וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של המלך "האלוהי" עלול לפלג עוד יותר את תאילנד השסועה

14.10.2016 / 0:24

פומיפון בן ה-88 היה סמל ליציבות בממלכה ורוב אזרחיה לא הכירו שליט אחר. בזמן שהחונטה הצבאית מהדקת אחיזה ומתנגדיה מגבירים פעילות, יורש העצר ההולל והלא פופולרי יתקשה להחליף את אביו הנערץ בעוד המשבר הפוליטי מעמיק

צילום: רויטרס

הרגע שממנו חששה תאילנד הגיע אתמול (חמישי) עם היוודע מותו של המלך הנערץ, פומיפון אדוניאדט בן ה-88, שבילה את החודשים האחרונים באשפוז בשל שלל בעיות רפואיות. השליט הוותיק ביותר בעולם היה סמל לאחדותה של הממלכה, שסובלת ממשבר פוליטי וחברתי בעשור האחרון. בשנים האחרונות הוא אמנם מיעט להתבטא, אולם דיוקנו הניבט מכל פינה במדינה השרה תחושת אחדות מסוימת על האזרחים, שרובם המוחלט אינם מכירים מלך אחר.

אל מותו של מי שציין במאי האחרון 70 שנה על כס השלטון התכוננו זמן רב שליטי המדינה, ובראשם מנהיג החונטה וראש הממשלה פריות צ'אן-אוצ'ה. למרות זאת, גם הם יודעים שתקופת המעבר צופנת סכנות רבות למשטר הצבאי, ששולט בתאילנד מאז ההפיכה לפני שנתיים, השנייה בתוך פחות מעשור.

פומיפון, או בשמו השושלתי ראמה התשיעי, ובית המלוכה, זכו להאדרה מוגברת מאז הודחה הממשלה הדמוקרטית של יינגלוק צ'ינוואט. החוקים הנוקשים המגנים מכל משמר על שמו של המלך ושל בני משפחתו נאכפו באדיקות בשנתיים וחצי האחרונות, ועונשי מאסר דרקוניים הוטלו גם על מי שביקרו את הארמון בפוסטים בפייסבוק.


עוד כתבות מהעולם:
טראמפ על הטענות להטרדות מיניות: "המצאה מוחלטת, זה לא קרה"
אסד: מקווה שרוסיה תגרום לטורקיה לשנות את היחס כלפיי
ניגריה: שוחררו 21 ממאות הנערות שהוחזקו בשבי בוקו חראם

אזרחי תאילנד מתאבלים על מותו של פומיפון אדוניאדט, מלך תאילנד. בנגקוק, 13 באוקטובר 2016. רויטרס
תקופת האבל תימשך חודשים ארוכים. מבכים על לכתו של המלך/רויטרס

זאת הייתה הדרך של החונטה להעניק לגיטימציה לשלטונה השנוי במחלוקת, באמצעות הצגתה כמגנה על המלך שנולד בארצות הברית - שם למד אביו הנסיך רפואה - התחנך בשוויץ והגיע בתאילנד ב-1946 כדי לרשת בית מלוכה שהיה בקריסה.

עתה, בהתאם לסדר הירושה וכפי שנקבע עוד בשנות ה-70, המלך הבא יהיה יורש העצר ובנו של המלך, הנסיך מאהה וצ'יראלונגקון. בן המלוכה בן ה-64, שעד לאחרונה מיעט להופיע בציבור, יתקשה להחליף את אביו שהיה אהוד על השכבות החלשות והופיע כמעט מדי יום בטלוויזיה הממלכתית, עד שמצבו הידרדר בשנים האחרונות. מנהיג החונטה הודיע כי יורש העצר יקבל על עצמו את התפקיד הרם, אך ביקש כי ההכתרה תתרחש רק אחרי תום תקופת האבל והלוויית אביו, תקופה שצפויה להימשך חודשים ארוכים.

נסיך תאילנד ויורש העצר מאהה וצ'יראלונגקון בנמל תעופה במינכן, יולי 2016. "הבילד", צילום מסך
נסיך תאילנד בגרמניה/צילום מסך, "הבילד"

בין אם מדובר בתחושת לבו האמתית או ברצונה של הממשלה הצבאית לבנות את דמותו הציבורית בזמן זה, תדמיתו של הנסיך הגרוש שלוש פעמים שונה לחלוטין מזו של אביו. לכך תרמה הוללותו הציבורית וחיי המותרות שלו לצד החלטות תמוהות ומגוחכות כמו מינוי כלב הפודל שלו פו פו לדרגת גנרל בחיל האוויר.

הנסיך מאהה, שגירש חלק מילדיו לגלות והפשיט אותם מתאריהם, תועד בקיץ האחרון בסדרת תמונות מביכות, כשהופיע בג'ינס וחולצה צמודה שחשפה קעקועים בנמל תעופה במינכן. סלידה מהתנהגותו של הנסיך המופרע עלתה גם במסמכים שהדליף ויקיליקס ובהם אמרו בכירים בממשלה כי הם לא רואים כיצד יורש העצר משתנה והביעו תקווה כי אחותו, הנסיכה סירינדהורן, תהיה השליטה - דבר שמעולם לא קרה בהיסטוריה של תאילנד.

נסיך תאילנד ויורש העצר מאהה וצ'יראלונגקון בנמל תעופה במינכן, יולי 2016. "הבילד", צילום מסך
נסיך תאילנד ויורש העצר מאהה וצ'יראלונגקון בנמל תעופה במינכן, יולי 2016/צילום מסך, "הבילד"

מעבר שלטון חלק הוא המטרה העיקרית של החונטה, שעיגנה את כוחה בחוקה חדשה שאושרה במשאל עם שהתקיים באוגוסט. הגם שבעבר היו ליורש העצר קשרים כלכליים עם ראש הממשלה תקסין צ'ינוואט, שהודח בהפיכה ב-2006 אחרי שקרא תיגר על מעמדו של הצבא, הוא אומץ בידי הגנרלים שעמלים רבות לשיפור תדמיתו.

הסכנה היא שמתנגדי השלטון ותומכי משפחת צ'ינוואט, השייכים למחנה "החולצות האדומות", ירימו את ראשם בתקופה רגישה זו ויקראו תיגר על השלטון הצבאי. החונטה, שעשויה לדחות את הבחירות הכלליות ל-2018, סובלת מבעיה חדשה-ישנה - הבדלנים המוסלמים. אלו הגבירו לאחרונה את פעילותם בסדרת פיצוצים באתרי נופש בדרום המדינה, שם הם רוצים להקים מדינה עצמאית.

רויטרס

בתחילת השבוע, עת מצבו של המלך החל להידרדר משמעותית, הוגברה הכוננות בבנגקוק ובסביבתה. הרשויות הזהירו מפני מתקפת טרור אפשרית של מכוניות תופת, תסריט בלהות עבור מדינה שגם כך סובלת מפגיעה בענף התיירות שלה, מקור הכנסתה העיקרי. לאחר ההודעה על מותו של פומיפון, הכריז ראש הממשלה על פריסת חיילים ברחבי המדינה, כהכנה לקראת כל תרחיש בלהות שלא יהיה.

יורש העצר של תאילנד הנסיך מאהה וצ'יראלונגקון, מאי 2016. AP
יתקשה להיכנס לנעלי אביו. הנסיך מאהה וצ'יראלונגקון/AP

תאילנד נשאבת לתקופת ביניים ואל חוסר ודאות, באחת התקופות המתוחות ביותר בהיסטוריה שלה. כמו ממלכות עתיקות, שנדמה שעברו מהעולם, גם היא תעניק כבוד אלוהי אחרון וממושך לאבי האומה, שמותו הצפוי לא עצר את דמעותיהם - הכנות והעמוקות - של אזרחי המדינה. ככל שרוחו תשרה יותר על המדינה, כך עשויים הגנרלים ליהנות מתקופה יציבה יותר עד שהנסיך הנהנתן יבשיל להיות מלך, גם אם רק בתוארו.

(עדכון ראשון: 22:30)

נרצח במסתוריות. המלך אנאדה בסיור בבנגקוק, 1938/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully