וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהצבעה חשאית: אונסק"ו אישר החלטה שנויה במחלוקת נוספת נגד ישראל

26.10.2016 / 12:50

לפי החלטת ועדת המורשת העולמית של הארגון, ישראל פוגעת במקומות הקדושים בירושלים. גם הפעם, כמו בהחלטה שהתקבלה לפני שבועיים, לא הוזכר הקשר של היהודים להר הבית - אך הוזכר קשר המוסלמים לאל-אקצא

צלמים זמניים מורשים

(סרטון תגובה של משרד החוץ לאונסק"ו)

שבועיים לאחר שעוררה סערה, ועדת המורשת העולמית של ארגון קשרי החינוך והתרבות של האו"ם (אונסק"ו) אישרה היום (רביעי) בהצבעה חשאית בפריז, הצעת החלטה המגנה את ישראל על פגיעה במקומות הקדושים בירושלים. עשר מדינות תמכו, שתיים התנגדו, שמונה נמנעו ונציג אחד נעדר.

להצבעה קדמה כמעט שעה של התדיינויות משפטיות; בעוד מדינות ערב ובראשן לבנון ביקשו לוותר על ההצבעה ולאמץ את ההחלטה כקונצנזוס, שתי מדינות - טנזניה וקרואטיה - ביקשו לקיים הצבעה חשאית. היועץ המשפטי של הוועדה קיבל את בקשתן, אך נציגי לבנון וקובה ניסו לעכב את ההצבעה בטיעונים משפטיים. רק לאחר דיון משפטי של כחצי שעה עברה הוועדה להצבעה. מדובר בהישג מדיני לישראל, מאחר שבימים האחרונים ניהלה ירושלים מאמץ דיפלומטי בניסיון לבלום את הכוונה להעביר את ההחלטה ללא הצבעה על ידי שימוש בסעיף מיוחד של קונצנזוס.

עוד בוואלה! NEWS:
דקרו תמונת התינוק ודרכו נשקים: אישום ב"חתונת השנאה"
פרקליטו של אזריה כתב לעד: "אתה יכול לסייע בחיסול המח"ט"
ביצע פיגוע דקירה - ונידון לעונש מאסר מופחת; המשפחות: "זלזול"

חרדי מביט על הר הבית בירושלים, דצמבר 2011. רויטרס
ההחלטה קובעת כי ישראל פוגעת במקומות הקדושים. העיר העתיקה בירושלים/רויטרס

לאחר הדיון הפלסטינים הביעו אכזבה קשה מתוצאות ההצבעה, ושורה של מדינות החברות בוועדה כמו קובה, לבנון וקזחסטאן הביעו את מחאתן לפרוטוקול על כך שההצבעה לא אושרה בהליך של קונצנזוס. לטענת גורמים מדיניים, עשר המדינות שהצביעו בעד הצעת ההחלטה הן כאלו שתומכות בכל החלטה ערבית באופן אוטומטי, ומספר המדינות שתמכו בהחלטה נמוך ממספר התומכות בהחלטה זהה בשנה שעברה. "זו תוצאה טובה יותר לישראל, בהרכב הרבה יותר גרוע לעומת השנה שעברה. פחות מדינות היו השנה בעד ההחלטה, יותר מדינות עברו השנה מהתנגדות להימנעות", מסרו הגורמים, שהביעו שביעות רצון מתוצאות ההצבעה.

בתום הדיון זרק שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה-הכהן, את נייר ההחלטה לפח והשווה אותה להחלטה 3379 של האו"ם משנת 1975 שהשוותה את הציונות לגזענות. הוא הזכיר את הצעד שעשה אז שגריר ישראל באו"ם, חיים הרצוג, שקרע את נייר ההחלטה מול חברי העצרת הכללית של האו"ם.

"לי אין כוונה לעשות זאת מולכם היום לא בגלל כבודכם ולא בגלל כבוד הארגון אלא בגלל שנייר ההחלטה הזה לא שווה אפילו את האנרגיה שצריך להשקיע בקריעתו לגזרים והרבה יותר פשוט ונכון לזרוק אותו למקומו הטבעי והוא פח האשפה של ההיסטוריה", אמר לחברי הוועדה. עוד הוסיף שאמה-הכהן כי זה המקום הראוי להחלטה זו, יחד עם החלטות של מועצת זכויות האדם של האו"ם ועם אידאולוגיות של משטרים רודניים הקוראים להשמדת ישראל.

נתניהו: "המשך של תיאטרון האבסורד"

הצעת ההחלטה הוגשה על ידי כווית, לבנון ותוניסיה בשמם של ירדן והפלסטינים, וקוראת לישראל להפסיק את הפגיעה במקומות הקדושים ומתייחסת רק למקומות הפולחן המוסלמיים – מתחם אל אקצא וחראם אל שריף. זאת, מבלי לציין את הר הבית ואת הקשר ההיסטורי של העם היהודי למקומות הקדושים בירושלים.

"זהו המשכו של תיאטרון האבסורד", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בטרם ההצבעה. "כוחות האסלאם הקיצוני משמידים מסגדים, כנסיות ואתרים ארכיאולוגיים, בעוד שישראל היא המדינה היחידה באזור ששומרת עליהם ומאפשרת חופש פולחן לכל הדתות. מי שראוי לגינוי היא ועדת המורשת של אונסק"ו ולא ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההתדיינות בטרם ההצבעה באונסק"ו, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה להצעת ההחלטה שעברה בוועד המנהל של אונסק"ו מוקדם יותר החודש, גם החלטה זו עוברת מדי שנה בשנים האחרונות בוועדת המורשת העולמית, וכוללת גינויים נרחבים לחפירות ארכיאולוגיות ישראליות באזור העיר העתיקה ולפעולות של כוחות הביטחון הישראלים בהר הבית. לקראת ההצבעה הפיצו ירדן והפלסטינים נוסח מרוכך של הצעת ההחלטה.

כך, לדוגמה, בניגוד לשנים עברו הביטוי "כוח כובש", לא הוזכר, וההתייחסות לכותל המערבי לא הופיעה במרכאות. ואולם, בדומה להחלטת הוועד המנהל שחוללה זעם בירושלים, גם בהחלטת ועדת המורשת הר הבית אינו מוזכר כמקום פולחן ליהודים, ורק מתחם אל-אקצא וחראם אל שריף מצוינים כמקום פולחן מוסלמי.

שגריר ישראל באונסק"ו: ההחלטה - אבסורד מקומם

שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, אמר בתום ההצבעה: "הפלסטינים ומדינות ערב נותרו בסופו של יום בלי הקונצזוס שהיו בטוחים שהוא מונח בכיסם עד תחילת הדיון ונותרו עם תמיכה בהצבעה של מדינות אסלמיות בלבד, קובה וויאטנם. הצלחנו להפתיע אותם ברגע האחרון ועל כך מגיע קרדיט למערך החוץ של מדינת ישראל ולשכת ראש הממשלה".

הוא הוסיף: "תודה מיוחדת לשתי מדינות אמיצות, קרואטיה וטנזניה, ששכבו על הגדר עבור ישראל ודרשו בגלוי הצבעה נגד כל העולם הערבי וכמובן לבת בריתנו ארצות הברית שהיה לה חלק משמעותי בבלימת בליץ נסיון הקונצנזוס הערבי. מבחינת התוכן לא הותרנו ברירה למדינות ערב אלא לעשות נסיגה כמעט מוחלטת בעניין הכותל ויום אחד גם הסוגיה של הר הבית תיפתר. בסוף האמת מנצחת. מעבר לכך, ההחלטה הזו היא עוד אבסורד מקומם שמקומו במקום אחד בלבד בפח הזבל של ההיסטוריה לצד אלפי החלטות קודמות ושאר נסיונות לפגוע בעם היהודי ומורשתו".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, תקף את ההחלטה ואמר: "הטירוף נמשך היום כשאונסק"ו בחר לאמץ עוד החלטה הזויה שברור לכל שאין כל קשר בינה לבין המציאות. אונסק"ו ממשיך לרקוד לפי צלילי החליל הפלסטיני ובכך מבייש ומגחיך את עצמו". עוד אמר דנון כי "הניסיונות של אונסק"ו והפלסטינים להתכחש ולעוות את ההיסטוריה כדי לנתק את היהודים מבירתם וממולדתם ההיסטורית לא יועילו".

(עדכון ראשון: 11:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully