וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הטענות לפשעי מלחמה בתימן: בריטניה מאמנת טייסים סעודים

המפלגה הליברל-דמוקרטית חשפה מכתב ששלח שר ההגנה הבריטי ובו הוא מאשר שהממלכה מאמנת טייסים סעודים בתקיפה מהאוויר על רקע הקרבות בתימן. לטענתו, הדבר דווקא מסייע לסעודים לשמור על החוק הבינלאומי

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: לוויות ההרוגים מהפצצות הקואליציה נגד החות'ים בהובלת סעודיה)

בריטניה מסייעת לאימוני חיל האוויר של ערב הסעודית התוקף בתימן ומאמנת את טייסיה - כך נחשף אתמול (שבת) בעיתון "אינדיפנדנט". הסיוע לחיל האוויר הסעודי נחשף על ידי המפלגה הליברל-דמוקרטית, שאנשיה הגדירו את הסיוע "מביש". דובר יחסי החוץ של המפלגה טום ברייק קרא אתמול לשר ההגנה הבריטי מייקל פאלון לסיים את מיד האימונים ולפקח באופן נוקשה יותר על ייצוא הנשק לממלכה הסעודית. שר ההגנה השיב בתגובה כי הסיוע לחיל האוויר הסעודי נעשה כדי "לשפר את יכולות הפגיעה שלהם" ובכך לפעול בהתאם לחוק הבינלאומי.

על הקואליציה נגד החות'ים בתימן, שאותה מובילה ערב הסעודית, נמתחה ביקורת חריפה לאחר שמוקדם יותר החודש הפציצו מטוסי הקואליציה מסע הלוויה. בתקיפה נהרגו 140 וכ-600 נפצעו. הקואליציה הודתה במעשה והודיעה כי תחקור את התקרית, אך טענה כי מה שהוביל לפגיעה בחפים מפשע היה "מידע מוטעה" שקיבלה מבעלי ברית של הממשלה בצנעא. "גורם המקורב לנשיאות בתימן העבירה בטעות מידע על התאספות של מנהיגים חות'ים בצנעא, והתעקש שהיעד יותקף באופן מידי", הודיעו חוקרי האירוע. ריאד טוענת כי המבצעים שהיא מבצעת בתימן נעשים בהתאם לחוק הבינלאומי כחלק ממלחמה או מהגנה עצמית.

עוד בוואלה! NEWS:
חיל האוויר המצרי תקף בסיני: "כ-70 לוחמי דאעש נהרגו"
מתלוננת נוספת נגד טראמפ: "הציע עשרת אלפים דולר בשביל לילה איתו"
"אירוע חריג": התפתחות משמעותית בחקירת הפיגוע בגבעת התחמושת

הפגזות הקואליציה הסעודית על העיר צנעא בתימן. רויטרס
ביקורת חריפה. הפצצות הקואליציה בתימן/רויטרס
תקיפה של הקואליציה בהובלת ערב הסעודית על אולם שבו נערך ניחום אבלים בצנעא, בירת תימן, אוקטובר 2016. רויטרס
פינוי הגופות לאחר ההפצצה בצנעא/רויטרס

חשיפת אימוני הטייסים הסעודים רק החריפה את הביקורת על ערב הסעודית, אך במיוחד על יחסי לונדון עמה. "העובדה שממשלת בריטניה לא רק מחמשת את הטייסים הסעודים, אלא גם מאמנת אותם - מבישה", אמר ברייק, "ההפצצה חסרת ההבחנה של אזרחים תמימים, תוך הפרה בוטה של החוק ההומניטרי הבינלאומי, מתועדת היטב. על הממשלה לשים קץ למעורבות שלה במערכה הרצחנית הזאת".

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי התייחסה גם היא לקשר עם ערב הסעודית. מיי הגנה על מכירת הנשק לממלכה וטענה כי הקשרים הטובים עם ריאד "מאפשרים לתושבים בבריטניה ללכת ברחובות בביטחה".

שר ההגנה הבריטי מייקל פאלון, 3 באוקטובר 2015. רויטרס
חשף את האימונים במכתב. שר ההגנה הבריטי מייקל פאלון/רויטרס

את אימוני הטייסים הסעודים חשף למעשה שר ההגנה הבריטי בעצמו, בתשובה לשאילתה של ברייק. אנשי המפלגה הליברל-דמוקרטית דרשו לדעת אם גורמים בבריטניה מאמנים ומעניקים ייעוץ למבצעים הצבאיים שנערכו בשנה האחרונה בתימן. "כחלק מברית ההגנה עם סעודיה, בריטניה סיפקה אימונים לחיל האוויר המלכותי הסעודי בבריטניה ובסעודיה", כתב פאלון בתשובתו לשאילתה, "כולל קורסי ירי שנועדו לשפר את הפגיעות ולסייע לשמור על החוק ההומניטרי הבינלאומי".
לאחר המחאה שהביעו חברי המפלגה הליברל-דמוקרטית, ציין שר ההגנה כי "בריטניה אינה מעורבת בתחקירים שעורכת הקואליציה נגד החות'ים ולא העניקה ייעוץ פרטני למבצעים שערכה סעודיה בתימן".

ברייק אמר כי החשיפה האחרונה מדגישה את הצורך בחתימה אישית של שר החוץ על עסקאות נשק עם מדינות כמו סעודיה. הוא גיבש תכנית שלפיה כל עסקת נשק שתיעשה עם אחת מהמדינות המופיעות ברשימה שגיבש תיעשה רק לאחר מתן הוכחה שלא ייעשה שימוש בנשק כדי לפגוע בזכויות אדם. ברשימה שגיבש ברייק נמצאות 28 מדינות ובהן, בין השאר, גם סין ורוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully