וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים רפובליקנים קוראים לטראמפ לפרוש: "מספיק, הוא לא ראוי"

9.10.2016 / 2:40

סערת הקלטת של המועמד לנשיאות, שבה נשמע מדבר באופן פוגעני כלפי נשים, ממשיכה לעורר הדים במפלגה. ג'ון מקיין וסנאטורים נוספים הסירו את תמיכתם וקראו להדיחו: "לא נצביע לו"

ספק 500

ערב העימות הנשיאותי השני בין דונלד טראמפ והילרי קלינטון, עסק צוותו של המועמד הרפובליקני בסוף השבוע האחרון בעיקר בבקרת נזקים לאחר הסערה שהתחוללה בעקבות פרסום הקלטה שלו משנת 2005 בה התבטא באופן בוטה כלפי נשים. זאת, במקום להתמקד בהכנה ל"אסיפת העיר" שתיערך בשעות הלילה בסנט לואיס, מיזורי, ובה, בשונה מהעימות הקודם, יישאלו שני המועמדים שאלות מן הקהל.

יריבתו הדמוקרטית נקטה בטקטיקה מכוונת של תגובה לקונית בלבד אמש, ובכך השאירה את הבמה לחבריו של טראמפ למפלגה הרפובליקנית למלא את שעות השידורים הרבות בתגובות לאמירותיו הגסות שהשמיע כלפי נשים, כפי שנחשפו אתמול ב"וושינגטון פוסט". אנשי הקמפיין של קלינטון הודיעו כי היא לא תתייחס יותר לנושא עד העימות.

לקריאה נוספת:
טראמפ על ההקלטה: אין סיכוי שאפרוש; רעייתו: דבריו פגעו בי
"איוונקה כוסית, הייתי באורגיות": הקלטות נוספות של טראמפ נחשפות
טראמפ מסתבך בקלטת חדשה: "תפוס נשים באיבר המין שלהן"

דונלד טראמפ המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית בישיבה בטראמפ טאוור, 7 באוקטובר 2016. AP
"יש אפס סיכוי שאפרוש". טראמפ/AP

ואכן, כמה פוליטיקאים בכירים במפלגה הרפובליקנית יצאו במהלך היום נגדו, חלקם אף קראו לו לפרוש מהמרוץ. הבולט והבכיר שבהם הוא המועמד הרפובליקני משנת 2008, סנאטור ג'ון מקיין, שפרסם הלילה הצהרה בה ביטל את תמיכתו במועמדות של טראמפ לנשיאות.

"התנהגותו של טראמפ השבוע, ששיאה בחשיפת הערותיו המשפילות כלפי נשים והתרברבותו בתקיפות מיניות, מונעת ממני להמשיך להביע את תמיכתי במועמדותו", כתב מקיין. לדבריו, רצה לכבד את בחירת נציגי המפלגה בטראמפ כמועמד אך הפרסומים האחרונים הביאו אותו לשנות את דעתו. "אישתי סינדי ואני לא נצביע לדונלד טראמפ", הוסיף. "מעולם לא הצבעתי למועמד דמוקרטי לנשיאות ולא אצביע להילרי קלינטון. אנו נשים במעטפה פתק עם שמו של חבר המפלגה הרפובליקנית הראוי לכהן כנשיא".

הסנאטור קורי גארדנר, ממדינת קולורדו המתנדנדת, צייץ הערב בטוויטר כי על טראמפ לפרוש בעקבות ההערות שהשמיע, וסנאטור מארק קירק הרפובליקני מאילינוי קרא למפלגה לקבוע כללי חירום שיאפשרו את החלפתו של המועמד. חברת המפלגה קונדוליזה רייס, שכיהנה כשרת החוץ בממשל בוש בשנים 2008-2004, יצאה גם היא נגד טראמפ. "מספיק! דונלד טראמפ לא ראוי להיות נשיא ועליו לפרוש", כתבה רייס בחשבון הפייסבוק שלה. היא הוסיפה כי בתור רפובליקנית היא מקווה לתמוך במי שיש לו "הכבוד ושיעור הקומה ההולמים להתמודדות על המשרה הבכירה ביותר בדמוקרטיה הגדולה בעולם". עם זאת, רייס נמנעה מלהביע תמיכה בהילרי קלינטון, מועמדת המפלגה הדמוקרטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'ון מקיין. מאי 2016. AP
"התנהגותו של טראמפ מונעת ממני להמשיך לתמוך במועמדותו". ג'ון מקיין/AP

מושל מדינת אוהיו, ג'ון קייסיק, הודיע אף הוא כי לא יתמוך במועמדותו של טראמפ. קייסיק, שהתמודד מול טראמפ על המועמדות מטעם המפלגה, כינה את התבטאויותיו של טרמאפ "מגעילות", והוסיף כי הוא אדם "בו איני יכול ולא ראוי שאתמוך לנשיאות". אוהיו נחשבת למדינה "מתנדנדת" במירוץ לנשיאות ושני המועמדים שואפים להשיג את תמיכתם של תושביה. קייסיק הדגיש כי הגיע להחלטה בשל הצטברות של דברים שטראמפ אמר ועשה בעבר. "לא אצביע לאדם שמתנהג באופן שמציג את ארצנו באופן כה רע. מגיע למדינה הזו מועמד טוב יותר", הוסיף.

גם סנאטור דן סאליבן מאלסקה קרא לטראמפ "לזוז הצידה ולאפשר לפנס להחליפו" אולם טראמפ עצמו כבר הבהיר הערב פעמיים, תחילה בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", ומאוחר יותר בחשבון הטוויטר שלו כי יש "אפס סיכוי" שיפרוש מהמרוץ. בכמה כלי תקשורת דווח כי בממסד הרפובליקני שוקלים צעדים שיאפשרו את החלפתו, ואת המינוי של סגנו מייק פנס למועמד המפלגה לנשיאות, אולם נראה שהסיכויים לכך קלושים, שלא לומר אפסיים: ראשית, בארצות הברית הבחירות כבר התחילו. הן אמנם יסתיימו ב-8 בנובמבר בשעות הלילה, אבל עשרות אלפי אנשים כבר הטילו את פתקי ההצבעה שלהם במספר מדינות בהן מתקיימת הצבעה מוקדמת, כאשר שמו של טראמפ כמובן מוטבע על הפתקים.

יתרה מכך, התהליך להחלפת מועמד אחרי הוועידה המפלגתית הוא כל כך סבוך, כך שגם אם ההצבעה המוקדמת עוד לא הייתה מתחילה, היה מדובר ברעיון שההיתכנות שלו כמעט ולא קיימת. למעשה, הדרך המעשית היחידה להחליף מועמד היא אם הוא מחליט לפרוש מרצונו - וטראמפ כבר הבהיר כי התרחיש הזה לא בא בחשבון.

במטה טראמפ שוקלים להפנות את הזרקור לקלינטון

במקביל, דווח באתר "פוליטיקו" כי הוועידה הרפובליקנית הלאומית שלחה הלילה מייל לפעילים ובו כתבה לורן טומיי, מהמחלקה הפוליטית של הוועידה, לפעילים להפסיק עד להודעה חדשה לפחות חלק מפרוייקט "ניצחון" המעודד הצבעה לטראמפ. עם זאת, יכול טראמפ להתנחם בכך שלפי שעה, הדמויות הבכירות ביותר במפלגה, דוגמת יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, או יריביו מהפריימריז טד קרוז ומרקו רוביו לא מצטרפים למקהלת הקוראים לו לפרוש.

ראיין דיבר הלילה בעצרת בוויסקונסין. הוא אמנם ביטל אתמול את הזמנתו של טראמפ לאירוע, אבל כשעלה על הבמה התעלם מהנושא כמעט לחלוטין, כשרק אמר בקצרה כי "יש פיל גדול בחדר, המצב בעייתי, התכוונתי לכל מילה בהצהרה שפרסמתי אתמול (בה אמר כי הוא חש בחילה מדבריו של טראמפ, ע"נ) אבל לא לשם כך התכנסנו היום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טראמפ ספג מכה משמעותית על פי תחזיות הסוקרים. צילום מסך מתוך הסרטון שחשף את התבטאויותיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

כרגע, במטה של טראמפ מתקיימות התייעצויות סביב השאלה האם על המועמד לשאת הלילה נאום מיוחד בו יתייחס בפעם השלישית להקלטה שפורסמה, וזאת אחרי הודעה כתובה והצהרה מצולמת בהן כבר התנצל על ההערות הפוגעניות שהשמיע. בנוסף, תוהים בסביבתו כיצד לשנות את השיח, ואחד הרעיונות שנשקלים לשם כך הוא הטלת הזרקור על פרשיות המין של ביל קלינטון.

בהצהרה המצולמת שלו מהבוקר, רמז על כך איל הנדל"ן וכבר אמר כי הוא התבטא בצורה לא ראויה בעוד ביל קלינטון ניצל בפועל נשים, והוסיף "נדבר על כך בימים הקרובים". בכלי תקשורת נוספים דווח כי טראמפ שוקל להעלות את הנושא מחר בעימות.

מאז פרסום הקלטת אתמול בערב לא פורסמו סקרים חדשים, אולם התחזית הסטטיסטית של נייט סילבר מאתר "538", הקטינה משמעותית את סיכויו לנצח, וכעת מעניקה לטראמפ 22.7 אחוז סיכוי לנצח את הבחירות, אחרי שלפני שבועיים בלבד, ערב העימות הראשון, הוא זכה ל-48.8 אחוז באותה התחזית ממש.

(עדכון ראשון: 1:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully