וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברחות, הסתננות וטרור: ההיסטוריה הנפיצה של גזרת הר חריף בגבול מצרים

26.10.2016 / 8:35

ניסיונות הדדיים למנוע חדירות, הקמת גדר משוכללת ועליה אמצעי איסוף ונוכחות מתמדת של כוחות צה"ל וצבא מצרים מאפיינים את היחסים המורכבים בין הכוחות בגבול שבו נורה למוות אתמול נימר בן ה-15. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכת וידאו: ניר חן

הדריכות הגבוהה באזור גזרת הר חריף, שם נורה למוות אתמול נימר אבו עמאר בן ה-15, היא תוצאה של היסטוריית אירועים מורכבים במיוחד בגבול שבין מצרים לישראל. כוחות מגוונים של צה"ל פועלים בגזרה כדי למנוע חדירות, ובמסגרת היערכות מחודשת אף הוקמה לאורך הגבול גדר מערכת גבוהה, יסודותיה בעומד הקרקע, ומשולבים בה אמצעי איסוף מודיעין מתקדמים.

התקרית אתמול אירעה במהלך עבודות תחזוקה של הגדר, שנפגעת הן מנזקי הטבע והן מניסיונות הברחה בשני צדי הגבול. לפיכך, נשמרת סביבה דריכות גבוהה במיוחד, כאשר היחס לכל אירוע חריג הוא כאל ניסיון פיגוע עד שלא התברר אחרת. גורמי צבא בגזרה מספרים כי מעת לעת נשמעים צרורות ירי בצד המצרי, ובעבר זלג הירי לשטח ישראל.

עמדות של צבא מצרים בגבול ישראל, יולי 2015. רויטרס
מרחיקים באש חיה מבריחים. עמדה של צבא מצרים בגבול ישראל/רויטרס

מהבירורים שלאחר תקריות מהסוג הזה, עולה כי הצבא המצרי שמבצע סיורים רכובים ורגליים סמוך לגדר, מרחיק באש חיה מבריחים שמתקרבים אליה. עוד הוסיפו גורמי הצבא כי "המתיחות מורגשת היטב" בשל התגברות התקפות "המדינה האסלאמית" (דעאש) על צבא מצרים בחצי האי סיני.

במשרד הביטחון ובצה"ל עדיין מתבצע תחקיר לבירור נסיבות הירי אתמול. על פי המשרד, אבו עמאר הגיע עם בני משפחתו, הנמנים על קבוצת עובדים מטעם קבלן המשנה שהעסיק במקום קבלן האחזקה האזרחי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נמר בסאם אבו עמאר, הרוג בתקרית ירי בהר חריף, סמוך למצרים. אוקטובר 2016. ספק 500
נימר אבו עמאר שנהרג אתמול/ספק 500

עד להקמת הגדר, היה המרחב ידוע כאזור להברחות סמים מהצד המצרי לצד הישראלי – ובאותם הנתיבים גם הוברחו לישראל מסתננים ומבקשי מקלט ממדינות אפריקה. בספטמבר 2012 נתפסו על ידי צה"ל מסתננים מהיבשת הצמודה שחצו את הגבול ממצרים. בחסותם, הגיעו גם שלושה מחבלים שפתחו באש לעבר הכוח הצבאי בשטח. מהירי נהרג רב טוראי נתנאל יהלומי ונפצע לוחם נוסף. כוח צה"ל הרג את שלושת המחבלים ואיתר על גופם אמצעי לחימה רבים.

באוקטובר 2014 הוקפצה מפקדת פלוגת הקרקל סרן אור בן יהודה לגזרת הר חריף כדי לסכל הברחת סמים. בן יהודה ניהלה חילופי אש עם המבריחים שבמהלכם נפצעה יחד עם לוחם נוסף מהירי. לפי תחקירי הצבא, בהברחה השתתפו לפחות שלושה כלי רכב ו-23 חמושים. שישה מחבלים נהרגו באירוע. על פועלה בקרב קיבלה בן יהודה את צל"ש אלוף פיקוד דרום.

צה"ל שיפר משמעותית את יכולות ההגנה לאורך הגבול המצרי, אך המבריחים לא נרתעו; בשנים האחרונות הם רכשו ג'יפים חדישים וטרקטורונים מתקדמים ותוך שימוש בשיטות צבאיות ואמצעים טכנולוגיים הם מנסים לבצע הברחות סמים. למרות זאת, האתגר הגדול ביותר עבור כוחות צה"ל וכוחות הביטחון בצד המצרי, עדיין נותרו ארגוני הטרור, ובראשם, כאמור, דעאש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully