וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחנה הציוני נגד הנצחת רחבעם זאבי בשער הגיא: "חוטא לאמת היסטורית"

המפלגה פנתה לראש הממשלה בדרישה לבטל את הנצחת שמו של אלוף (במיל') זאבי באחד מסמלי מלחמת העצמאות והפלמ"ח, בטענה כי לא לקח חלק בקרב המיתולוגי על ירושלים ולאור הטענות כי הטריד מינית. "פגיעה בלוחמי פלמ"ח ויריקה בפרצופן של נשים". היום נערכה עצרת מחאה במקום

עריכה: אביב אירגז

(יוסי שריד ב-2005: "ספר החוקים יסמיק מבושה כשחוק הנצחת גנדי יעבור")

המחנה הציוני פנה אמש (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לבחון מחדש את החלטת הממשלה להנציח את שמו של רחבעם זאבי (גנדי) בשער הגיא – מסמלי מלחמת העצמאות והפלמ"ח. המפלגה מחתה על המהלך כי זאבי, שכיהן כאלוף בצה"ל ושר התיירות בממשלת אריאל שרון, לא לקח חלק בקרב על ירושלים, וכן לאור התחקיר שפרסמה תכנית "עובדה" השנה ובה עלו טענות כי הטריד מינית חיילות ששירתו תחתיו באופן שיטתי. הבוקר התקיימה עצרת מחאה של ותיקי הפלמ"ח בשער הגיא.

"לאחרונה התפרסמו על זאבי מקרים רבים אשר ייחסו לו אלימות מינית כלפי נשים וחיילות ששירתו תחת פיקודו", כתבה מרב מיכאלי, יו"ר הסיעה. "האיש אמנם אינו עמנו עוד ועל המעשים חלה התיישנות, אולם נשים דיברו בשמן ובפניהן וסיפרו את אשר עולל להן. קריאת אתר הנצחה נוסף על שמו אחרי הפרסומים המדוברים היא בבחינת יריקה בפרצופן של אותן נשים בהן פגע לכאורה, ומסר של סובלנות מצד הממשלה כלפי פגיעה מינית".

לקריאה נוספת:
יחימוביץ' על גנדי: "לא עבריין מין רגיל - מכונת עינויים"
ליברמן: "התחקיר על גנדי - רוע לב ושפל שאני לא זוכר כמותו"
רחבעם זאבי "אנס": כתובת גרפיטי רוססה ברחוב על שמו באשקלון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חוטא לאמת היסטורית". צבי זמיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת המחנה הציוני, הנצחת שמו של זאבי בשער הגיא פוגעת גם בציבור הלוחמים הוותיקים. "באב אל וואד, שער הגיא, והקרב על פריצת ירושלים, הם מהסמלים הבולטים ביותר של התקומה היהודית בארץ ישראל, של מדינת ישראל הצעירה ושל מורשת הקרב של הפלמ"ח. רבים ורבות חירפו שם את נפשם. הלוחמים נשאו את הקרבות הקשים עוד שנים רבות. רחבעם זאבי לא היה אחד מהם. קריאת האתר על שמו פוגעת פגיעה קשה בלוחמי הפלמ"ח, שכן לחמו שם ובוודאי בזכרם של אלה שנפלו שם".

בין המשתתפים בעצרת המחאה בשער הגיא הבוקר היה גם ח"כ עמר בר-לב, שהגיע לתמוך בוותיקי הפלמ"ח. "הקמת אתר מורשת לרחבעם זאבי בשער הגיא חוטאת לאמת ההיסטורית. ראוי כי האתר יוקדש להנצחת זכרם של לוחמי החטיבה ומורשתם, הקשורים במקום בקשר של דמים".

המכתב ששלחה ח"כ מיכאלי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שהשתתפה גם היא בעצרת המחאה, הוסיפה: "החלטת הממשלה בדבר קריאת חאן שער הגיא על שמו של גנדי חייבת להתבטל. החאן צריך להיקרא על שם הלוחמים שדמם ודמעותיהם טבולים באדמת שער הגיא, באב אל וואד. כששומעים את סיפורי הלוחמים הוותיקים, אלופים כמו צביקה זמיר, עמוס חורב ולוחמים נוספים, אשר ראו 531 לוחמים נופלים בדרך לירושלים, מבינים שאי אפשר להותיר בצדי הדרך את זכר הנופלים. זה לא עניין אישי, והמאבק על קריאת החאן על שם פורצי הדרך, החל עוד לפני התחקיר העיתונאי לגבי דרכו. הקרב המאסף כאן הוא על הזיכרון הקולקטיבי של מה שקרה כאן ב-1948, ואין צורך לשכתב את ההיסטוריה".


חבר סיעתה, ח"כ איל בן ראובן, כינה את מחאת לוחמי חטיבת הראל "מוצדקת לחלוטין". לדבריו, רחבעם זאבי תרם לביטחון ישראל אך עם זאת "נחשפנו לאחרונה לתחקיר מטריד מאוד שלא הותיר שום מקום לספק באשר לקיומו הערכי והמוסרי של האיש, הן בצה"ל והן בחברה הישראלית". הוא הוסיף כי ההחלטה לקרוא על שמו של זאבי את המקום היא מקוממת ועושה עוול היסטורי. "אין מקום לקרוא לשער הגיא על שמו של גנדי. כמו כן, יש לשקול מחדש מקומות נוספים בהם האיש הונצח", הוסיף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, הממשלה פרסמה הזמנה לאזכרה לזכרו של זאבי, במלאת 15 שנים להירצחו. מנכ"ל עמותת ישראל חופשית, מיקי גיצין, תקף בחריפות את קיום טקס האזכרה הממלכתי לזאבי, ומיקד את הביקורת שלו בסגן יו"ר הכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי).

"תראו את מקבץ הגברים האלו שמוכנים להמשיך ולהלל את גנדי", אמר גיצין. "נניח בצד את נשיא המדינה ואת ראש הממשלה, שנגיד שהם חייבים להגיע לשם מתוקף תפקידם (והם לא), אבל הבחירה של בצלאל סמוטריץ' להגיע לאזכרה היא די ברורה: לא מעניינות אותו הנשים שהוטרדו, מורשת האונס והאלימות. בשם ארץ ישראל והמוות לערבים - הכול כשר. כמה לא מפתיע ככה מכוער".

בסביבתו של סמוטריץ' דחו את הטענות והדגישו כי השתתפותו של חבר הכנסת היא לבקשת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שלא יכול להשתתף באירוע וכמקובל ביקש מאחד מסגניו להשתתף בו. סמוטריץ' עצמו הבהיר: "עד כה נעניתי לבקשות יו"ר הכנסת להשתתף בכל טקס ממלכתי שבו נתבקשתי וכך בכוונתי לעשות גם בהמשך".

(עדכון ראשון: 13:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully