וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממזכיר הממשלה ועד השגריר בטורקיה: המינויים שמחכים על שולחן נתניהו

27.10.2016 / 10:30

עם החזרה מפגרה, רשימת המשרות הבכירות הממתינות לאיוש הופכת לדחופה. בשנה האחרונה עזבו בכירים רבים, ובהם בכוורת הקרובה של נתניהו, את תפקידם – בחלקם מכהנים ממלאי מקום, ואחרים לא מאוישים כלל

צילום: עודד בינו ואורן בלנקשטיין

(בנימין נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS, בחודש שעבר)

עם שובה של המדינה לשגרת חיים סדירה וחזרתה של הכנסת מפגרת החורף, מחכה על שולחנו של ראש הממשלה רשימה ארוכה של משרות פנויות המחכות לאיוש. בכוורת הקרובה ללשכת נתניהו פנויים או מאוישים על ידי ממלאי מקום תפקידי ראש המל"ל, מזכיר הממשלה, ראש הלשכה, יועץ פוליטי ויועץ חקיקה וכנסת.

בכוורת הרחוקה יותר, אך משמעותית לא פחות, ראש הממשלה צריך להחליט בקרוב מי ימונה לתפקיד השגריר בטורקיה, הראשון שישוגר לאנקרה אחרי הסכם הפיוס שנחתם ביולי האחרון, וכן על זהותו של מנכ"ל קבוע למשרד החוץ, לאחר שמקורבו, דורי גולד, הודיע על התפטרותו מוקדם יותר החודש.

עוד בוואלה! NEWS:
מרבין ועד פרס: מפעל המצבות המשפחתי שמעצב את קברי גדולי האומה
סגן השר קרא: "רעידת האדמה באיטליה קרתה בגלל החלטת אונסק"ו"
שני בני 8 נתפסו עם סכינים ליד התנחלות: "נשלחנו לעשות פיגוע"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
תקופת אחרי החגים הגיעה. נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן

תפקיד מזכיר הממשלה וראש המל"ל – הבכירים שבסל המשרות הפנויות בסביבתו הקרובה של נתניהו – ממתינים למינוי קבע מתחילת השנה. מזכיר הממשלה הקודם אביחי מנדלבליט עזב את תפקידו כבר בפברואר לטובת כיסא היועץ המשפטי לממשלה, וסגנו, אריה זהר, מונה אז למלא את מקומו באופן זמני. במאי הודיע נתניהו על מינויו של דוד שרן, ששימש כראש הלשכה, לתפקיד, אך כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, במהלך חודשי הקיץ הוא שינה את דעתו ומינויו של שרן בוטל.

באוגוסט האחרון, הודיעה לשכת ראש הממשלה כי עו"ד צחי ברוורמן, שנחשב למקורב לנתניהו ובעיקר לרעייתו, הוא המועמד החדש לתפקיד - אך מאז חלפו יותר מחודשיים והמינוי מתעכב. הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה בחנה את מועמדותו של ברוורמן בשבועות האחרונים, ומסרה כי אין מניעה למינוי, ואולם לטענת גורמים במערכת הפוליטית הליך המינוי נתקל בקשיים נוספים ונתניהו החל לחפש מועמדים אחרים. גורמים בסביבת נתניהו הכחישו טענה זו וגם ברוורמן עצמו אמר לוואלה! NEWS כי אין כל שינוי במינוי וכי הוא בעיצומו של תהליך האישור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, בעוד כמה שבועות, בסוף השנה, תיכנס לתוקף התפטרותו של ממלא מקום ראש המל"ל, יעקב נגל, שהודיע באוגוסט שהוא מוותר על הצעתו של נתניהו להתמנות לתפקיד במינוי קבע. נגל מכהן בתפקיד כממלא מקום מאז ינואר, כשהיועץ לביטחון לאומי הקודם יוסי כהן עבר לכהן כראש המוסד.

חודש לאחר מכן נתניהו הודיע כי תא"ל אבריאל בר יוסף ימונה לתפקיד. אך הוא ויתר על התפקיד ביולי אחרי שהמינוי התעכב במשך חודשים בגלל בדיקה בנציבות בחשד לניגוד עניינים. נתניהו הציע אז לנגל להתמנות באופן קבוע לתפקיד, אולם נגל הודיע כי הוא מוותר על התפקיד וסיכם עם ראש הממשלה שיישאר בתפקידו עד ראש השנה.

סגן שר החוץ טום שאנון וממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב נגל,חותמים על הסכם הסיוע הביטחוני בוושינגטון, 14 בספטמבר 2016. רויטרס
סירב להתמנות באופן קבוע לתפקיד. נגל, משמאל, חותם על הסכם הסיוע הביטחוני/רויטרס

תפקיד בכיר נוסף שממתין לאיוש קבוע הוא תפקיד היועץ לענייני חקיקה וכנסת, שבו מכהנים ממלאי מקום מאז פרישתה של פרח לרנר בסוף 2015 בעקבות חשדות למרמה והפרת אמונים, שהבשילו בינתיים לכדי המלצה לכתב אישום. במהלך הקיץ דווח כי נתניהו שוקל למנות לתפקיד את יאיר קספריוס, שעובד כיום בצוות הסיורים של ראש הממשלה, אך מועמדותו ירדה מן הפרק. פרסום שלפיו הסיבה לכך היא העובדה שלקספריוס חובות של מאות אלפי שקלים לבנקים ולחברות אשראי הוכחש בתקיפות על ידי לשכת ראש הממשלה. להערכת מקורב לנתניהו, הוא עשוי למנות לתפקיד את רבקה פאלוך, המשמשת כעת כיועצת לענייני חרדים. גם את משרת היועץ הפוליטי, שעומדת ריקה מאז אוגוסט בעקבות עזיבתו של קובי צורף, נתניהו טרם אייש.

בנוסף לכך, נתניהו מחפש בימים אלה גם ראש לשכה, שיצטרף ליואב הורביץ שמכהן כראש הסגל בניהול הכוורת שמסביבו וסדר יומו השוטף. הורביץ מונה לתפקידו ביולי האחרון, ולמעשה מתפקד כעת תחת שני הכובעים. בשנים האחרונות כבר היו תקופות ששני התפקידים אוישו על ידי אדם אחד, כמו דוד שרן וארי הרו, אך לטענת גורמים בלשכת ראש הממשלה, נתניהו מעוניין לאייש גם את התקן השני.

פרח לרנר, עובדת בכירה במשרד ראש הממשלה. מיכל פתאל, הארץ
פרשה בעקבות החשדות נגדה. פרח לרנר/הארץ, מיכל פתאל

תקן נוסף שעומד פנוי זה יותר משנה הוא ראש מערך ההסברה הלאומי, שלא אויש מאז מרץ 2015, כשלירן דן הודיע כי הוא עוזב את תפקידו. רן ברץ, שהוכרז בנובמבר 2015 כמועמדו של נתניהו לתפקיד, הצטרף אמנם לצוות התקשורת של ראש הממשלה ביוני, אך לנוכח התנגדויות בנציבות שירות המדינה וחשש מקשיים באישור המינוי בממשלה, הוא הוגדר יועץ בכיר ולא מונה לראש מערך ההסברה הלאומי – התפקיד ה"דוברותי" מספר אחת במדינה.

בפועל, בחודשים האחרונים ברץ עומד בראש יחידת הדוברות, אחראי על פרויקטים ארוכי טווח, ועובד לצדו של דובר ראש הממשלה, בועז סטמבלר, שממשיך בדברור השוטף של נתניהו.

ארדואן מחכה לשגריר ישראלי

גם בזירה הבינלאומית מחכים שראש הממשלה ינקה את השולחן. נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כבר החליט מי יהיה השגריר המיועד לתל אביב – הראשון זה חמש שנים, מאז אירועי משט המרמרה. בתחילת החודש דווח כי הוא בחר בכמאל אוקם, אחד מיועציו הקרובים, לתפקיד. אך החלפת השגרירים ההדדית - המהלך שאמור להשלים את הסכם הפיוס בין ירושלים ואנקרה – מתעכבת משום שנתניהו טרם הכריז על מועמדו לתפקיד. היום הייתה אמורה להתכנס במשרד החוץ ועדת מינויים מיוחדת להחליט בנושא המינוי הבכיר והרגיש, אך מוקדם יותר השבוע בוטלה הישיבה ונדחתה למועד בלתי ידוע.

דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ, פברואר 2009. רויטרס
פרש אחרי שנה וארבעה חודשים. דורי גולד/רויטרס

לדברי גורמים במשרד החוץ, אחת הסיבות לדחייה היא ההיערכות מחדש בהנהלת המשרד בעקבות התפטרותו של דורי גולד מתפקיד מנכ"ל משרד לפני כשבועיים, אחרי שנה וארבעה חודשים בלבד בתפקיד.

כמה שעות לאחר שקיבל את מכתב ההתפטרות של גולד, מינה נתניהו את יובל רותם, ראש מערך הדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ, לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל. ואולם, גם מינוי זה הוא זמני בלבד, ומדובר במשרה נוספת שנתניהו יצטרך להידרש אליה עכשיו משהגיעה תקופת "אחרי החגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully