וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא הפרלמנט האירופי תומך ב"קוורטט" ערבי מתון לקידום המו"מ לשלום

19.10.2016 / 22:47

בפגישה עם יו"ר מרצ גלאון בבריסל אמר מרטין שולץ כי הוא סבור שפורום כזה, שיכלול את ירדן, טורקיה, מצרים וערב הסעודית, יכול לקדם תהליך מדיני בין הצדדים. עוד טען, כי באמצעותו יהיה ניתן להפעיל לחץ הן על ישראל והן על הפלסטינים

צילום: רויטרס

(נתניהו לאבו מאזן: "אתה יכול להמשיך להפיץ שנאה - או לקדם שלום")

נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ תומך בהקמת "קוורטט מזרח תיכוני" בהשתתפות מצרים, ערב הסעודית, טורקיה וירדן שיקדם את התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים. בפגישה שקיים השבוע עם יו"ר מרצ זהבה גלאון אמר שולץ כי הוא סבור שפורום כזה עשוי למלא תפקיד חיובי בהפעלת לחץ הן על ישראל והן על הפלסטינים ולתת גג ערבי מתון לניסיונות לחידוש המשא ומתן בין ירושלים לרמאללה.

"קוורטט כזה יכול להוביל למשא ומתן אזורי או יוזמות בינלאומיות, ובסופו של יום למהלך מדיני ממשי", אמר שולץ לגלאון בפגישה, שבה הביע ספק ביכולת של ארצות הברית או האיחוד האירופי, להגיע להישגים בחידוש התהליך ללא ליווי של מדינות אזוריות.

לקריאה נוספת:
הצועדות לשלום יגיעו לבית רה"מ: "לא צריך עוד מתווה, אלא כוונה"
רוב הישראלים סבורים: לעולם לא יהיה הסכם שלום עם הפלסטינים

יו"ר מרצ זהבה גלאון עם אילן ברוך ונשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ בבריסל, 18 באוקטובר 2016. מתוך עמוד הטוויטר של נשיא הפרלמנט האירופי, צילום מסך
שולץ עם גלאון ואילן ברוך/צילום מסך, מתוך עמוד הטוויטר של נשיא הפרלמנט האירופי

גלאון נפגשה עם שולץ במסגרת ביקור שקיימה השבוע בבריסל, שבמהלכו השתתפה בכנס של הברית הפרוגרסיבית באיחוד האירופי, מפלגת השמאל-מרכז בפרלמנט האירופי, ונפגשה גם עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. הפגישה עם שולץ, שבה נכח גם היועץ המדיני של גלאון, השגריר לשעבר אילן גילאון, עסקה ברובה הקיפאון המדיני ובתסכול האירופי והבינלאומי הגובר מהתרחקות פתרון שתי המדינות.

במהלך הפגישה נידונו גם האתגרים הפוליטיים העולים בשני הצדדים, ובפרט שאלת עתידו של אבו מאזן, מצבו הבריאותי והשאלה מי יהיה מחליפו. כמו גם ההתקפות החריפות בישראל על מפלגות השמאל וארגוני זכויות אדם כמו "בצלם" ו"יש דין".

יו"ר מרצ זהבה גלאון בפגישה עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ואילן ברוך בבריסל, 18 באוקטובר 2016. מתוך עמוד הטוויטר של זהבה גלאון, צילום מסך
גלאון עם מוגריני/צילום מסך, מתוך עמוד הטוויטר של זהבה גלאון

זה חודשים ארוכים גוברת הנטייה באיחוד האירופי לתמוך בשילוב נציגי מצרים, ירדן, ערב הסעודית וראש הליגה הערבית בשיחות הקוורטט, ושרת החוץ מוגריני התבטאה בעבר על הצורך בגיבוי אזורי לכל מהלך מדיני. בפברואר 2015, כחלק ממצע המפלגה לבחירות לכנסת ה-20, הציגה מרצ תכנית מדינית, שכללה רעיון דומה לזה ששולץ שוקל לבחון כעת.

לפי התכנית, ממשלת ישראל צריכה להכיר בעצמאות מדינת פלסטין, ומיד לאחר מכן לפתוח במשא ומתן עם הממשלה הפלסטינית להסדרת היחסים ביניהן ויישוב הסכסוך. לפי אחד מסעיפי המתווה, גורמים בינלאומיים מרכזיים ילוו את המשא ומתן בין ממשלות ישראל ופלסטין ויסייעו בניהול המשברים הצפויים במהלכו. הגורמים כוללים את הקוורטט הקיים – הרביעייה הבינלאומית הכוללת את ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם – וכן את מצרים, סעודיה, ירדן וטורקיה.

שולץ מכהן כנשיא הפרלמנט האירופי מטעם מפלגת הברית הפרוגרסיבית, אך הוא אינו מחזיק בסמכויות מבחינת מדיניות החוץ של האיחוד. עם זאת, ביוני האחרון הוא היה מעורב בניסיון לארגן מפגש בבריסל בין נשיא המדינה ראובן ריבלין ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן - ניסיון שלא צלח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully