וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכמות על חוק ההסדרים: מיסוי דירה שלישית והרפורמות בתקשורת בפנים

14.10.2016 / 0:30

שר האוצר כחלון ויו"ר הכנסת הגיעו להסכמות בנוגע לסעיפי חוק ההסדרים, לאחר שאדלשטיין הפציר בו לצמצם את הצעת החוק שמרכיבה את תקציב המדינה לשנים 2018-2017. בין היתר כולל החוק רפורמות לפתיחת שוק המוניות, כ-30 סעיפים הוצאו

צילום: יוני ריקנר ובני בן סימון, עריכה: מתן חדד

(שר האוצר כחלון בריאיון לוואלה! NEWS)

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושר האוצר משה כחלון הגיעו להבנות לגבי הסעיפים שייכללו בהצעת חוק ההסדרים המרכיבה את תקציב המדינה לשנים 2018-2017. השניים הסכימו להותיר בהצעת החוק את הרפורמות שנמצאות בליבת המדיניות של שר האוצר, בהן הרפורמות בתחומי התקשורת ויוקר המחייה. אלה מתייחסות בין היתר לחוק למיסוי דירה שלישית ולהגברת התחרות בשוק התקשורת הקווית. לבקשת אדלשטיין, הוסכם בין השניים על צמצום היקף הצעת החוק ועל ניתוב הנושאים שייכללו בהצעה לכמה ועדות, כך שיתאפשר לדון בנושאים השונים באופן המתבקש.

חוק ההסדרים הוא חוק שמובא בצמוד לחוק התקציב המאגד עשרות חוקים ותיקוני חקיקה בנושאים של מדיניות כלכלית המובאות לאישור הכנסת כמקשה אחת. החוק, שאושר בממשלה בתחילת החודש יחד עם תקציב המדינה הדו-שנתי, כולל השנה עשרות סעיפים הנוגעים, בין היתר, לרפורמות בתחומי יוקר המחייה ומוצרי צריכה, לפתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות, להגברת התחרות בשוק התקשורת, לשינויים בחלוקת כספי הארנונה וכן לכלים להגדלת היצע הדיור. רבים מן הסעיפים נחשבים לשנויים במחלוקת וצפויים לגרור דיונים וקרבות פוליטיים עזים בדרך לאישור הכנסת.

בסוף אוגוסט פנה אדלשטיין לכחלון ודרש ממנו לצמצם את היקף הצעת חוק ההסדרים. "במצב הדברים הקיים לא ניתן יהיה להניח את הצעת חוק ההסדרים המסתמנת על שולחן הכנסת", כתב אדלשטיין. הפנייה לכחלון נעשתה בעקבות מכתב של היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, שהתריע כי הצעת חוק ההסדרים במתכונת ובהיקף המסתמנים "תהווה פגיעה חמורה וממשית בתקינות הליכי החקיקה עד כדי פגם היורד לשורש ההליך". זאת, לטענתו, מכיוון שבנוסח הנוכחי נכללים בהצעה עשרות תיקוני חקיקה במגוון תחומים ורפורמות מורכבות ושנויות במחלוקת.

לקריאה נוספת:
אדלשטיין לכחלון: צמצם את הצעת חוק ההסדרים בטרם תעלה בכנסת
כחלון על מהפכת הדיור: "חשבתי שזה ייקח פחות זמן – אך אעמוד ביעדים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הבנות אלה יחזקו את הכלכלה הישראלית". כחלון ואדלשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

סעיפים אחרים בהצעת החוק קשורים בהפרטת מערך "עידן פלוס" והסדרת שידורי הספורט. בתחום הרווחה והעבודה, תוצע רפורמה בחיסכון הפנסיוני לעצמאיים, תוספת ותק לקצבת זקנה והעלאת גמלת הבטחת הכנסה לקשישים והקצאת רווחי שוק ההימורים החוקיים בישראל לציבור. כמו כן, במסגרת החוק תקודם התחרות במשק הגז הביתי (גפ"ם), חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז הטבעי, פתיחת שוק התמרוקים ליבוא וכן הכנסת טכנולוגיה המאפשרת נסיעה במוניות משותפות. בתחום המיסוי תיכלל הרפורמה למיסוי חברות ארנק, שינוי מדרגות המס והפחתת מס חברות ויחידים.

לפי דרישת הכנסת הוצאו מהצעת החוק כ-30 נושאים. שר האוצר משה כחלון אמר הערב כי "ההבנות שאליהן הגענו מאפשרות לנו להמשיך ולהוביל מדיניות חסרת פשרות להגברת התחרותיות במשק, צמצום הפערים החברתיים, הפחתת נטל המס והגברת הצמיחה". כחלון הודה ליו"ר הכנסת ואמר כי "הבנות אלה יחזקו את הכלכלה הישראלית ויטיבו עם הציבור, וזאת תוך שמירה על מעמדה של הכנסת".

אדלשטיין הוסיף כי הוא שמח על צמצום הצעת החוק כך שוועדות הכנסת יוכלו לדון בכל אחד מהנושאים באופן המתבקש. "אני קורא לממשלה להפיק לקחים מהתהליך שעברנו בשבועות האחרונים, ולהבא להגיש לכנסת במסגרת הצעת חוק ההסדרים, אך ורק נושאים שיש להם זיקה ברורה לתקציב המדינה ולצמיחה כלכלית", הוסיף.

"הבלוף הכי גדול של הממשלה"

באופוזיציה תקפו את ההבנות שהושגו בין שר האוצר ליו"ר הכנסת. "ההסכמות בין הכנסת לאוצר על היקף חוק ההסדרים הן שערורייה. הוציאו עזים והותירו 50 חוקים בעלי משמעות עצומה לאזרחי ישראל לדיון שטחי ורדוד", אמר ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני).

חברת מפלגתו, ח"כ קסניה סבטלובה, קראה למהלך "הבלוף הכי גדול של הממשלה". לדבריה, "חוק ההסדרים, בהיקפו חסר התקדים מרוקן מתוכן את תפקידה של הכנסת - לחוקק חוקים למען רווחתם של אזרחי ישראל". גם ח"כ איציק שמולי ממפלגתם תקף את החוק: "ההסכמות שהושגו בעניין חוק ההסדרים מסמלות שחיקה משמעותית נוספת של הכנסת מול הממשלה והפיכתה לחותמת גומי בהליך התקציב".

(עדכון ראשון: 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully