וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצליחה היכן שקלינטון כשלה": כך הפכה מישל אובמה לכוכבת הקמפיין

24.10.2016 / 13:34

התור העצום שהשתרך מחוץ לאולם שבו נאמה הגברת הראשונה באריזונה הרפובליקנית הצליח לגמד את אירועי הבחירות של המועמדת הדמוקרטית. כתב בכיר הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS את סוד הקסם: "היא יודעת לדבר לאנשים. להילרי פשוט אין את זה"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

רק פעם אחת מאז שנת 1952 נצבעה מדינת אריזונה בכחול. זה היה בשנת 1996, כשביל קלינטון הצליח, פעם בודדת ב-16 מערכות הבחירות האחרונות, להביא ניצחון דמוקרטי במדינה המזוהה באופן מובהק עם המפלגה הרפובליקנית. לפיכך, היה מפתיע למדי לצפות בתורי הענק שהשתרכו ביום חמישי האחרון, באמצע יום העבודה, בכניסה לאולם שבו הייתה צפויה לנאום הגברת הראשונה של ארצות הברית מישל אובמה, בעיר פניקס שבמדינה.

"מישהי פה אומרת שהיא הבריזה מהעבודה כדי להאזין לנאום", צייץ בטוויטר העיתונאי ג'וש האסקל מרשת ABC, שצירף לציוץ תמונה של אישה המכסה את פניה עם שלט תמיכה בהילרי קלינטון. מאוחר יותר, האסקל תיעד בווידאו את התור בכניסה לאולם, וכתב: "התור משתרך שלושה בלוקים אחורה, וחוזר על עצמו פעמיים".

עוד כתבות בנושא:
לראשונה מתחילת המרוץ: טראמפ תוקף ישירות את מישל אובמה
קלינטון: עמדת טראמפ על תוצאות הבחירות מאיימת על הדמוקרטיה
לחיצת יד, חיוכים - וגם בוז: צפו בערב הבלתי נשכח של קלינטון וטראמפ

מישל אובמה תקפה בנאום בניו המפשייר את דונלד טראמפ, 13 באוקטובר 2016. AP
"מזועזעת עד עמקי נשמתי". אובמה בניו המפשייר, בשבוע שעבר/AP

לפי הנתונים של קמפיין קלינטון, היו באירוע הזה כ-7,000 בני אדם. גם אם המספר מנופח, עדיין קשה לחשוב מתי - למעט כנס המוני אחד באוהיו לפני כשבועיים - הצליחה המועמדת הדמוקרטית עצמה להוציא כל כך הרבה קהל מהבית. "מישל אובמה הצליחה לעשות את מה שקלינטון בעצמה נאבקה איתו כל הקמפיין - להסביר למצביעים למה הם צריכים לבחור בה", כתבו בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" על הנאום באריזונה.

המעורבות המשמעותית הראשונה של מישל אובמה למען בחירתה של הילרי קלינטון הייתה בוועידת המפלגה הדמוקרטית בסוף חודש יולי בפילדלפיה. היא נשאה שם נאום שביקר בחריפות את דונלד טראמפ, מבלי לנקוב בשמו, ובמהלכו גינתה את "השיח של השנאה שאנחנו שומעים מאנשי ציבור בטלוויזיה". היא הוסיפה אז כי "המוטו שלנו הוא, שכשהם יורדים נמוך, אנחנו נעלה גבוה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הנשיא אובמה והגברת הראשונה מישל אובמה בארוחת ערב לכבוד ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי ורעייתו בבית הלבן, 18 אוקטובר 16. רויטרס
"הנשק הגרעיני" של הקמפיין. בני הזוג אובמה בבית הלבן/רויטרס

בשבועות האחרונים היא הופיעה בכמה אירועים למענה של קלינטון עם פרופיל תקשורתי גבוה למדי, אולם הנאומים שנשאה שם לא זכו לתהודה יוצאת דופן. השינוי הגיע בשבוע שעבר, בניו המפשייר. בנאום שנשאה זמן קצר לאחר שהתפרסמה ההקלטה שבה נשמע איל הנדל"ן מניו יורק מדבר באופן פוגעני כלפי נשים, אמרה אובמה: "אני חושבת שלבוא לפה ולתת את נאום הבחירות הרגיל שלי יהיה דבר לא כנה. זה משהו שאנחנו לא יכולים לטאטא מתחת לשטיח. זו לא הייתה 'שיחת מלתחות', אלא אדם חזק שמדבר באופן פתוח על לנשק ולגעת בנשים".

"בבחירות האלה יש לנו מועמד לנשיאות שבימי חייו אמר על נשים דברים כל כך מזעזעים", הוסיפה אובמה. "לא אחזור על שום דבר מזה היום. בשבוע שעבר שמענו אותו מתרברב על תקיפה מינית של נשים. אני לא מאמינה שמועמד לנשיאות ארצות הברית דיבר על תקיפה מינית, אני פשוט לא מאמינה, זה זעזע אותי עד עמקי נשמתי".

יותר פופולרית מהנשיא ומשני המועמדים לנשיאות

הנאום הפך ויראלי, זכה לעשרות מיליוני צפיות ברחבי העולם, והעלה את מעורבותה של אובמה בקמפיין לכותרות. הפרשנים בערוצי הטלוויזיה דנו בהרחבה ביתרונות שיש לה כדוברת על פני קלינטון, ואף באפשרות שהיא תרוץ בעצמה בעתיד לפוליטיקה. "במובנים מסויימים, היא תזכורת לחולשות של קלינטון ועד כמה המועמדת לא פופולרית בקרב מצביעים", נכתב ב"וושינגטון פוסט", שם ציטטו סקר של NBC ושל "וול סטריט ג'ורנל", שממנו עולה כי אובמה זוכה לכ-60 אחוזי אהדה, יותר מבעלה הנשיא ברק אובמה, יותר משני המועמדים לנשיאות, ויותר משתי המפלגות הגדולות בארצות הברית.

ג'ניפר פלמיירי, יועצת תקשורת בקמפיין של קלינטון, אמרה לעיתון כי "אין מישהו יותר אפקטיבי ממנה". ואכן, נראה כי במערכת בחירות שבה הפער בתמיכה כל כך גדול בין נשים וגברים ובין לבנים ומיעוטים, לקולה של מישל אובמה, האישה השחורה הראשונה בבית הלבן, יש תפקיד משמעותי במאמצים לדרבן נשים ומיעוטים לצאת מהבית ולתמוך בהילרי קלינטון.

נאום מישל אובמה בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 26 ביולי 2016. AP
"אין מישהו יותר אפקטיבי ממנה". אובמה בוועידת המפלגה הדמוקרטית/AP

אובמה היא חלק ממערך של דוברים בכירים מהשורה הראשונה שהתגייסו לעמוד לצדה של קלינטון. ניתן למצוא ביניהם את הסנאטורים אליזבת וורן ממסצ'וסטס ואת ברני סנדרס, שעד לאחרונה היה יריבה של קלינטון בפריימריז, וכמובן גם את הנשיא אובמה עצמו. כל אלה חורשים למענה את ארצות הברית לאורכה ולרוחבה, וכל אחד מהם מופיע לפחות פעמיים בשבוע במדינות המפתח, בניסיון לחפות על קלינטון בנקודות החולשה הכי משמעותיות שלה.

כך, למשל, הצעירים רואים במועמדת הדמוקרטית דמות מאובנת, בשר מבשרו של הממסד הוושינגטוני המסואב. אבל הם לא היחידים. לפי סקר של "וושינגטון פוסט" ו-ABC שפורסם השבוע, רק 43% מכלל המצביעים שתומכים בקלינטון אומרים בשלב זה, פחות משלושה שבועות לפני הבחירות, כי הם "מאוד נלהבים" להצביע עבורה. בתאריך הזהה לפני ארבע שנים, כשאובמה התמודד על כהונה שניה, שיעור ה"מאוד נלהבים" באותו הסקר נשק ל-60 אחוז. אם הצעירים, המיעוטים והנשים שתומכים בקלינטון באחוזים גבוהים משמעותית יותר מאשר בטראמפ לא יצאו מהבית להצביע באחוזים גבוהים, הפער בין המועמדים יצטמצם.

"טראמפ ביקר אותה – אבל לא נכנס איתה למלחמה"

"יש כל כך הרבה סיבות שבגללן מישל אובמה היא הדוברת האולטימטיבית עבור הילרי קלינטון", הסביר לוואלה! NEWS האנטר ווקר, כתב בכיר בחדשות "יאהו", המסקר את המרוץ לבית הלבן. לדבריו, "כמו בעלה, יש לה את הכישרון הטבעי הזה לדבר לציבור. היא יודעת לדבר לאנשים. להילרי פשוט אין את זה". לדבריו, "מבחינה דמוגרפית, מישל אובמה היא 'נשק גרעיני' בשביל קלינטון: היא חזקה עם נשים, מיעוטים וצעירים, קהל שקלינטון התקשתה איתו בפריימריז מול סנדרס".

ווקר התלווה במסע הבחירות לסיורים של שני המועמדים, והעיד כי "ממה שראיתי, בסביבת טראמפ רואים את מישל אובמה כאיום הכי גדול". מוקדם יותר השבוע, פרסם ווקר כתבה על התכניות של טראמפ לישורת האחרונה בקמפיין הבחירות, וציטט שני מקורות בכירים בסביבת המועמד הרפובליקני שהעידו כי הם מוטרדים מהופעותיה הפומביות של אובמה יותר מאשר אלה של קלינטון.

"היא מהווה איום גדול בהרבה מהילרי, כי יש לה כריזמה, היא יודעת להתחבר לאנשים, כמו טראמפ וכמו הנשיא אובמה", צוטט בכיר בקמפיין טראמפ. "יש לה חיבור עצום לאנשים. קשה להתחרות בזה. זה לא כמו עם הילרי. הילרי היא רובוט", הוסיף המקור.

המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בעימות הנשיאותי האחרון בלאס וגאס. 20 באוקטובר 2016. AP
"היא רובוט". קלינטון בעימות הנשיאותי השלישי/AP

לדברי ווקר, מהעובדה שטראמפ תקף את מישל אובמה פעמיים ביממה האחרונה, ניתן ללמוד על המשקל שהוא מייחס אליה. "כל מה שהיא רוצה לעשות זה קמפיין", אמר איל הנדל"ן באירוע בפנסילבניה אמש. ווקר הסביר: "שים לב שהוא לא העליב אותה. הוא ביקר אותה, אבל הוא לא נכנס איתה למלחמה".

אחת הסיבות שקשורות בתשומת הלב המוגברת שלה זוכה אובמה בימים האחרונים בארצות הברית וברחבי העולם נעוצה גם בפרק הזמן הארוך מאז שהגברת הראשונה היוצאת הייתה מעורבת כך בקמפיין הבחירות של המפלגה לנשיא המחליף. בני הזוג ג'ורג' ולורה בוש כמעט ולא הופיעו בכלל למענו של ג'ון מקיין בשנת 2008 בגלל נתוני האהדה הנמוכים להם זכה אז הנשיא היוצא, ובני הזוג קלינטון תפסו גם הם מרחק יחסי מהקמפיין של אל גור בשנת 2000, לאחר פרשיות המין בהן היה מעורב ביל קלינטון.

העימות השלישי והאחרון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, לאס וגאס, אוקטובר 2016. רויטרס
מישל אובמה נתפסת כאיום הכי גדול בסביבתו. טראמפ/רויטרס

כשנשאל מי לדעתו מבני הזוג אובמה הוא נשק יעיל יותר עבור הקמפיין של קלינטון, אומר ווקר כי "התשובה היא מישל, מפני שכאישה, היא מסוגלת לדון בהתנהגות של טראמפ כלפי נשים, וזה דבר יעיל יותר מאשר שגבר עושה זאת". דבר נוסף עליו מצביע ווקר הוא נתוני האהדה החריגים להם זוכה הגברת הראשונה. "היא כמובן קשורה מאוד לנשיא, אבל הנשיא נתפס כפוליטיקאי והיא לא", הסביר, "לכן הדברים הלא פופולריים בכהונת אובמה לא דבקים בה".

"היא באמת חלוצה", הבהיר ווקר. "זה לא רק המאבק למען אכילה בריאה ומניעת השמנה אצל ילדים - נושאים שהיא הצליחה לגרום להם לעלות גבוה על סדר היום, היא גם האישה השחורה הראשונה שהגיעה לתפקיד הזה, ולהרבה אנשים ומיעוטים היא האדם הראשון שבאמת ייצג אותם בבית הלבן".

"היא לא אוהבת פוליטיקה בכלל"

הופעותיה הפומביות האחרונות של אובמה העלו גם את התהייה האם היא מתכננת להיכנס בעצמה לחיים הפוליטיים בשנים הקרובות. אם שואלים את דיוויד אקסלרוד, שהיה יועצו האסטרטגי של אובמה במרוץ לסנאט בשנת 2004 ומאוחר יותר גם בשני הקמפיינים לנשיאות, כאשר בין לבין גם שימש יועץ בכיר לנשיא בתקופת כהונתו הראשונה בבית הלבן, התשובה היא חד משמעית לא.

"שואלים אותי כל הזמן, 'נו, אתה חושב שהיא תרוץ מתישהו לתפקיד?'", אמר אתמול אחד האנשים הקרובים ביותר לזוג אובמה בריאיון לשדרן הרדיו יו יואיט. הוא מיד פירט: "הייתי מתערב על כל הרכוש שבבעלותי שזה לא יקרה". לדברי אקסלרוד, "היא לא מישהי שאוהבת פוליטיקה כלל, ואני לא חושב שהיא נמצאת בזירה כדמות פוליטית. היא שם כי יש לה תשוקה לגבי הבחירות האלה". הוא עוד הוסיף עוד כי הוא סבור שלאחר תום הכהונה של הנשיא המכהן, " היא תשמח לקבל את חייה בחזרה, ולהתרחק מעט מן החיים הציבוריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully