וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרבין ועד פרס: מפעל המצבות המשפחתי שמעצב את קברי גדולי האומה

27.10.2016 / 8:10

מאז שהלך לעולמו ראש הממשלה והנשיא לשעבר, עבדו פועלי המפעל הוותיק בפריפריה הצפונית גם בלילות, לקראת חשיפת מצבתו מחר. "זו הייתה זכות גדולה", סיפרו הבעלים, שחרטו את ערכי פרס על המצבה דרך בן גוריון, התנ"ך וביאליק

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו: "אפעל לכך שהקריה למחקר גרעיני בדימונה תיקרא על שם פרס")

במלאת חודש למותו של הנשיא התשיעי שמעון פרס, תיערך מחר (שישי) אזכרתו בהר הרצל שבירושלים ותיחשף מצבתו. מאחורי הטקס הממלכתי, הצפוי להתקיים לעיניהם של כ-1,800 בני אדם, עומד מפעל מצבות משפחתי, ותיק וקטן הנמצא בעיירת הפיתוח חצור הגלילית שבפריפריה הצפונית המרוחקת.

"זאת הייתה זכות גדולה וכבוד גדול לנו ולצפון בכלל, שנפל בחלקנו לעשות את המצבה הזאת", אמרו בהתרגשות לוואלה! NEWS האחים בועז ואיתן הופרט, הבעלים של מפעל אבני גזית שבחצור הגלילית. "כשפרס מת פנו אלינו גם גורמים ממשלתיים וגם המשפחה. היינו בקשר עם פרופ' צביה ולדן, הבת שלו, שביחד עם בית הנשיא ומרכז פרס לשלום הייתה אחראית על הכיתוב שנחקק על המצבה".

מפעל המצבות "אבני גזית" הוקם לפני 60 שנה על ידי יצחק הופרט, והוא מתמחה בבניית מצבות מסלעי בזלת המצויים בשפע באזור חצור הגלילית שבגליל העליון וברמת הגולן הסמוכה לה. איתן ובועז למדו מאביהם את אמנות בניית המצבות, ועם מותו לפני כשש שנים הפכו באופן רשמי לממשיכי דרכו ולדור שני לאמן המצבות הגלילי.

מצבתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, 27 באוקטובר 2016. באדיבות המצולמים
בתו של פרס הייתה אחראית על הכיתוב שעל המצבה/באדיבות המצולמים

"האישיות הבכירה הראשונה שנפלה בחלקנו הזכות להכין את המצבה שלה הייתה של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין", סיפר בועז. "כשקיבלנו את הטלפון על רבין, נורא התרגשנו. זה היה כבוד גדול בשבילנו. לאה רבין הגיעה לכאן לעיתים קרובות כדי ללוות את התהליך, ועד היום שמרנו את מכתב התודה שהיא נתנה לנו".

מאז רצח רבין ועד למותו של פרס, שותפו לדרך ואחרון דור הנפילים של מנהיגי ישראל, בנה המפעל גם את המצבות של נשיא המדינה השישי חיים הרצוג, של ראש הממשלה השביעי יצחק שמיר ושל נשיא המדינה החמישי של המדינה יצחק נבון. למרות היוקרה והתהילה שכבש בתחומו, המפעל שומר על אופיו המשפחתי והקטן וגם היום הוא מונה עשרה עובדים בלבד כולל האחים, בעלי המפעל. בשונה מהמשימות הקודמות שהופקדו בידיהם, מלאכת עיצוב ובניית המצבה של פרס הייתה מורכבת במיוחד.

מצבתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, 27 באוקטובר 2016. באדיבות המצולמים
"המצבה שקלה שני טון, הבאנו שני מנופים ענקיים בשביל להרכיב אותה"/באדיבות המצולמים

"פרס מת בערב ראש השנה ובמהלך החודש שחלף היו חגים. נאלצנו לעבוד בלוח זמנים מאוד צפוף. מתוך חודש נשארו לנו שבועיים וחצי נטו, אז עשינו מאמץ עילאי ונאלצנו לעבוד גם בלילות כדי להספיק לסיים את המצבה בזמן", סיפר הופרט. "הבזלת היא אבן קשה יותר מאבנים אחרות והליטוש שלה מצריך עבודה מרובה יותר.

"התחלנו עם גוש של בזלת במשקל של 16 טון, חתכנו את הליבה שלו, אחרי זה האבן עברה ליטוש מיוחד ועיבוד מיוחד. החריטה של הכיתוב נעשתה בלייזר, דבר שמצריך השקעה מרובה. כל זה כדי לעמוד בסטנדרטים ובקריטריונים המחמירים שיתאימו לצביון של חלקת גדולי האומה. גם מלאכת הרכבת המצבה בהר הרצל בירושלים הייתה כרוכה בלוגיסטיקה מורכבת. זאת הייתה עבודה הנדסית מורכבת ובגלל שהמצבה שקלה שני טון, הבאנו שני מנופים ענקיים בשביל להרכיב אותה. כל זה בשטח סטרילי ומאובטח על ידי אנשי ביטחון שהיו במקום".

מצבתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, 27 באוקטובר 2016. באדיבות המצולמים
מצבתו של פרס/באדיבות המצולמים

ילדיו של פרס אמנם העידו כי תמיד רצה שיכתבו על מצבתו "מת בטרם עת", לאור אורח חייו הצעיר והפעיל, אך האחים הופרט מספרים על עיצוב שונה שמאפיין את דמותו של הנשיא התשיעי לא פחות. "בארבעת כיווני המצבה של פרס נכתבו משפטים ששקפו את פועלו; בצד אחד נחרט משפט של דויד בן גוריון שעמו פרס עשה את צעדיו הראשונים בחייו הציבוריים: 'דמותה הרוחנית של ישראל ואיתנותה הפנימית יהוו בעתיד הגורם הראשי בביטחוננו ובמעמדנו הבינלאומי'. בצד נוסף נכתב הפסוק המפורסם מספר ישעיהו: 'ולא ישא עוד גוי אל גוי חרב'. בצד שלישי נכתב משפט משירו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק 'אחרי מותי': 'עוד שיר מזמור אחד היה לו, והנה אבד המזמור לעד', ובחזית המצבה נחרט שמו ותאריך לידתו ומותו של שמעון פרס".

  • עוד באותו נושא:
  • שמעון פרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully