וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת מנע מדינית: ליברמן הניח את היסודות למו"מ עקיף עם חמאס

24.10.2016 / 16:56

בריאיון שהעניק שר הביטחון לעיתון הפלסטיני "אל-קודס" הוא פנה לפלסטינים מעל ראשי הרשות וחמאס. למרות הקריצה הישראלית, נראה כי הארגון מתקשה לשלוט בגורמי הטרור השונים בעזה - חרף מאמציו לשמור על רגיעה

עריכה: שי ענבל

(בווידאו: צה"ל תקף עמדות חמאס ברצועת עזה בתגובה לירי הרקטה לשדרות)

הריאיון שהעניק שר הביטחון אביגדור ליברמן לעיתון הפלסטיני "אל-קודס" ופורסם הבוקר (שני) אפשר לו לפנות באופן ישיר לאוכלוסייה הפלסטינית האזרחית תוך ניסיון לדלג מעל ראשי הרשות הפלסטינית וחמאס. עם זאת, לא ניתן להוציא מן הכלל אפשרות כי בדבריו הניח ליברמן בסיס למשא ומתן עתידי עם חמאס - גם אם עקיף.

למעשה, נדמה כי ליברמן מנסה לפרק את ניסיון הפיוס בין חמאס לרשות הפלסטינית ולהגיב לביקורת שמופנית לישראל. בנוסף לניסיון הפיוס בין הצדדים הפלסטינים, דבריו של ליברמן באים גם על רקע החשש בירושלים מניסיון של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לכפות מהלך מדיני על ישראל ועל הפלסטינים. בשלב זה ישראל מעדיפה לנסות להרגיע את המתיחות סביב רצועת עזה ולהיערך לכל "הפתעה" מדינית שעלולים אנשי הרשות הפלסטינית והבית הלבן להטיל על האזור.

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן לעיתון פלסטיני: "אם חמאס יעצור את הירי, נקים נמל ימי"
מטה קמפיין הבחירות של טראמפ מודה: "אנחנו בפיגור"
"לא יודעים מה צופן העתיד": צרפת החלה בפינוי הפליטים מ"הג'ונגל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פונה ישירות לפלסטינים. הראיון שהעניק ליברמן ל"אל-קודס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בריאיון לעיתון הפלסטיני היוצא לאור במזרח ירושלים אמר ליברמן כי "אם חמאס יעצור את חפירת המנהרות וירי הטילים, ישראל תהיה המדינה הראשונה שתעזור בהקמת נמל ימי ונמל תעופה בעזה". הוא הוסיף כי ההנהגה הפלסטינית מהווה מכשול בדרך לשלום וכי "צריך מישהו שאינו אבו מאזן לחתום על הסכם סופי". הוא ציין עוד כי ההתנחלויות מהוות רק 1.4% משטחי יהודה ושומרון ואינן פוגעות בתהליך השלום. עוד אמר שר הביטחון כי לישראל אין כוונה לשוב ולכבוש את רצועת עזה או להקים שם התנחלויות חדשות. כמו כן, הוא מתח ביקורת על חמאס ועל ההוצאה הכספית הגבוהה של הארגון בשל פעילותו הצבאית.

ליברמן ניסה אולי להניח את הבסיס למשא ומתן עקיף עם חמאס, אך נראה שהארגון עצמו מתקשה לשלוט בכל גורמי הטרור ברצועה שממשיכים בינתיים לירות רקטות אל עבר ישראל. פעילי הטרור שמשגרים בחודשים האחרונים רקטות אל ישראל מאזור צפון הרצועה ממשיכים לתעתע בכוחות הביטחון ובשלטונות עזה, בזמן שצה"ל וחמאס עושים מאמצים לסכל את הירי. ההתארגנות הסלפית, שהחלה בעצימת עין של חמאס, הפכה להיות כאב הראש האזורי. בעוד שבעבר צה"ל ידע לזהות את התשתיות, לבצע להן סיכול ממוקד ולחסל את פעיליהן, בחודשים האחרונים מסתפקים בישראל בתקיפת תשתיות בהיקף חריג יותר מבשנים עברו, אך באופן כזה שלא "שובר את הכלים".

במערכת הביטחון טוענים כי לשיגורי הרקטות שבוצעו מתחילת השנה היו אחראיות חוליות טרור סוררות מהזרם הסלפי המזוהה עם דאעש, שמטרותיהן לפגוע בחמאס ולהפר את ההבנות התומכות בהפסקת האש עם ישראל. לרוב מדובר בשיגורי רקטות בתגובה על מעצרים של מחבלים סלפים שמבצעים מנגנוני הביטחון של חמאס, ועל עינוי העצורים בחדרי החקירות. הסלפים מנסים ליצור מאזן אימה מול חמאס כדי להביא לשחרור פעיליהם מהכלא ברצועת עזה ולכן הם מבצעים ירי אל ישראל מתוך הבנה שצה"ל יגיב נגד חמאס, שמוגדר בישראל ריבון על שטחי הרצועה ואחראי לכל ירי המבוצע אל שטח ישראל.

במערכת הביטחון בישראל הדעות חלוקות בנוגע לפעילות חמאס במרחב גדר הביטחון. מחד, מקורות בזירה הדרומית טוענים כי חמאס מפעיל מאמצים רבים בניסיון לסכל פיגועים ושיגורי רקטות, ולשם כך הקים הארגון כוח שמתצפת גם לשטח ישראל - אך גם לעומק השטח הפלסטיני, מתוך החשש שישראל תגיב לירי ותפגע באינטרסים של הארגון. מאידך, ישנם גורמים במערכת הביטחון שסוברים כי חמאס מנהל "משחק כפול" מול ישראל, ומאפשר "טפטוף" רקטות כדי להחזיר את תשומת הלב העולמית, המרוכזת כעת בלחימה בדאעש בסוריה ובעיראק, חזרה לסכסוך הישראלי-פלסטיני. על פי גורמים אלה, חמאס מנסה להזכיר כי הבעיה הפלסטינית בעזה עדיין מבעבעת, וכי למרות שמחסני המזון ברצועה מלאים - ייתכן שמחר תפרוץ מערכה חדשה מול צה"ל. אותם גורמים טוענים שיש לפגוע בפעילי טרור ולא להסתפק בתקיפת תשתיות.

עשן מיתמר מעל מבנים ברפיח בדרום רצועת עזה במבצע "צוק איתן", יולי 2014. רויטרס
ישראל רואה בחמאס אחראי לנעשה בעזה. תקיפות צה"ל ברצועה/רויטרס

בנקודת הזמן הזו, ישראל וחמאס מעוניינים לשמור על השקט. ישראל לא רוצה להבעיר את השטח ומעדיפה לשמר את היציבות. חמאס אף הוא מעוניין בשקט כדי להמשיך ולהתעצם מבחינה צבאית: לפתח ולייצר רקטות לטווח בינוני וארוך אותם הוא משגר לים במסגרת ניסויים מדי שבוע, להתאמן בהפעלת כוחות ימיים, יבשתיים ומזל"טים ולקדם את הפרויקט האסטרטגי שלו: חפירת מנהרות. כל חיכוך שכזה עם ישראל מפר את האיזונים והבלמים שמנסה לייצר הארגון הסוני ברצועת עזה על רקע בעיות בתחום המים, חשמל וכלכלה. סיבה נוספת למאמץ של החמאס לשמור על שקט באזור היא הפגישה המשולשת בין אבו מאזן, איסמעיל הנייה וחאלד משעל בקטאר כדי לקדם הסכם פיוס.

למרות זאת, המציאות מוכיחה כי "הטפטופים" השתלבו מחדש בשגרת יומם של תושבי הנגב המערבי מבלי שיהיה מענה יעיל של צה"ל. ההערכות בשלב זה הן שצה"ל לא יגיב בחריפות לירי הרקטה הבוקר מעבר למתקפת התגובה הבודדת שנעשתה נגד יעד טרור בצפון הרצועה, מאחר והערב יתקיימו חגיגות שמחת תורה ואף אחד לא רוצה לדרדר את המצב הביטחוני. בשלב זה אין הנחיות מיוחדות לתושבים וגורמי הביטחון הודיעו על המשך שגרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully