וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטו של אזריה כתב לעד: "אתה יכול לסייע בחיסול המח"ט"

26.10.2016 / 13:45

ביומו האחרון של שלב העדויות במשפטו של אלאור אזריה העיד רכז הביטחון כי היה חשש שהמחבל החי מהווה עדיין סיכון, ולכן הדגיש בפני המח"ט כי היה ירי בזמנים שונים. בהמשך, חשף התובע את ההודעה החריגה במכשיר הטלפון של הרבש"צ

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

רכז הביטחון של היישוב היהודי בחברון, יוני בלייכברד, החל הבוקר (רביעי) את עדותו במשפטו של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי ביפו. בפתח חקירתו הנגדית של בלייכברד הקריא התובע, עו"ד נדב ויסמן, הודעה מהטלפון הנייד שלו, שקיבל מסנגורו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק, ובה נכתב: "אתה יכול לסייע בחיסול מפקד החטיבה". בתשובה לשאלת התובע מה יש לו לומר על כך השיב רכז הביטחון: "יש פה משפט ומבחינתו אני יכול לסייע לו להצליח".

בסרגליק ביקש בהמשך להבהיר את הדברים ואמר כי "מדובר בטרמינולוגיה שמתייחסת לערעור מהימנות מפקד החטיבה". עוד מסר הסנגור כי "לא בכדי בחר התובע לצטט ציטוט חלקי ביותר מהדברים ומהקשרם. גם מהקשר הדברים ברור שמדובר בפגיעה במהימנותו ובגרסת המח"ט ולא בשום דבר. זה היה ניסוח מקוצר לחיסול מהימנות עדות המח"ט".

ההתכתבות בין השניים נערכה לאחר שרכז הביטחון ביקש לדחות את מועד עדותו ככל הניתן. "לא רציתי להעיד, חד-משמעית", אמר בלייכברד. לדבריו, רצה "להוריד את הסנגור ממני". לשאלת התובע אם הוא רוצה "לחסל" את מפקד החטיבה, אלוף-משנה יריב בן-עזרא, השיב כי הוא מכיר את המח"ט שנים רבות ומעריך אותו. בלייכברד היה מי שהתקשר לבן-עזרא ודיווח לו על הירי של אזריה במחבל המנוטרל ששכב על הקרקע.

משפט אלאור אזריה | כל הכתבות:
בדרך לחנינה, "הילד של כולנו" יצטרך לשכנע שפעל לטובת הציבור
בנט: יש להעניק לאלאור אזריה חנינה כדי שלא יישב יום אחד בכלא
החייל שטלטל מדינה שלמה והגדיר מחדש את השסע הישראלי

יוני בלייכברד, רכז הביטחון של חברון. משפט אלאור אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 26 באוקטובר 2016. מגד גוזני
"הרצון להציל חיים חזק יותר". בלייכברד מחוץ לאולם הדיונים, הבוקר/מגד גוזני

התובע המשיך להקשות על בלייכברד והציג הודעה נוספת ששלח לו הסנגור, ובה נכתב: "נזמין אותך לאחר הכנה, היא לא תאושר ואז נוכל לפסול אותה". לדבריו, השיב שהוא נמצא בנסיעה לחו"ל וכי דחה את מועד חזרתו, במטרה להתחמק מהעדות. "רציתי שהסנגור ירד ממני", הוסיף. "אני לא מקבל את הניסיון להפוך אותי לשקרן. לא רציתי לבוא לפה בדיוק בגלל זה, שלא יהפכו אותי למה שאני לא". בהמשך עימת התובע את בלייכברד עם טענתו כי נזכר כמה ימים לאחר התקרית שהיה עד לירי של אזריה במחבל. לשאלה האם עדכן בכך את המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) השיב רכז הביטחון: "ברור שלא. מי רוצה להיחקר".

מוקדם יותר אמר בלייכברד כי כשהגיע לזירת התקרית זיהה שהמחבל ששכב על הקרקע עוד חי וכי הוא זז. "אני לא זוכר במדויק אם הזיז ראש או יד, אבל היה ברור שהוא חי", אמר. בעדותו אמר עוד בלייכברד כי זמן מה לאחר הירי, הגיע מפקד החטיבה למקום. הוא הוסיף כי בין השניים ישנם יחסים טובים וכי עדכן אותו ש"אחד המחבלים נהרג בהתחלה והשני עם המעיל והמטען כמה דקות אחרי".

בלייכברד התייחס עוד לכך שבן-עזרא אמר בעבר כי עודכן בידיו על ירי לא תקין. "אני לא יודע מה הבין המח"ט אכן אמרתי לו שהיה ירי בפרקי זמן שונים". בתשובה לשאלת הסנגור הדגיש רכז הביטחון כי דיווח שהירי של אזריה במחבל היה תקין. "אני לא יכול להסביר מה המח"ט הבין. דיווחתי לו על הירי המאוחר שידע שהיה פער בינו לבין הנטרול אבל לא שהירי חריג", אמר. לדבריו, הסכים להצעה לערוך עימות בינו לבין מפקד החטיבה בנושא, אך הדבר לא קרה בפועל.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
יוני בלייכברד רבש?ץ חברון מעיד במשפטו של אלאור אזריה, 26 באוקטובר, 2016. שבתי בנדט
"בושה שהשתמשו בחומר של בצלם". בלייכברד על דוכן העדים/שבתי בנדט

לדברי רכז הביטחון, הסכין שהייתה מוטלת על הקרקע הייתה קרובה לידו של המחבל, אך הוא לא החזיק בה. "זה פחד אלוהים, מה הוא יעשה שניה לפני שהוא נופח את נשמתו. בסופו של דבר כל אפשרות שמחבל יזנק וימשיך במסע ההרג היא מפחידה", אמר בלייכברד.

לשאלת הסנגור אם צפה בסרטון שהפיץ ארגון "בצלם" מהזירה, ביקש בלייכברד להביע את מחאתו על הסרטון שלדבריו "כוון להכפיש ולהשמיץ" את צה"ל. "זה בושה שהשתמשו בחומר של 'בצלם'. ראיתי את הסרט שצילמו, אני לא מבין גדול אבל אני בטוח שהוא ערוך", הוסיף. לדבריו, הסרטון מציג את המחבל "שבא להרוג ולהתפוצץ על ילדים בחברון" כמסכן ואת החיילים במקום כ"יותר גרועים מנאצים".

"מחבל חי זה דבר מפחיד"

"אני חושב שלמדינת ישראל יש אינטרס שכל מחבל ימות", אמר עוד בלייכברד. "אני לא חושב שיש מי שחולק על זה". בהמשך התייחס לדברים שאמר מפקד הפלוגה של אזריה, רב-סרן תום נעמן, על כך שתושבי היישוב היהודי בחברון הם ציניים ואמר כי מדובר בהתבטאות "לא ראויה". לדברי רכז הביטחון, "מוטב לו למ"פ שהיה מתרכז בכישלון שלו בניהול הזירה ויפסיק להשמיץ את תושבי חברון". בלייכברד חזר על טענותיו כי היה חוסר שליטה בזירת התקרית ואמר כי "זה לא רגיל שמג"ד מגיע יותר מ-20 דקות אחרי, באירוע כל כך טעון ורגיש".

בתחילת עדותו אמר רכז הביטחון כי "מחבל חי זה דבר מפחיד. מחבל שעומד למות יעשה הכל כדי לקחת איתו כמה שיותר חפים מפשע. ראינו כבר מחבלים שחשבנו שהם גמורים קמים ומנסים לדקור". לדבריו, על אף קריאות שנשמעו מסביב כי יש חשש למטען בזירה, היה צורך לפעול קודם לטיפול בפצוע. "הרצון להציל חיים חזק יותר", אמר בלייכברד. "לא ראיתי את אלאור בזירה, ולמעשה אני מכיר אותו רק מהתמונות. בעדות במצח לא זכרתי פרטים, אחרי אירוע אני מוחק את הכל. רק לאחר כמה ימים נזכרתי שראיתי את הירי", הוסיף.

בלייכברד העיד כי באותו יום נערכה במקום עדלאידע, בהשתתפות מאות ילדים. "היה נס גדול שהחיילים הצליחו לנטרל את המחבלים. אם חס וחלילה זה לא היה קורה זו הייתה קטסטרופה", אמר. לדבריו, לאחר שראה את אזריה יורה במחבל המנוטרל הבין כי הוסר החשש למטען וכי האירוע נגמר. "מבחינתי לא היה שום דבר חריג", אמר עוד.

אלאור אזריה עם הוריו צ'רלי ואושרה אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 26 באוקטובר 2016. מגד גוזני
"היו קריאות על חשש למטען". אזריה עם הוריו בבית הדין ביפו, הבוקר/מגד גוזני

"כל הזירה הייתה בלגן אחד גדול, משהו שאנחנו לא מורגלים אליו", הוסיף בלייכברד. "אם היו מנהלים את הזירה בצורה הנכונה אז שום דבר ממה שקרה לא היה קורה", אמר. לדבריו, התושבים מסביב צעקו כל הזמן כי יש חשש למטען וקראו להתרחק מהמחבל.

עוד אמר רכז הביטחון כי בעמדה בה אירעה תקרית הירי בגינה מואשם אזריה בהריגה התרחשו אירועי דקירה רבים מאוד בשנה האחרונה."למיטב זכרוני הציבו מגנומטר במקום רק אחרי התקרית, אבל אל תתפסו אותי במילה", הוסיף. לדבריו, תושבים פנו אליו והביעו חשש כי אין בידוק מספיק של תושבים פלסטינים בתחומי העיר. הוא הוסיף כי עדכן את מפקד הפלוגה המוצבת בגזרה בכך והשניים ניסו לארגן מפגש עם התושבים על מנת להפיג את חששותיהם.

לקראת סיום עדותו של רכז הביטחון פנה אליו השופט סגן-אלוף ירון סיטבון והזכיר תקרית בה ירה למוות במסגרת תפקידו במחבל שהיווה סכנה. ביחס לזירת הירי של אזריה במחבל שאל השופט: "באירוע הזה ראית שהמחבל זז, למה לא ירית?". על כך השיב ברייכבלד כי "אני לא מחליף את הצבא, הם כבר היו שם. באירוע הקודם עמדתי לבד". לדבריו, ישנה היררכיה ברורה בין כוחות הביטחון האזרחיים לחיילי צה"ל וישנם הבדלים בין שני המקרים.

פתולוגית צפויה להעיד כי הממצאים בזירה סותרים את טענות ההגנה

לאחר עדותו של בלייכברד צפויה להעיד מטעם התביעה הפתולוגית ד"ר הדס גיפס, מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר. ד"ר גיפס צפויה להתייחס לכך שהמחבל סבל מפציעה קטלנית אחת - הירי לראש. זאת, בניגוד לדבריו של הפתולוג פרופ' יהודה היס מטעם ההגנה, שטען כי כשהמחבל נורה הוא כבר היה מת.

לדברי גיפס, לפי סימני הדם שהוא הותיר, המחבל היה בחיים בעת הירי לראש וכי יתר הפציעות מהירי לא קטלניות. באשר להשערות שהועלו על תסחיף אוויר שהוביל למות המחבל, תטען גיפס כי הממצאים בגופה שגרתיים, ולא תואמים אף אחת מהתיאוריות שהציגו מומחי ההגנה.

דיון בעניינו של אלאור אזריה – בית הדין הצבאי ביפו 27.9. מגד גוזני
מפקד אוגדת עזה לשעבר העיד לטובתו. אזריה/מגד גוזני

בדיון האחרון בנושא העיד מפקד אוגדת עזה לשעבר תת-אלוף (במיל') שמואל זכאי, לטובת החייל היורה, ושימש עד מומחה מטעם ההגנה. עם סיום עדותו, אמר תא"ל זכאי כי הוא אזריה פעל באופן סביר "ואין שום מקום להאשים אותו בהריגה". אחרי זכאי עלה להעיד מפקד צוות כוננות בחברון בנייה ויינברגר שצילם תמונות בעמדה שבה בוצע הפיגוע. אחריו העיד הפסיכיאטר שבדק את אזריה מטעם התביעה.

ימים אחדים לפני כן, העידו במשפט מנכ"ל מד"א אלי בין והחייל שנפצע בפיגוע. בין התייחס בעדותו לנוהל הארגון בזירה שבה קיים חשש למטען. "לא ניגשים למפגע עד שהוא לא זוכה או הוסר חשש ממטען", אמר בין בעדותו. עוד אמר בין, כי לאחר האירוע ביצעו תקיר ועדכנו את הנהלים. "עם זאת, עמדנו על כך שיהיה מגע פיזי עם המפגע ולא להסתפק במבט בעת זיכוי הזירה".

עדכונים מבית המשפט:

(עדכון ראשון: 8:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully