וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר רופאים, פחות היסטוריונים: מספר הסטודנטים לתואר ראשון בירידה

25.10.2016 / 19:00

כ-310 אלף סטודנטים לתארים שונים יפתחו את שנת הלימודים האקדמית ביום ראשון. במועצה להשכלה גבוהה אומרים כי חלה האטה בגידול הסטודנטים בישראל, שמקורה בין היתר בהתייצבות מספר הזכאים לבגרות. ומהם תחומי הלימוד המבוקשים ביותר?

פתיחת שנת הלימודים האקדמאית באוניברסיטת תל אביב, 18 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
58 אלף יחלו ללמוד שנה א' של תואר ראשון. סטודנטים באוניברסיטת תל אביב בפתיחת שנת הלימודים ב-2015/ראובן קסטרו

310,565 סטודנטים יחלו ביום ראשון הקרוב את שנת הלימודים האקדמית תשע"ז ב-63 מוסדות להשכלה גבוהה. מדובר בעלייה של כ-700 סטודנטים בלבד ביחס לשנת הלימודים החולפת, מה שמעיד על האטה בצמיחת מספר הסטודנטים להשכלה גבוהה. מקורה של אותה האטה טמון בסיבות שונות, ובהן ירידה בקבוצת הגיל הרלוונטית והתייצבות במספר הזכאים לבגרות.

234,965 מתך הסטודנטים שיתייצבו במוסדות הלימוד ביום ראשון, ילמדו לתואר ראשון - ירידה של 0.6% מהלומדים אשתקד. 63,120 יחלו את לימודי התואר השני ו-11,075 ילמדו לתואר שלישי.

ואולם חרף העלייה הקלה כאמור במספר הסטודנטים בישראל, בשנה הנוכחית נרשמה ירידה של כאלף סטודנטים חדשים באוניברסיטאות לעומת תשע"ו - מספרם יעמוד השנה על 22,475. מתוך כלל הסטודנטים, 58,690 סטודנטים צפויים להתחיל את לימודי שנה א' של התואר הראשון.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
ארגון המורים מאיים: "התחייבות למילוי הדרישות - או עיצומים מיום חמישי"
ההורים חזרו לעבוד והילדים עדיין בבית: "אסרו חג הוא חופשה מיותרת"
מחאת השכר יוצאת לרחובות: מאות מורים הפגינו מול משרד החינוך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כ-75 אלף מתלמידי התואר הראשון ילמדו באוניברסיטאות המחקר, 41,500 באוניברסיטה הפתוחה והשאר במכללות. 53 אלף מבין הסטודנטים במכללות ילמדו במכללות ציבוריות ו-39 אלף במכללות פרטיות. זאת, נוסף לכ-25 אלף סטודנטים שילמדו במכללות להוראה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

העתיד לא נראה ורוד

במועצה להשכלה גבוהה מודים כי "בשנים האחרונות אנו עדים להאטה משמעותית בגידול במספר הסטודנטים הכולל במערכת ההשכלה הגבוהה". לדבריהם, ישנה ירידה במספר הסטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטאות והאטה בגידול במספר הלומדים במכללות.

בחמש השנים האחרונות הואט מאוד קצב הגידול במספר הסטודנטים ל-1.5% בלבד בשנה, ומספרם של הלומדים בכלל המערכת גדל בסך הכול מ-245,720 בתשע"א ל-264,230 בתשע"ו. לשם השוואה, במהלך שנות ה-90' גדל מספר הסטודנטים הכולל, כמו גם מספרם של הלומדים לתואר ראשון, בקצב גידול שנתי של כ-8%. במל"ג אומרים כי "ההאטה בגידול במספר הסטודנטים צפויה להימשך גם בחומש הקרוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההסברים להאטה, כך לפי המועצה, הם "ההתייצבות בשיעורי הזכאות לבגרות, ההתייצבות בשיעור העומדים בדרישות הסף של האוניברסיטאות וכן האטה בקצב הגידול של קבוצת הגיל הרלוונטית לכניסה למערכת ההשכלה הגבוהה".

במהלך שנות ה-90, גדלה קבוצת הגיל הממוצעת של בני 24-20 בשיעור ממוצע של כ-3.5%, אולם במהלך שנות ה-2000 הואט משמעותית קצב הגידול בקבוצת הגיל, והגיע ל-0.9% בשנים תש"ס-תשע"ה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המקצוע שלו הביקוש הרב ביותר הוא רפואה, אליו התקבל בתשע"ה רק אחד מכל 3.8 מועמדים. במקום השני נמצא ארכיטקטורה ואחר כך מקצועות עזר רפואיים, משפטים, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. את רשימת המקצועות המבוקשים סוגרים מדעי הרוח.

רוב הסטודנטים - נשים

עוד עולה מנתוני המועצה להשכלה גבוהה כי חלקן של הנשים בקרב הסטודנטים עמד בתשע"ו על כ-58%. כיום, מהוות הנשים רוב בכל אחד מהתארים. 58% מבין הסטודנטים לתואר ראשון הן נשים, בתואר שני 62% ובתואר שלישי 53%. במכללות לחינוך עומד שיעורן של הנשים על 79% מהסטודנטים.

כיתה רפואה באוניברסיטת תל אביב, אפריל 2016. ראובן קסטרו
המקצוע המבוקש ביותר הוא רפואה. סטודנטים באוניברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו

הנתונים מגלים כי בתשע"ו, כ-24% מהסטודנטים לתואר ראשון למדו במוסדות הלימוד הקיימים במחוזות הצפון והדרום (9.7% במחוז הצפון ו-14.2% במחוז הדרום), לעומת 9% בלבד שלמדו במחוז הדרום בשנת תש"ן (1990). מאידך, בחלקם של המוסדות הממוקמים במחוז ירושלים נמשכת הירידה העקבית. בשנים האחרונות כ-14% מהסטודנטים לתואר ראשון לומדים במוסדות להשכלה גבוהה הממוקמים במחוז ירושלים, לעומת כ-23% מהם בתחילת שנות ה-90'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully