד לוי, ממשפחתם של בעלי השמחה שחגגו באולם "עדיה" בערב האסון, אמר: "הם ראו נברשת ב'יוטיוב' ואמרו: 'כזה אנחנו רוצים'. זה כמו שאני אראה מזרקה בברצלונה ואני אגיד שאני רוצה את זה. הגשת כתבי אישום היא רק התחלה של הליך משפטי. בכתבי האישום אין שום דבר שלא ידענו, זה לא חידש לנו כלום. אנחנו מתעסקים בעצמנו, זה לא נעים שזה צף כל הזמן, האירוע היה ונגמר שמנו את זה מאחורינו. שיעשו מה שצריכים ושמי שמגיע לו עונש - שיקבל".

הנברשת שקרסה באולם האירועים "עדיה" ביבנה, יוני 2015. גלעד בסיס, מערכת וואלה! NEWS
גוף התאורה מחובר לתקרה/מערכת וואלה! NEWS, גלעד בסיס

מעורך הדין של זרוג, אלעד רט, נמסר: "קיבלנו בצער רב את כתב האישום. גוף התאורה שקרס וגרם לאסון הנורא נבדק ואושר על ידי מהנדס מקצועי שביקר באולם. מר זרוג הסתמך על אישור זה וכך רשאי היה לעשות, על כל המשתמע מכך. החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום בגין רשלנות נגד אזרח שפעל בהתאם לחוות דעתו המקצועית של בעל מקצוע מומחה בתחום ההנדסה, הינה, לטעמנו, חסרת תקדים ובלתי מתקבלת על הדעת, ואנו משוכנעים שהיא תידחה על ידי בית המשפט. משמעות החלטת הפרקליטות הינה, הלכה למעשה, הטלת אחריות מוחלטת בכל מקרה של אסון, גם מקום שבו ניתן אישור מצד גורם מקצועי, וזאת אין לקבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully