וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפתעה ואכזבה": שגריר ישראל נעדר מטקס לזכר פרס בהשתתפות ביידן

10.10.2016 / 14:30

מארגני האירוע הרשמי של הקהילה היהודית, שנערך בבית הכנסת הגדול בוושינגטון נותרו עם תחושות חמוצות לאחר שהשגריר רון דרמר בחר לא להשתתף בטקס. השגרירות בתגובה: "דרמר נאלץ לשהות מחוץ לעיר מסיבות אישיות"

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע לזכר פרס בבית הכנסת "עדת ישראל" בוושינגטון, אוקטובר 2016. מעמוד הפייסבוק של שגרירות ישראל בארה"ב, צילום מסך
ביידן בטקס בסוף השבוע/צילום מסך, מעמוד הפייסבוק של שגרירות ישראל בארה"ב

כ-600 מבכירי ומנהיגי הקהילה היהודית בוושינגטון התכנסו בסוף השבוע שעבר לציין את זכרו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. סגן הנשיא ג'ו ביידן ושרת החוץ לשעבר מדלן אולברייט היו אורחי הכבוד והנואמים המרכזיים באירוע הרשמי של הקהילה והשגרירות בארצות הברית, אותו אירח בית הכנסת הוותיק "עדת ישראל". חמי, בנו של פרס, שיגר ברכה מצולמת בה הודה לנשיא ברק אובמה על המשלחת האמריקנית הגדולה שהגיעה להלוויית אביו.

בקהל ישבו הבולטים שביהודי וושינגטון, מנהלי מכוני מחקר ופקידים בעבר ובהווה בבית הלבן ומשרד החוץ, אבל דווקא מי שנעדר מהאירוע המכובד הוא שהותיר בקרב חלק ממארגניו תחושות חמוצות. שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, לא נכח וסגנו, הציר המדיני ראובן עזר, הוא שייצג את השגרירות ונאם בשמה של ממשלת ישראל.

"הייתה הפתעה ואכזבה לנוכח העובדה שדרמר בחר לא להגיע לאירוע", אמרו גורמים בקהילה לוואלה! NEWS. "זה לא מכובד ולא מכבד לסגן הנשיא, או לזכרו של פרס". דובר השגרירות בוושינגטון, איתי בר דב, מסר בתגובה כי "השגריר רצה להשתתף באירוע, אך נאלץ לשהות מחוץ לעיר מסיבות אישיות".

שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר – אפריל 2014. GettyImages
הותיר תחושות חמוצות בקרב חלק ממארגני האירוע. דרמר/GettyImages

בית הכנסת הקונסרבטיבי "עדת ישראל" הוא הגדול ביותר בבירה, ואחד הגדולים והוותיקים בארצות הברית, אפילו בקנה מידה היסטורי - בגלל שורת האח"מים שביקרו בכתליו ומתפללים בין ספסליו. לאורך ההיסטוריה, רק חמישה או שישה נשיאים מכהנים ביקרו בבתי כנסת, ובשבוע שעבר, עם הגעתו של ביידן, "עדת ישראל" היה לבית הכנסת הראשון שאירח גם נשיא וגם סגן נשיא מכהנים.

במאי אשתקד, במסגרת אירועי חודש המורשת היהודית של הבית הלבן ובשיא המתיחות עם ירושלים סביב הסכם הגרעין עם איראן, הנשיא אובמה הגיע לבית הכנסת, עטה כיפה על ראשו, ונשא דרשה בפני יותר מאלף המתפללים בה הגן על הסכם הגרעין והצהיר על מחויבותו לביטחון ישראל. דרמר, שבאותה תקופה היה מאדריכלי המאבק בקונגרס לסיכול הסכם הגרעין, לא הגיע גם לנאום ההוא, נזכרו השבוע בבית הכנסת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
2.	שרת החוץ לשעבר מדלן אולברייט באירוע לזכר פרס בבית הכנסת "עדת ישראל" בוושינגטון, אוקטובר 2016. מעמוד הפייסבוק של שגרירות ישראל בארה"ב, צילום מסך
אולברייט בטקס בסוף השבוע/צילום מסך, מעמוד הפייסבוק של שגרירות ישראל בארה"ב

בימים שלפני האירוע לזכרו של פרס, שאורגן במשותף על ידי השגרירות ושורה של ארגונים יהודיים והועבר בשידור חי ל-151 הפדרציות היהודיות ברחבי ארצות הברית, פנו מ"עדת ישראל" לבית הלבן ולשגרירות בניסיון לתאם מועד לקיומו. לפי גורם שהיה מעורב בהכנות, השגרירות הודיעה כי לדרמר יש אירוע משפחתי בסוף השבוע בדנבר, ולחצה לקיים את האירוע ביום רביעי.

בבית הלבן טענו כי סגן הנשיא אינו יכול ברביעי משיקולי לו"ז, ודחפו ליום שישי. בסופו של דבר הוסכם על יום חמישי. בשלב זה, כך לפי הגורם, אנשיו של דרמר ביקשו לתזמן את האירוע לשעות הבוקר, כדי שלא יצטרך לעשות שינוי בטיסות, אך הבית הלבן אמר שזה בלתי אפשרי, ובסופו של דבר, דרמר בחר שלא להגיע לאירוע.

"חוסר כבוד לממשל אובמה"

במהלך האירוע, אליו הגיעו גם דיפלומטיים המוצבים בוושינגטון, בהם גם ממדינות ערב כמו ירדן ואיחוד האמירויות, ספד ביידן למי שכינה "המצפון והנשמה של ישראל", השווה את פרס לאבות המייסדים של אמריקה ואמר שפרס הוא ההוכחה לצורך בקיומה של מדינת ישראל. "היה לי הכבוד להכיר כל ראש ממשלה מאז גולדה מאיר ולהיפגש איתם, אבל היה משהו מיוחד אצל שמעון פרס", נזכר ביידן בנאום, "הוא מזכיר לי במובן מסוים את אבא שלי במחויבות שלו לכל אדם. היחסים לא היו יחסים של פוליטיקאי לפוליטיקאי - זה היה אישי". שרת החוץ לשעבר אולברייט אמרה בדבריה כי "פרס לא סיים את המשימה - אבל מותו לא משחרר אותנו מהחיפוש אחר שלום".

בין דרמר לבין ממשל אובמה יש היסטוריה די מרירה, וב"עדת ישראל" יש מי שסבור שזה הרקע להיעדרותו. השגריר, שמונה בנובמבר 2013, הוא אחד מיועציו הקרובים ביותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך בבית הלבן הוא נחשב במשך תקופה ארוכה כמעט פרסונה נון גרטה, בעקבות פעילותו הנמרצת בקונגרס ומה שנתפס בעיני רבים כהתערבות בפוליטיקה האמריקנית.

שמעון פרס. AP
"המצפון והנשמה של ישראל". פרס/AP

"סגן הנשיא האמריקני היה הנואם המרכזי בבית כנסת שממוקם בדיוק קילומטר מהשגרירות הישראלית והשגריר הישראלי לא כיבד בנוכחותו. 18 חודשים קודם לכן נשיא ארצות הברית דיבר באותו בית כנסת ואותו שגריר פיספס גם את זה", אמר הגורם היהודי. "זה שילוב של חוסר כבוד לממשל אובמה וזלזול בחלק מהשליחות שלו שהיא להיות השגריר לקהילה היהודית האמריקנית ולא רק לממשל ולקונגרס". לדבריו, "אין ספק שלשגריר יש זכות לחגוג שמחות משפחתיות ולבלות שבתות וחגים בחיק משפחתו, אבל היה אפשר לעשות שינויים בלוח הזמנים כך שיוכל ליהנות משני העולמות".

שבוע קודם לכן, אירוע הרמת הכוסית הרשמי בבית השגריר לציון ראש השנה שנערך יומיים לאחר מותו של פרס נפתח בדקה דומיה לזכרו של הנשיא לשעבר, ודרמר הקדיש לו את כל נאומו. השגריר סיפר על פגישתו האחרונה עם פרס לפני כחודש וחצי בדירתו בתל אביב, בה שוחחו בין היתר על יחסי ישראל-ארצות הברית והבחירות הקרבות, ונזכר כיצד הוא הציע לו כוס יין, כשהשעה הייתה 11:00. "לא הייתי צריך להסכים עם כל רעיונותיו של הנשיא פרס כדי להעריך את האיש המדהים שנלחם עבור הרעיונות הללו. הערכתי אותו עמוקות עבור שנות שירותו לישראל והתפקיד המרכזי שמילא בתפקיד המדינה", אמר דרמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully