וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתערבות ופשיטות לאור יום: סוד הצל"ש המשולש של דובדבן

15.10.2016 / 11:35

הם מוזעקים תוך זמן קצר למשימה, פושטים על בתי מלון, בתי חולים, מדרחוב ומרכזי קניות בלב הגדה המערבית ונעלמים עם מבוקשים כאילו האדמה בלעה אותם. אף שמאז הצל"ש השני הטרור שינה את פניו, היחידה, שחוגגת 30, ממשיכה להוות חוד החנית של צה"ל

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אוהד פיטר

בשנת 2005 העניק הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף משה יעלון, צל"ש ליחידת דובדבן על היקף הפעילות המבצעית שלה לסיכול פיגועי התאבדות ואיתור מכוניות תופת ברחבי יהודה ושומרון בשנה שקדמה לכך. לא הרחק מהבמה ישב מפקד אוגדת יהודה ושומרון דאז, תת-אלוף גדי איזנקוט, שעמד בראש "המכונה לכיסוח הדשא" של הטרור הפלסטיני בגדה. בחלוף קצת יותר מעשור, ניצב איזנקוט באותו המעמד של יעלון, כשעלה לבמת הטקס כרמטכ"ל והעניק צל"ש שלישי ליחידת חוד החנית של צה"ל בלחימה ביהודה ושומרון - דובדבן.

הטרור הפלסטיני באזור יהודה ושומרון שינה מאז את פניו; האיום השתנה ממחבלים מתאבדים עם חגורות הנפץ למחבלים המבצעים פיגועי ירי עם רובים מאולתרים ופיגועי דקירה ודריסה. אין כמעט כל דמיון בין הטרור של אז להיום. אף שרמת האלימות פחתה משמעותית, היקפי המעצרים הלכו והתגברו בשנה החולפת והמסה הקריטית הונחה על כתפי לוחמי יחידת דובדבן, שעד לפני חודשיים פעלה תחת פיקודו של אל"מ קובי הלר, שעבר לפקד על החטיבה הדרומית באוגדת עזה באוגוסט האחרון.

עוד בוואלה! NEWS:
ציידי המנהרות של צה"ל: הלוחמים שאורבים לחמאס בבטן האדמה
עין לסוריה צופייה: הגדוד שמפענח לצה"ל את הלחימה בגולן
קו התפר המתוח בין מזרח למערב: הכביש בבירה שהפך לציר הפיגועים

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בטקס הענקת ציון לשבח ליחידת "דובדבן". אוקטובר 2016. דובר צה"ל
צל"ש למפקד דובדבן/דובר צה"ל

נתוני המעצרים שופכים אור מסוים על היקף פעילותם. בשנת 2015 עצרו לוחמי היחידה 405 מבוקשים פלסטינים, ובשנה הנוכחית שטרם הסתיימה עצרו 301. מרביתם כאלה שביצעו פיגוע או הוגדרו בדרך לבצע פיגוע, וכונו "פצצות מתקתקות". חלקם האחר, חמושים עם נשק זמין ומוכן לפעולה.

גם איכות המעצרים מדברת בעד עצמו. כשלוחמי יחידת דובדבן מוזעקים למשימה, לרוב בהתראת זמן קצרה, מהבית או מהיחידה, המשמעות היא שמדובר במבוקש מסוכן או בפעולה מורכבת שבקלות יכולה להסתבך ולגבות חיים. כך למעשה, בשנתיים האחרונות מצאו את עצמם לוחמי יחידת דובדבן לא פעם פושטים על בתי מלון, בתי חולים, מדרחוב ומרכזי קניות בלב הגדה המערבית.

ברגע אחד הם הופכים ממסתערב שישב נינוח בבית קפה, ללוחם תקיף שיגרור אחריו את המבוקש ברחוב הומה אדם כשאקדח צמוד לראשו לרכב המילוט וייעלם כאילו בלעה אותו האדמה. לעתים יהיה זה מסתערב שיתהלך כפלסטיני רעול פנים בלב הפגנה אלימה וברגע אחד ימשוך הצדה את המבוקש, ישתק, ינטרל אותו מאמצעי לחימה, ירים אותו באוויר וייעלם - עוד לפני שיבינו חבריו כי הוא נחטף על ידי יחידת דובדבן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פעילות יחידת דובדבן. דובר צה"ל
פעילות יחידת דובדבן/דובר צה"ל

פעולות מסוג אלה הפכו היחידה לאימת החמושים בגדה; הידע שהצטבר עם השנים, כושר הניווט, המיומנות והרמה המקצועית בשטחים בנויים, מעניקים להם יתרונות בפעולות שבועיות במחנות הפליטים, בקסבות של הערים, במרכז רמאללה, במרכזי הקניות בבית לחם. והרוב באור יום, כאילו היו מטיילים ברחובות תל אביב.

בעבר הרחוק, כניסה למקומות אלימים כאלה הייתה מחייבת כניסת כוחות גדולים במיוחד, חיכוך אלים במיוחד שהיה מסתיים לעתים בהרוגים פלסטינים ופצועים. כיום, הדיוק שבהגעה לנקודה במהירות ונסיגה מהשטח בהתאם, החדות המבצעית וריסון הכוח החמוש שתכליתו לירות רק במי שצריך, מאפשרים למפקד אוגדת יו"ש כיום, תא"ל ליאור כרמלי, להזניק את היחידה אל היעד גם בתוך פרקי זמן קצרים במיוחד.

המטרה של היחידה היא לפעול לפני שהמבוקש יימלט - לשלוף אותו ממיטתו וכשיתעורר הוא ימצא את עצמו יושב בחדרי החקירות של השב"כ, "מזמר" מודיעיני רגיש. מדובר בפעילות מורכבת שאפופה ברגעי אימה אך דרוש לה הרבה אומץ, נחישות ויצירתיות של לוחמי היחידה. האתגר של היחידה מורכב לא רק מהתמודדות עם מבוקשים אלימים או עם השטח המורכב, אלא מביצוע כמה מבצעי מעצרים באותו יום בעוד העומס מכביד ומעייף, וכל זאת מבלי שיירשמו אבדות ליחידה ולאזרחים שאינם מעורבים בטרור. קצין בכיר במטה הכללי אמר פעם על היחידה כי לקבל שלושה צל"שים משלושה רמטכ"לים שונים מעיד בעיקר על איכות האנשים הפועלים בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully