וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מוותרים": גורשו מבתיהם באתיופיה – ופונו ממחנה "ג'ונגל" בצרפת

24.10.2016 / 23:46

סולן, אחד ממאות בני אורומו שהגיעו ל"ג'ונגל" של קאלה בתקווה לקבל מקלט בבריטניה סיפר כי "היינו חייבים לברוח". כעת, הם חוששים לגורלם לאחר פינוי אלפים מהמחנה ביומו הראשון של המבצע. "תצילו את הסיפור שלנו"

צילום: רויטרס

בבית הספר המאולתר שהקימו מאות מהגרים אתיופים בני אורומו ב"ג'ונגל" של מחנה הפליטים בקאלה, בצפון צרפת, מתכנסים מדי יום מבקשי המקלט. מתנדב מעביר שיעורי אנגלית במהלך היום, ובשאר הזמן בני האורומו במחנה, מקצתם נשים, נאספים על מנת לדון בחדשות מאתיופיה – מצב החירום שהוכרז במדינה, או מניין ההרוגים הגואה בהפגנות המחאה במדינה.

הבקתות שהרכיבו לעצמם מעוטרות בסמל המחאה של האורומו – זרועות שלובות מורמות מעל לראש – שזכה לפרסום בינלאומי לאחר שהאצן האולימפי פייסה לילסה סימל אותו מיד לאחר שחצה את קו הסיום באולימפיאדת ריו. "פייסה לעולם לא מוותר", נכתב על קיר העץ של אחד מהמבנים הארעיים במחנה. על קיר אחר, נכתב: "די להרוג סטודנטים מבני אורומו".

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי שבועות של הפגנות אלימות: אתיופיה הכריזה על מצב חירום
אתיופיה: עשרות מפגינים נרמסו למוות בעימותים עם המשטרה
דיווח: המדליסט האתיופי שמחה נגד ממשלתו נחת בארה"ב ויבקש מקלט

מהגרים אתיופים בני אורומו עוזבים את מחנה הפליטים בקאלה, צרפת, 24 באוקטובר 2016. רויטרס
סמל המחאה - זרועות משולבות באוויר. מבקשי מקלט ממחוז אורומיה בקאלה, היום/רויטרס

מבקשי המקלט שהגיעו ממחוז אורומיה, שתפס מקום מרכזי במאמצי התיעוש של הממשל האתיופי, מאשימים את הממשל המרכזי בהשתלטות על אדמות פרטיות ללא פיצוי הולם. לדבריהם, האדמות נמכרות לאחר מכן לחברות זרות ולמשקיעים, לרוב במחירים מנופחים. "כשהלכנו להפגנות על זה, הם הרגו אנשים רבים, עצרו המונים ושמו אותם בכלא", סיפר סולן, מבקש מקלט בן 26 מאדיס אבבה. "היינו חייבים לברוח מהמדינה", הבהיר.

הוא נמלט ממדינתו בשנת 2014, לאחר שמשפחתו פונתה בכוח מאדמתם. כעת סולן, שלא הספיק לסיים את לימודי המדעים שלו באתיופיה, ומאות מחבריו עומדים בפני פינוי נוסף, ממחנה הפליטים בקאלה. הרשויות הצרפתיות פתחו היום במבצע הנרחב לפינוי המחנה הידוע לשמצה, לקראת הריסתו. 2,318 מהגרים פונו כבר ביומו הראשון של המבצע, בדרכם למרכזי קליטה ברחבי צרפת.

אולם מרבית המהגרים במחנה עברו את דרך החתחתים עד לקאלה במטרה להגיע ליעד הסופי – בריטניה – ומנסים באופן יומיומי להתגנב מעבר לגבול על גבי משאיות או רכבות שבדרכן לצדו השני של תעלת למאנש. קבוצות שונות, בהן בני אורומו, טוענים כי יש להם סיבה טובה לעשות זאת. הם חוששים כי צרפת לא תעניק להם מקלט מדיני, מכיוון שפריז לא מכירה בקבוצתם כאוכלוסייה נרדפת, ולאחר שכמה מבקשי מקלט אתיופים כבר נדחו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מהגרים אתיופים בני אורומו עוזבים את מחנה הפליטים בקאלה, צרפת, 24 באוקטובר 2016. רויטרס
היעד הסופי - בריטניה. בני אורומו בקאלה, היום/רויטרס

למרות החששות הכבדים של מבקשי מקלט רבים כי הפינוי יוביל לעיכוב בעיבוד בקשות המקלט או אף ימנע מהם בסופו של דבר להשלים את ההליך, סוכנות האו"ם לפליטים, UNHCR, הבהירה כי הם יוכלו להגיש בקשות באופן מסודר במרכזי הקליטה שאליהם יועברו. "לא יהיו החלטות גורפות על פי לאום", הבהירה דוברת הארגון, לורה פדואן.

"אם הם יקבלו אותנו, נרצה להישאר כאן", הבהיר סולן. "אנחנו לא מחפשים מדינה טובה יותר, אבל אנחנו כאן, כי אנגליה מקבלת בני אורומו", הוסיף בהתייחסות לבחירה להגיע לקאלה, במטרה לחצות לבריטניה. הוא סיפר כי הוא עבר לסירוגין בין קאלה למחנה נוסף בפריז בשנה האחרונה, ובמהלכה ראה מבקשי מקלט רבים, שגילם נע מנערים צעירים בני 12 ועד למבוגרים בני 65, שאיבדו תקווה מלהגיע לבריטניה, ויצאו לנסות את מזלם בגרמניה או בהולנד.

מהגרים אתיופים בני אורומו עוזבים את מחנה הפליטים בקאלה, צרפת, 24 באוקטובר 2016. רויטרס
צרפת לא מכירה בבני אורומו כקבוצה נרדפת. קאלה, היום/רויטרס

"אני מבקש מכולם להישאר איתנו, לתמוך בנו, להציל את הילדים שלנו, להציל את הבית שלנו, להציל את הסיפור שלנו, להציל את האדמה שלנו", סיכם סולן. האירועים האחרונים באורומיה, שהובילו להכרזת מצב החירום, פרצו בעקבות אלימות משטרתית קשה בהפגנות בני אורומו נגד הפקעת האדמות.

בעקבות זאת, נערכו מחאות גם במחוז אמהרה שמצפון לבירה, והרשויות האתיופיות מסרו בשבוע שעבר כי 1,645 בני אדם נעצרו מאז ההכרזה על מצב החירום. להערכת ארגוני זכויות אדם, יותר מ-500 מפגינים מקרב בני אורומו נהרגו בהפגנות בשנה האחרונה, אולם הממשל מכחיש כי מניין ההרוגים הוא כה גבוה.

מהגרים אתיופים בני אורומו עוזבים את מחנה הפליטים בקאלה, צרפת, 24 באוקטובר 2016. רויטרס
בני אורומו בקאלה, היום/רויטרס
מהגרים אתיופים בני אורומו עוזבים את מחנה הפליטים בקאלה, צרפת, 24 באוקטובר 2016. רויטרס
בני אורומו בקאלה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully