וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לאחר הסופה בשרון: התושבים החלו בתביעה ייצוגית נגד חברת החשמל

25.10.2016 / 20:30

עשרות שעות ללא חשמל, נזקים כבדים למבנים ולרכוש והפסדים כלכליים שנאמדים במאות מיליוני שקלים: שנה אחרי הסערה הקשה בשרון הטראומה עדיין חקוקה בזיכרון התושבים. "במקום להיערך ברצינות בחברת החשמל אמרו 'יהיה בסדר'"

צילום: שלומי גבאי, יותם רונן, צילומי גולשים; עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הצפות ענק באזור השרון, אוקטובר 2015)

ה-25 באוקטובר 2015 יהיה חקוק בזיכרונם של תושבי השרון לעוד זמן רב. לפני שנה פקדה את האזור אחת מהסערות הקשות ביותר בשנים האחרונות, שתוצאותיה השיתו על האזור נזקים כבדים, ניתוקים מחשמל למשך שעות ארוכות, הצפות וחסימת רחובות שלמים. את האשמה לטראומה באזור תולים רבים מתושביו לא רק באיתני הטבע, אלא גם בחברת החשמל.

לטענת כמה מהתושבים, שהחליטו ליזום תביעה ייצוגית את החברה על העוול והנזק שנגרם להם במהלך הסופה, מהחברה נמסר מידע מוטעה לגבי ממדי הסופה שפגם ביכולת שלהם להיערך אליה. "במשך שבועות רבים הכינו אותנו לקראת הסופה אבל במקום לספק תשובה אמתית לגבי היערכות הרשויות אליה, ענו לנו 'יהיה בסדר'", סיפר לוואלה! NEWS אבי פולק מרעננה, אחד מיוזמי התביעה. "שכונה שלמה ברעננה הייתה בחשכה שלמה במשך יותר מיממה, ולא הצליחו לטפל בבעיה. אני כבר לא מדבר על האוכל הרב שנזרק ועל הקור בבתים, אני מדבר על ההתנהלות. מה יעשו החמים שלי בני ה-70, איך הם יצליחו לשרוד עוד חורף כזה?".

עוד בוואלה! NEWS:
הפתרון של ראש העיר לוד לרעש המואזין: השמעת "שמע ישראל"
ההסתדרות מאיימת: נהגי אגד יפתחו בשביתה בכל הארץ בעוד שבועיים
שחקנית שטוענת שאיבגי תקף אותה: "הפרס שקיבל - נורמליזציה של הפשע"

הצפות ברעננה, 28 באוקטובר 2015. טל סלע, מערכת וואלה! NEWS
"את הגורל שלנו הפעם ניקח בידינו". הצפות ברעננה, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, טל סלע

בעלי עסקים רבים באזור השרון דיווחו על הפסדים כלכליים משמעותיים בעקבות הסופה. "מדובר בנזקים של עשרות אלפי שקלים שעד היום משפיעים על ההתנהלות הכלכלית שלנו", סיפר דוד שטראוס, בעליו של מפעל לייצור כלי השחזה באזור העשייה ברעננה. "אנחנו לא באים בטענות לחברת החשמל שלא פעלה כראוי, אלא על המידע המוטעה שנמסר לציבור".

לדבריו, החברה הודיעה בכלי התקשורת השונים שהחשמל יחזור תוך שעות אחדות, כאשר בפועל נותקו התושבים במשך יותר מיממה. "המידע המוטעה גרם לנו להביא עובדים למפעל לחינם. בפועל, העבודה הושהתה. גם לא עבדנו, וגם הפסדנו כסף על כך שהבאנו פועלים לעבודה", אמר שטראוס והוסיף כי בממוצע, כל עסק הפסיד כ-25 אלף שקלים בעקבות הסערה.

לקראת החורף הקרוב, החליטו בעלי המפעלים לפנות מטעמם לעיריית רעננה ולגזום את כל הצמחייה שעלולה לקרוס בחורף הקרוב ולגרום שוב להפסקות חשמל קשות. "עיריית רעננה ועובדי אזור התעשייה לא לוקחים צ'אנסים יותר ועושים בעצמם את העבודה שחברת חשמל הייתה צריכה לעשות מזמן, את הגורל שלנו הפעם ניקח בידינו", אמר שטראוס.

הצפות ברעננה, 28 באוקטובר 2015. תהילה קרפן, מערכת וואלה! NEWS
שנה מורטת עצבים עברה על בעלי העסק. הצפות ברעננה, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, תהילה קרפן

עו"ד אסף פינק, שמייצג מספר משפחות ובעלי עסקים באזור השרון שתבעו גם הם את חברת החשמל, סיפר על השנה הקשה שעברה על לקוחותיו. "מדובר באחת השנים מורטות העצבים שעברו על הלקוחות שלי, חלק נכבד מהם משלם עד היום מחיר כבד", סיפר. "האבסורד הגדול היה שרשות החשמל רצה להוציא הודעה לעיתונות על כך שהיא הולכת לפצות את כל לקוחותיה שנפגעו בסערה. אך בפועל לאחר מספר חודשים, הודיעה הרשות כי היות ומדובר באירוע חריג, חברת החשמל לא תפצה אוטומטית את כל הלקוחות".

לדבריו, מדובר בנזקים הנאמדים בעשרות מילוני שקלים. "במפעל לליטוש יהלומים למשל הבעלים נאלץ לזרוק לאשפה חומרי גלם בשווי מילוני שקלים", הוסיף. "אנחנו מצפים מחברת החשמל למצוא את הפתרון ולסייע לאזרחים שנפלו בין הכיסאות".

"חברת החשמל נערכת במהלך כל הקיץ לימי החורף. יחד עם זאת, לא קיים מצב של אפס הפרעות ברשת החשמל. מקרה כפי שהיה בשרון, שבו תוך 20 דקות, במהלך סופת ברקים חסרת תקדים, רשת החשמל נהרסה כליל, היה בלתי נמנע", אמר בתגובה אורן הלמן, סמנכ"ל בחברת החשמל. "חברת החשמל חיזקה את רשתות ההולכה, שטפה קווים מאבק וביצעה עבודות גיזום וכריתה נרחבות. אנחנו ערוכים. אבל כאמור, רשת החשמל רגישה וחשופה למזג אוויר סוער".

הצפות בהרצליה, 28 באוקטובר 2015. דוברות כיבוי והצלה הרצליה, דוברות כב"ה
עיריית הרצליה נערכה לסיוע לאוכלוסיות חלשות בחורף הקרוב. הצפות בהרצליה, בשנה שעברה/דוברות כב"ה, דוברות כיבוי והצלה הרצליה

כדי שמראות הסופה מהשנה שעברה לא יחזרו על עצמם, בעיריית הרצליה החלו בהיערכות כבר בחודשי הקיץ. "ההיערכות המתוגברת לקראת החורף כוללת טיפול יסודי בתשתיות, ניקוי כל הניקוזים, תיקון בורות ועוד", אמר מנכ"ל העירייה, יהודה בן עזרא. "כמו כן, נערכה העירייה לסיוע לאוכלוסיות חלשות באמצעות אגף הרווחה על ידי רכישת שמיכות חמות ותנורי חימום לחלוקה לנזקקים. במידה ותהיה תחזית לסופה, העירייה ערוכה להסברה לציבור באמצעי המדיה השונים".

גם בעיריית רעננה כבר החלו להיערך לחורף, שעוד לא נראה באופק. "צוותים רבים של העירייה מבצעים מזה מספר חודשים בדיקות בטיחות לעמודי חשמל ותאורה, רמזורים, תקינות גגות מבני הציבור ועוד", נמסר מדוברות העירייה. בנוסף, רכשה העירייה גנרטורים, שיוצבו במבני ציבור ברחבי העיר, ויפתחו לציבור התושבים, במקרים של הפסקות חשמל ממושכות. במקביל, תחלק העירייה תאורת חירום לתושבי העיר וכל אגפי העירייה נמצאים בכוננות חורף מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully