וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינויים ואיומים באונס: "אווירת הפחד" השתלטה על טורקיה

25.10.2016 / 14:49

ארגון משמר זכויות האדם פרסם דוח שממנו עולה כי כוחות הביטחון קיבלו "צ'ק פתוח" להתנהג באלימות כלפי חשודים, מאז ניסיון ההפיכה הכושל. "זאת תהיה טרגדיה אם צווי החירום יפגעו בתהליך שעברה המדינה"

צילום: רויטרס

ממשלת טורקיה כתבה "צ'ק פתוח" לכוחות הביטחון שלה לעינוי חשודים שנעצרו לאחר כישלון ההפיכה – כך אמר היום (שלישי) הארגון משמר זכויות האדם, שציטט טענות לאלימות פיזית ומינית ולמניעת שינה מעצורים. לפי הדוח, בטורקיה שוררת "אווירה של פחד" מאז המרד הכושל להפלת הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, כמו גם מעצרים של אלפי בני אדם תחת מצב החירום שהוכרז על ידי הרשויות. בדוח מוזכרים יותר 13 מקרים שעלו משיחות עם עורכי דין, פעילי זכויות, עצורים לשעבר ואחרים.

באנקרה אמרו כי ישיבו לדוח בהמשך היום, אולם שם מכחישים באופן עקבי טענות לעינויים וטוענים כי הטיהורים הנרחבים הכרחיים לייצוב המדינה הניצבת בפני איומים מצד המחתרת הכורדית (PKK) ודאעש. ארדואן צמצם את היקף העינויים של כוחות הביטחון, במיוחד בדרום-מזרח המדינה בעל הרוב הכורדי, לאחר שנבחר לראש ממשלה ב-2002. עם זאת, חידוש הלחימה ב-PKK, שהפכה לעזה יותר, הביאה עמה טענות לפגיעה בזכויות אדם.

יוז וויליאמסון, האחראי על אירופה ומרכז אסיה בארגון האמריקני, אמר כי "זאת תהיה טרגדיה אם צווי חירום שהועברו בפזיזות יפגעו בתהליך שעברה טורקיה כדי להילחם בעינויים". לדבריו, "בהסרת המחסומים נגד עינויים, ממשלת טורקיה כתבה הלכה למעשה צ'ק פתוח לרשויות אכיפת החוק לענות ולפגוע בעצורים כפי שהן רואות לנכון".

חיילים לאחר ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה, יולי 2016. GettyImages
חיילים שהשתתפו במרד לאחר מעצרם, יולי/GettyImages

הארגון מסר כי הוא קיבל עדויות לכך שהמשטרה השתמשה בשיטות עינויים כמו מניעת שינה, מכות, אלימות מינית ואיום באונס מאז ההפיכה הכושלת. המקרים לא היו קשורים רק למשתתפי המרד, אלא גם לחמושים כורדים ולחברי ארגוני שמאל מזוינים.

טורקיה עצרה יותר מ-35 אלף אנשים, אסרה אלפים נוספים והדיחה יותר מ-100 אלף איש בשל קשריהם לכאורה לפתהוללה גולן, המטיף הגולה בארצות הברית שאותו מאשימה אנקרה בתכנון ההפיכה. הוא מכחיש זאת. כמה ימים לאחר ניסיון ההפיכה הכושל, שבו נהרגו יותר מ-240 איש, ארדואן הכריז על מצב חירום.

מצב זה מאפשר לו ולממשלה לעקוף את הפרלמנט ולהעביר חוקים חדשים המגבילים חירויות שונות. הצווים שנכנסו מאז לתוקף האריכו את משך המעצרים המנהליים, מארבעה ימים ל-30 יום, אפשרו לרשויות למנוע מעצורים גישה לעורכי דין עד לחמישה ימים והגבילו את עורכי הדין שהעצורים יכולים לבחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully