וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוח שחושף: מה היא המדינה הטובה ביותר עבור נערות?

על פי דוח מקיף שפרסם ארגון Save the Children, כ-15 מיליון נערות נישאות מדי שנה ו-30 מיליון ילדות ברחבי העולם עשויות לעבור מילה בעשור הקרוב. "הגיע הזמן שהמנהיגים יעשו את מה שהם התחייבו לעשות"

ספק 500

(בווידאו: הפגנת מחאה על אלימות במשפחה, לוד, החודש)

יותר מ-700 מיליון נשים החיות כיום בעולם נישאו לפני גיל 18, וכשליש מהן לפני גיל 15 – כך עולה מדוח שפרסם היום (שלישי) ארגון הסיוע Save the Children, לרגל היום הבינלאומי לילדות ולנערות. הדוח, שבוחן את מצבן של ילדות ושל נערות ברחבי העולם ביחס למטרות הפיתוח של האו"ם, שהתקבלו בשנת 2015 והתחייבו "לא להשאיר אף אחד מאחור", מתייחס להיבטים שונים המשפיעים על חייהן ועל ההזדמנויות שניתנות להן – או שנמנעות מהן.

על פי הנתונים המופיעים בדוח, שמתבססים בעיקר על מידע שנאסף על ידי סוכנויות האו"ם וארגונים בינלאומיים נוספים, בכל שנה כ-15 מיליון נערות מתחת לגיל 18 נישאות, ובממוצע בכל שבע שניות נערה מתחת לגיל 15 נאלצת להתחתן. עוד נמצא כי במרבית המדינות, לנערות שגדלו במשפחות עניות יותר יש סיכוי גדול יותר מחברותיהן שגדלו במשפחות אמידות להתחתן בגיל מוקדם. בניגריה, למשל, 40% מהנערות ממעמד נמוך נישאות לפני גיל 15, בהשוואה ל-3% בקרב נערות ממעמד גבוה.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי רצח של אלף נשים בשנה, פקיסטן יוצאת למאבק ב"כבוד המשפחה"
סכנה לגוף, טראומה לנפש: 200 מיליון עברו מילת נשים - והמספרים גדלים
ברחובות הבירה ובכלא לנשים: מחאת ענק בפרו נגד אלימות כלפי נשים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקרב 25 המדינות שבהן שיעור נישואי הילדות הוא הגבוה ביותר, מרביתן נחשבות למדינות כושלות או שנפגעו באופן קשה מסכסוך או מאסונות טבע. הדוח כולל גם את "מדד ההזדמנויות לנערות", דירוג משוקלל של כלל המדינות על פי שיעור נישואי הילדות, שיעור הנערות ההרות, תמותת נשים בלידה כמדד לגישה לשירותי בריאות, ייצוג נשים בפרלמנט ושיעור הנערות שמשלימות בית ספר תיכון.

את ראש הרשימה תופסת שבדיה, ואחריה פינלנד, נורבגיה, הולנד ובלגיה. למרות שהמדינות העשירות תופסות את המקומות הראשונים, הדירוג מראה כי מצב כלכלי טוב לא בהכרח מעיד על שוויון הזדמנויות מלא לנשים. ארצות הברית, הכלכלה הגדולה ביותר בעולם, נמצאת רק במקום ה-32 במדד ההזדמנויות, אחרי קזחסטן ואלג'יריה ולפני תוניסיה. ישראל נמצאת במקום ה-17, בין ניו זילנד לצרפת.

20 המדינות בתחתית המדד הן כולן מדינות באפריקה שמדרום לסהרה, שמצבן הכלכלי לא טוב. דירוגן של מדינות אלה במדדים בינלאומיים רבים הוא לרוב נמוך מאוד, וכך גם במקרה הזה. בניז'ר, למשל, שנמצאת במקום ה-144 והאחרון, 76% מהנשים נישאו לפני גיל 18, וחמישית מהנערות נכנסות להיריון בכל שנה בממוצע. בדוח קורא ל"פעולה דחופה, שתבטיח מדיניות והתנהלות שיקיימו את זכויותיהן של הנעות לבריאות ולחינוך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד צוין בדוח כי כ-30 מיליון ילדות ברחבי העולם חיות תחת סיכון למילת נשים במהלך העשור הקרוב. יתרה מכך, נערות סובלות יותר מאלימות מאשר נערים, כולל אלימות מינית, ו-2.6 מיליארד נערות ונשים חיות במדינות שבהן אונס על ידי בן זוג לא נחשב לעבירה פלילית. כמו כן, נשים במדינות המתפתחות, אולם לא רק בהן, אינן נהנות מגישה שווה לשוק העובדה, ויותר משליש מהנשים החיות במדינות מתפתחות אינן לומדות או עובדות. מבחינת גישה לחינוך, 62 מיליון נערות בעולם אינן לומדות.

הדוח מתייחס גם לסוגיה של ייצוג פוליטי הולם. באקוודור, ניקרגואה, פקיסטן וזימבבואה, למשל, שני שלישים מהנערות מרגישות כי הן לא יכולות לקבל החלטות קריטיות בנוגע לחייהן, ורק אחת מתוך שלוש מרגישות בנוח לדבר על נושאים אלה בנוכחות גברים. ברחבי העולם, רק 23% מהמחוקקים הן נשים. ברואנדה יש את שיעור המחוקקות הגבוה ביותר, 64%, ואילו במצרים רק 2% ממושבי הפרלמנט מוחזקים בידי נשים, בניגריה רק 6% ובמאלי רק 9%.

נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון סירליף מדגימה שמירה על היגיינת ידיים. AP
משבר האבולה פגע בנערות באופן מכופל. נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון סירליף/AP

בנוסף לכך, נשים ונערות מושפעות באופן מכופל ממצבים של סכסוך או אסון טבע, בין היתר באמצעות "מנגנוני התמודדות" שליליים כמו נישואי ילדות. במהלך התפרצות האבולה בסיירה לאון, למשל, סגירת בתי הספר בשילוב עם חוסר הגנה לנערות הוביל לעלייה חדה בשיעור הנערות ההרות. מתוך כ-14 אלף נערות שנכנסו להריון במהלך המשבר, לפחות 11 אלף נהגו ללכת לבית הספר לפני כן.

כ-19% מהנערות במדינות מתפתחות נכנסות להיריון לפני גיל 18, ו-3% לפני גיל 15. מלבד ההשפעה על חייהן של הנערות, היריון בגיל זה מקושר לסיבוכים בריאותייים, ותמותת נשים בלידה היא גורם המוות השני הנפוץ ביותר בקרב נערות בגיל 19-15, לאחר התאבדות. על פי ההערכות, כ-70 אלף נערות מתות בכל שנה בשל סיבוכים בהיריון או בלידה, ובכל שנה כ-2.5 מיליון נערות מתחת לגיל 16 יולדות.

מנהיגי 20 הכלכלות הגדולות ביותר בעולם בתמונת הפתיחה של ועידת ה-G20, סין, 4 בספטמבר 2016. רויטרס
"הנערות לא יכולות לחכות עוד". מנהיגי מדינות ה-G20/רויטרס

רבקה זקאיו גיומי, מנכ"לית יוזמת "מסיצ'נה" לקידום נערות בטנזניה, כתבה בהקדמה לדוח כי הוא "חושף את המחסומים שעומדים בפני נערות המבקשות להגשים את הפוטנציאל המלא שלהן". לדבריה, "הדוח מגיע בזמן קריטי, כשהמנהיגים שלנו התחייבו ליישם מסגרות שיגבירו את ההגנה על נערות ואת ההיפטרות ממנהגים מזיקים שמונעים את התקדמותן של נערות".

"הגיע הזמן שהמנהיגים שלנו יעשו את מה שהם התחייבו לעשות", הוסיפה גיומי. "אנחנו חייבים לשחרר את הנערות בכל המחסומים שעומדים בפניהן, ולהעצים אותן כדי שיוכלו להשמיע את קולן ולדרוש את זכויותיהן. הן לא יכולות לחכות עוד". גיומי עוד כתבה כי "אנחנו חייבים לעבוד יחד, ויחד עם הנערות, על מנת להבטיח שכל אחת ואחת מהן חופשיה לחיות וללמוד, וחופשיה מפגיעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully