וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד החוץ הפורש: "נתניהו ואני שותפים, אין שום מרירות"

14.10.2016 / 8:00

דורי גולד, המקורב לראש הממשלה, הגיב לשמועות על הסיבות לעזיבתו המפתיחה ואמר לוואלה! NEWS כי הן אישיות בלבד: "רוצה לבלות עם משפחתי". הוא הוסיף כי הוא "תומך באסטרטגיה המדינית של נתניהו. החלטתו לחמם היחסים עם אפריקה והערבים מבריקה"

עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: גולד נגד היוזמה הצרפתית לפתרון הסכסוך)

"לא עבר שום חתול שחור ביני לבין ראש הממשלה" - כך אמר אתמול (חמישי) מנכ"ל משרד החוץ הפורש, דורי גולד, בשיחה עם וואלה! NEWS. גולד, שהודיע במפתיע על התפטרותו מתפקידו לאחר שנה וארבעה חודשים בלבד, התעקש כי הסיבות לפרישה הן אישיות. "הן קשורות למשפחה ולזמן שאני רוצה לבלות איתם", הבהיר, ודחה בתוקף דיווחים ולפיהם סיבת הפרישה שלו היא חוסר שביעות רצון מהעבודה עם נתניהו.

"אין פה שום קשר לתסכול, זה קשור למשפחה שלי. בשירות הציבורי יש עבודה מאוד אינטנסיבית ולפעמים המשפחה צריכה אותך", הסביר. "אני מזדהה עם היעדים המדיניים של ראש הממשלה ויישמתי אותם. אין יותר מסופק מפקיד ציבור שמרגיש שהוא בחוד החנית של היעדים המדיניים. אם מחר ראש הממשלה יתקשר ויגיד 'דורי, אתה יכול לטוס לחוף השנהב או לגאנה או לניגריה' - אני אשמח להיות במטוס הראשון".

אתמול הודיע גולד, שנחשב לאחד מיועציו הקרובים של נתניהו בתחום מדיניות החוץ ומלווה אותו קרוב ל-25 שנה, כי הוא עוזב את תפקידו הנוכחי, אליו מונה ביוני 2015. ללא שר חוץ קבוע, ובשל קרבתו לנתניהו, גולד נתפס על ידי רבים בקהילה הבינלאומית כ"שר חוץ בפועל", ובמסגרת תפקידו הוביל את המגעים הדיפלומטיים לחימום היחסים עם מדינות אפריקה, חתם על חידוש היחסים עם גינאה ואף קיים ביקורים במדינות מוסלמיות שעמן אין לישראל יחסים.

עוד בנושא:
נתניהו מינה את יובל רותם לממלא מקום מנכ"ל משרד החוץ
מנכ"ל משרד החוץ ביקר במדינה מוסלמית שאין לישראל יחסים עמה
נתניהו: "החלטת אונסק"ו על הר הבית הזויה ואבסורדית, האמת תנצח"

דורי גולד ומשלחתו, עם נשיא גיניאה , פרופ? אלפא קונדה.. משרד החוץ, מערכת וואלה! NEWS
יקדיש זמן לעשייה ציבורית גם בתפקידו החדש. גולד עם נשיא גינאה, יולי/מערכת וואלה! NEWS, משרד החוץ

במברק ששיגר אתמול לעובדי משרד החוץ כתב שהוא מתכוון לשוב לחזור לעמוד בראש מכון המחקר "המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה", מוסד שמרני העוסק בסוגיות אסטרטגיות, שבראשו עמד עד למינויו. כמו כן, הוא ציין כי יקדיש זמן לבילוי עם שני נכדיו שנולדו בחודשיים האחרונים. עם זאת, במערכת המדינית והפוליטית נפוצו דיווחים לפיהם החליט לפרוש על רקע משבר אמון עם ראש הממשלה – שמועות שאותן, כאמור, הכחיש בתוקף.

"יש הרבה הנחות שמסתובבות ושמועות לא נכונות, כאילו אני לא מרוצה מסמכויות של מישהו כזה או אחר. אנחנו שותפים, אין שום מרירות", אמר גולד. הוא הכחיש את הטענות לפיהן החליט לפרוש כי לא היה מעורב מספיק באירועים המדיניים הגדולים של החודשים האחרונים, כמו הסכם הסיוע עם ארצות הברית והניסיונות להניע מהלך אזורי, שנוהלו על ידי שליחו המיוחד של ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו וממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי יעקב נגל. "זה פשוט לא נכון. אני מכיר את מולכו מאז 1996, כשראש הממשלה נתניהו שלח אותנו יחד לפגוש את יאסר ערפאת ברצועת עזה, ועד היום אנחנו משתפים אחד את השני בפעילויות שלנו ואפילו נפגשים לקפה בתדירות גבוהה", הסביר. "הוא מצוין במה שהוא עושה, אני מוריד את הכובע בפני העבודה שלו".

גולד הרחיב: "במשך שנים ראשי ממשלה משתמשים בשליחים מיוחדים. לשרון היה את וייסגלס, לאהוד ברק היה את גלעד שר, זה חלק מהדרך שבה עובדים במדינת ישראל. אני לא מערער על זה". גם לגבי נגל, אמר כי "לא היה שיתוף פעולה טוב כל כך בין משרד החוץ והמועצה לביטחון לאומי במשך שנים. כבר שנים רבות הגופים עובדים טוב ביחד ומשתפים אחד את השני".

"משרד החוץ צריך להראות שהוא בחוד החנית של הביטחון"

גולד עוזב את תפקידו לאחר תקופה מתוחה עם עובדי משרד החוץ וטענות קשות במשרד על קיצוצים וגזירות קשות במסגרת תקציב המדינה שאושר בממשלה באוגוסט האחרון. למרות זאת, הוא דוחה כל קשר בין פרישתו לתסכול מניהול המשרד. "יש פה בעיה אובייקטיבית: משרד החוץ צריך יותר משאבים לעתיד. הבהרתי את זה לאוצר, שרוצה שנסגור נציגויות. לדעתי אם נצליח באפריקה – ואני מאמין שזה אכן יקרה – נצטרך לפתוח נציגויות חדשות. אז כרגע לא פתחנו שגרירויות חדשות באפריקה אבל אנחנו ערים לעובדה שבעתיד הלא רחוק נצטרך לעשות את זה, כשנשלים את המהלכים המדיניים".

לדבריו, העובדה שתקציב המשרד קוצץ אינה קשורה לכך שאין שר חוץ מכהן, והוא סבור כי כדי להשיג תקציבים גדולים יותר משרד החוץ צריך להדגיש שהוא חלק מהכוח הביטחוני המגן על ישראל. "אם אתה יושב בלילות התקציב עם אנשי האוצר והם חושבים שמשרד החוץ הוא קבוצה של נהנתנים שמדליפים חומרים, אז הגישה שלהם כלפי המשרד תהיה שונה מהגישה שלהם כלפי ארגוני ביטחון. משרד החוץ צריך להראות שהוא בחוד החנית של הביטחון במדינה, לעצור הדלפות, ולהראות שהוא תורם לביטחון ישראל ופותח אפיקים ביטחוניים חדשים. אם באוצר יראו שמשרד החוץ במרכז העשייה הביטחונית, אז היחס של משרד החוץ ישתנה והתקציבים שהם יוכלו להשיג יתרחבו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו בשדה התעופה בניירובי קניה לקראת טיסתם לרואנדה. 6 ביולי 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"מסכים עם המדיניות שלו". נתניהו ורעייתו בניירובי, בחודש יולי/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לגבי הפרטת סמכויות של המשרד לשרים ומשרדים רבים, "שיוצרת תחושה לא נעימה ומתסכלת אצל חלק מהעובדים", אמר גולד כי "זה סיפור שקיים בארץ כבר שנים". "עוד בשנות ה-70 הקימו משרד הסברה עצמאי ממשרד החוץ, ואחר כך פירקו אותו. שנים רבות מחפשים את משרד החוץ כדי שיעשה עבודה יותר טובה, ואז מקימים מסגרות חדשות, ואז מפרקים אותן", הסביר. "הדרך הכי טובה של משרד החוץ להגן על עצמו היא לעשות עבודה טובה יותר". עם זאת, הוא הדגיש כי הוא מעריך מאוד את עובדי המשרד וכי הם תרמו לכל מאמציו להרחיב את הפעילות המדינית של ישראל במזרח התיכון ובאפריקה.

גולד הקפיד להדגיש כי הוא "תומך באסטרטגיה המדינית של ראש הממשלה בצורה מלאה". "אני מכיר את העבודה האינטנסיבית שלו ואני מאוד מעריך את המחויבות שלו", אמר. לדבריו, ההחלטה של נתניהו לחמם את היחסים עם מדינות אפריקה ועם מדינות ערב היא "מבריקה". "ביקרתי גם במדינות סהרה ובכמה מדינות שאין לישראל קשרים איתן, ויישמתי גם שם את מדיניות ראש הממשלה, שתמכתי בה", ציין, והוסיף כי הוא אינו מתכוון לפרוש מהחיים הציבוריים, וימשיך בפעילות במזרח התיכון ובאפריקה ממקום מושבו החדש-ישן במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

גולד הזכיר כי שלושה ימים לפני שנכנס לתפקידו, קיים מפגש פומבי נדיר כשחלק במה אחת עם הגנרל הסעודי לשעבר אנואר עשקי באירוע במכון מחקר בוושינגטון - מפגש שהכשיר את הדרך לביקור של עשקי בישראל בקיץ האחרון בראשות משלחת סעודית נדירה. "את זה ארגנתי במסגרת מכון מחקר, עוד לפני שהייתי במשרד החוץ", אמר. "אמנם הפכתי לסבא לשניים אבל זה לא אומר שאני עובר לשבת על המרפסת על כיסא נדנדה ולספר סיפורים על מאבקים מדיניים בשנות ה-80. זה לא התרחיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully