וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאס"א: ביקום שני טריליון גלקסיות - פי עשרה משחשבנו

אסטרונומים דיווחו על התגלית המפתיעה, המבוססת על מודלים תלת-מימדיים שנוצרו מתמונות שצילם טלסקופ "האבל". עם זאת, 90% מהגלקסיות אינן נגישות למדע בשלב זה. "מי יודע אילו תגליות מעניינות נמצא בהן בעתיד"

צילום: AP, עריכה: שניר דבוש

(כוכב לכת בעל מאפיינים דומים לכדור הארץ התגלה במרחק ארבע שנות אור)

אסטרונומים דיווחו אתמול (חמישי) כי ישנן שני טריליון גלקסיות ביקום – פי עשרה מההערכה הקודמת. התגלית המפתיעה, המבוססת על מודלים תלת-מימדיים של תמונות שנאספו לאורך יותר מ-20 שנה על ידי טלסקופ "האבל", פורסמה בכתב העת The Astronomical Journal.

הניסיון להבין על פני כמה גלקסיות מתפרס היקום נמשך כבר יותר מ-90 שנה, אז הראה האסטרונאוט האמריקני אדווין האבל כי גלקסיית אנדרומדה השכנה איננה חלק מגלקסיית שביל החלב, שבה שוכן כדור הארץ. אך גם בעידן האסטרונומיה המודרנית, קשה מאוד לאמוד את מספר הגלקסיות המדויק, וזאת משום שרק בחלק מהיקום עבר מספיק זמן כדי שאור הכוכבים המרוחקים יגיע לכדור הארץ, ועל כן הוא מעבר להישג ידם של מדענים. גם בתוך "היקום הניתן לצפייה", הטכנולוגיה הנוכחית מאפשרת לחזות רק ב-10% מהגלקסיות הקיימות, כך מראים הממצאים החדשים.

עוד בוואלה! NEWS:
"תודה לך, רוזטה": הגשושית פורצת הדרך סיימה את מסעה בחלל
נאס"א גילתה אדי מים שעשויים לרמוז על קיומם של חיים בירח של צדק
אחרי שנתיים על כוכב שביט: אותרה חללית המחקר "פילאי"

גלקסיית NGC 247 המרוחקת כ-11 מיליון שנות אור מכדור הארץ, כפי שנצפתה על ידי טלסקופ האבל. NASA, אתר רשמי
שכנה קרובה. גלקסיית NGC 247 המרוחקת כ-11 מיליון שנות אור מכדור הארץ/אתר רשמי, NASA

כריסטופר קונליס מאוניברסיטת נוטינגהאם, שהוביל את המחקר, אמר כי העובדה שמעל 90% מהגלקסיות הקיימות טרם נחקרו היא בלתי נתפסת. "מי יודע אילו תגליות מעניינות נמצא כשנחזה בגלקסיות האלה בעזרת הדור החדש של הטלסקופים", אמר. קונסליס וצוותו השתמשו בתמונות חלל עמוק מ"האבל", והמירו אותן בדקדקנות לכדי אובייקטים תלת-מימדיים, כדי לאמוד את מספר הגלקסיות בתקופות שונות בהיסטוריה של היקום. הניתוח הגיע עד לפני 13 מיליארד שנים – קרוב מאוד לזמן המוערך של "המפץ הגדול" שנחשב לרגע הולדת היקום.

גלקסיה היא מערכת של מיליונים או מילארדים של כוכבים, המוחזקת יחד על ידי כוח המשיכה, והכוללת גם מערכות כוכביות (פלנטריות). בעזרת מודלים מתמטיים חדשים, האסטרונומים הצליחו להסיק את מספר הגלקסיות ה"בלתי נראות", אלה הנמצאות מעבר להשגת טלסקופ, מה שהוביל אותם להבנה המפתיעה שלפיה הרוב הגדול של הגלקסיות הן רחוקות ועמומות מדי מכדי להיראות על ידינו. כשהיקום היה בן מיליארדים בודדים של שנים, מספר הגלקסיות היה גדול פי עשרה בחלל נתון מאשר היום, כך מראים הממצאים. לדברי החוקרים, זוהי ראיה לכך שבזמן כלשהו בהיסטוריה של היקום חלה התפתחות משמעותית, שצמצמה באופן דרמטי את מספר הגלקסיות באמצעות התמזגותן האחת לשניה.

גלקסיה ספירלית. נאס"א, אתר רשמי
כל אחת מהן מכילה בתוכה מיליונים או מילארדים של כוכבים. גלקסיה ספירלית/אתר רשמי, נאס"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully