וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חשאי: חברות נשק ישראליות מלבות את הלחימה בדרום סודאן

בדוח, שהוגש למועצת הביטחון והגיע לידי סוכנות הידיעות הצרפתית, קבעו צוות מומחים של האו"ם כי חברות ישראליות ובולגריות מעבירות נשק למדינה השסועה. קבוצת מורדים שנתפסה מחוץ למדינה החזיקה ברובים מתוצרת ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: האו"ם מזהיר מפני אסון הומניטרי בדרום סודאן, 2015)

חברות ישראליות ובולגריות מעורבות באספקת נשק לדרום סודאן - כך עולה מדוח חשאי שהוגש למועצת הביטחון של האו"ם והגיע לידי סוכנות הידיעות הצרפתית. על פי הדיווח, בדוח שהוגש בשבוע שעבר מציין צוות מומחים של האו"ם כי על אף שעסקאות הנשק נעשו בשנת 2014 או מוקדם יותר, "העדויות מציגות רשת מבוססת שדרכה נרכש נשק מספקים במזרח אירופה ובמזרח התיכון, ולאחר מכן הועבר על ידי מתווכים במזרח אפריקה לתוך דרום סודאן".

מועצת הביטחון איימה בעבר להטיל אמברגו נשק על דרום סודאן בניסיון למנוע את הלחימה במדינה השסועה, שגבתה עד כה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם ועקרה מבתיהם כ-2.5 מיליון איש. המלחמה פרצה בסוף שנת 2013, אז האשים הנשיא סלבה קיר את ריק מצ'אר, מי שהיה עד אז סגנו, בתכנון ניסיון הפיכה. מאז מנהיג מצ'אר את המורדים במדינה, על אף שעזב את שטחה.

מחברי הדוח ציינו כי קבוצת לוחמים הנאמנה למצ'אר נמצאה לאחרונה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, כשברשותם נשקים אוטומטיים מתוצרת ישראל. לדבריהם, אמצעי הלחימה נרכשו כחלק מעסקת נשק שהתבצעה באוגנדה בשנת 2007. על פי ההערכות, הם נלקחו ממאגר נשק של ממשלת דרום סודאן במהלך הלחימה או על ידי חיילים שערקו מהצבא. צוות המומחים של האו"ם מעריך כי הנשקים שנתפסו הם חלק ממצבור גדול יותר שהועבר לדרום סודאן דרך אוגנדה.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ לא חוזר בו: "אכיר בתוצאות הבחירות לנשיאות - אם אזכה"
סוף למשבר בלבנון? מקורב לחיזבאללה קיבל תמיכה חשובה לנשיאות
בסכנין המומים מהמשפחה שהצטרפה לדאעש: "שטפו להם את המוח"

כוחות מורדים דרום סודאניים מאבטחים בני נואר, בנטיו, דרום סודאן, אפריל 2014. AP
נשק ישראלי נתפס בידי המורדים. כוחות מורדים בדרום סודאן/AP

האו"ם החל להתחקות אחר מסלול הנשקים לאחר שהתקבל מידע בנושא מספרד, ואנשי הארגון מנסים לאתר את רשת הסחר, שמקורה באירופה. לדבריהם, הרשת קיבלה בשנת 2014 מהמורדים בדרום סודאן "רשימה מפורטת של נשקים קלים ותחמושת", והעסקה נעשתה באמצעות מתווך מסנגל.
על פי הדוח, חברה בולגרית העבירה משלוח של 4,000 רובי סער ותחמושת לתוך אוגנדה ביולי 2014, ולאחר מכן הועבר המשלוח לדרום סודאן. החברה הבולגרית נעזרה בשירותיה של חברה בבעלות אזרח מולדובה כדי לבצע את העסקה.

ראש כוח שמירת השלום של האו"ם הרווה לדסוס קרא למועצת הביטחון לפעול במהירות כדי לנתק את זרם הנשק והתחמושת, אך רוסיה התנגדה למהלך לאור הסתייגויותיהן של מדינות שונות באפריקה. "אני חושב שיש להטיל אמברגו מיד - וגם זה מאוד מאוחר", אמר לדסוס לעיתונאים ביום שלישי. הוא הוסיף כי עונת הגשמים באזור עומדת להסתיים, דבר שצפוי לחדש את הלחימה במדינה. המועצה הודיעה כי תטיל אמברגו על דרום סודאן אם מזכ"ל האו"ם יקבע שג'ובה מונעת פריסה של כוחות הארגון במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully