וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הביקורת: ישראל מקדמת בניית טיילת על קרקע פלסטינית פרטית

פרסום ראשון: החברה הממשלתית לתיירות פרסמה מכרז לפיתוח אתר "חלום יעקב" בבית אל. לוואלה! NEWS נודע כי המנהל האזרחי לא מכיר את התכנית ואף הרס את אחת הפרגולות שנבנתה שלא כחוק

צילום: עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

(נתניהו, בחודש שעבר: "הדרישה לפינוי התנחלויות היא טיהור אתני")

למרות החרפת הטון האמריקני נגד מדיניות ישראל בהתנחלויות, ממשיכה האחרונה לקדם תכניות פיתוח ביהודה ושומרון. לוואלה! NEWS נודע כי בימים האחרונים פרסמה החברה הממשלתית לתיירות מכרז לפיתוח טיילת חדשה באתר "חלום יעקב" בבית אל שבבנימין. עוד נודע כי המנהל האזרחי כלל לא מכיר את התוכנית, ובאזור המדובר אף נהרסה פרגולה שהוקמה כחלק מהאתר.

במכרז מבקשת החברה לקבל הצעות לביצוע עבודות פיתוח בעלות של כחצי מיליון שקלים, הכוללות עבודות בטון, פלדה, עץ וריצוף שבילי הליכה באתר "חלום יעקב" שבהתנחלות. מדובר באתר ארכיאולוגי הממוקם כ-500 מטרים משכונת גבעת האולפנה, שפונתה ב-2012 בעקבות פסיקת בג"ץ. לטענת "שלום עכשיו", גם במקרה זה, מדובר בקרקע פלסטינית פרטית, הנמצאת מחוץ לתחום השיפוט של בית אל, ושייכות לכפר הפלסטיני דורא אל-קרא.

עוד בוואלה! NEWS:
"הסופה תהרוג אתכם": הוריקן "מתיו" מתקרב בעוצמה לפלורידה
"בגלל התלמוד": פרופ' אומן על היהודים הזוכים בפרס נובל
אחרי שהנאשם זוכה - אביו של הנרצח תובע ממנו מיליוני שקלים

גבעת האולפנה, בית אל, יוני 2012. עומר מירון
האתר המיועד לתכנית ממוקם כ-500 מטרים משכונת גבעת האולפנה. בית אל/עומר מירון

מדובר בתכנית של מועצת בית אל, שאושרה על ידי משרד התיירות ומשרד האוצר כבר בדצמבר 2013. כעת, לאחר השלמת הליכי התכנון והאדריכלות של התכנית, פורסם מכרז לקבלנים לביצוע עבודות "פיתוח נופי תיירותי" באתר "חלום יעקב" שעל הר פסגת יעקב (ג'בל ארטיס) שכבר כיום משמש אתר תיירותי פעיל. באזור ישנו סלע עתיק, המנציח לפי המסורת את חלומו המקראי של יעקב אבינו, וכן מצפור, מערות קבורה ועץ אלון עתיק בן כאלף שנה. התכנית כוללת ריצוף רחבות, שבילי הליכה, רמפות פלדה וספסלי ישיבה שיחברו בין הממצאים השונים באתר.

ראש מועצת בית אל, שי אלון, אמר לוואלה! NEWS כי במקום לא מתוכננת כלל טיילת, "אלא שיפור קוסמטי בלבד של אתר חלום יעקב. המקום מקודש לשלוש הדתות והמועצה מבקשת לשפר מעט את חוויית הביקור לאלפי המבקרים המגיעים לאתר בשנה מכל העולם. המקום נמצא בתוך תחום השיפוט של המועצה המקומית בית אל, וממילא בתחום אחריותה".

ההתנחלות בית אל. AP
"נתניהו ממשיך לתפקד כראש ממשלה של מגזר אחד". בית אל/AP

ואולם, ב"שלום עכשיו" טוענים כי השטח המדובר נמצא מחוץ לתחום השיפוט של בית אל, שבמסגרת צו התפיסה של המנהל האזרחי, וכי מדובר במקרה נוסף של בנייה על קרקע פלסטינית פרטית. "בשונה ממקרים שבהם מתנחלים השתלטו על קרקע פרטית וממשלות התעלמו בקריצת עין, מדובר בגזל מתוכנן היטב על ידי ממשלת ישראל ומכספי משלם המסים", נמסר מהתנועה. "נתניהו ממשיך לתפקד כראש ממשלה של מגזר אחד וזאת במחיר פגיעה באינטרסים המדיניים של ישראל וגינוי בינלאומי מקיר לקיר".

בית אל לא נכללת בגושי ההתנחלויות הגדולים שנחשבים לכאלה שיסופחו לישראל במסגרת הסכם שלום עתידי, וראש הממשלה הבהיר בעבר שהוא מתנגד לפינויה ואף ניסה לקדם הכרה בבית אל כגוש התנחלויות רביעי בעבר, אחרי מעלה אדומים, אריאל וגוש עציון. פרסום המכרז עשוי להיות רגיש מבחינה מדינית על רקע המתיחות הגוברת עם הממשל האמריקני בחודשים האחרונים סביב קידום תכניות בנייה בהתנחלויות. מתיחות שהגיעה שלשום לשיא עם פרסום שתי הודעות חריגות בחריפותן – מהממשל והבית הלבן – נגד קידום התכנית לבנייה חלופית של עד כ-300 יחידות דיור עבור מפוני מאחז עמונה בהתנחלות שבות רחל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם, ניו יורק. 22 בספטמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הבהיר בעבר כי הוא מתנגד לפינוי בית אל. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מחלקת המדינה פרסמה הודעה חריפה הקושרת לראשונה בין החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב לבין סוגיית ההתנחלויות, והבהירה כי ארצות הברית רואה בקידום התכנית הפרה של התחייבויות נתניהו לא להקים התנחלויות חדשות. "קיבלנו הבטחות ציבוריות מהממשלה הישראלית שסותרות את ההודעה שלה", אמר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט שעה קלה אחר כך, והוסיף: "אני מניח שכאשר מדברים על כיצד חברים טובים מתייחסים לזה לזה, זה מקור לדאגה עבורנו".

ההודעה שלשום הייתה החמורה ביותר ברצף הודעות גינוי שיוצא ממחלקת המדינה בשבועות האחרונים, והיא מגיעה על רקע חשש בירושלים ממהלך אחרון של ממשל אובמה בנושא הישראלי-פלסטיני לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר. במשרד החוץ, עם זאת, דחו את הביקורת ואמרו כי יחידות הדיור "אינן התנחלות חדשה" אלא חלק מהגבולות המוניציפליים והמתווה הגיאוגרפי של שילה. כמו כן, חזרו על אמירתו של ראש הממשלה ולפיה "המכשול האמיתי לשלום אינו ההתנחלות - נושא שיעלה ויידון במסגרת המשא ומתן להסדר סופי בין ישראל והפלסטינים - אלא סירובם העיקש של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם".

ח"כ זנדברג: "אצבע בעין לממשל האמריקאי"

ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי המשרד "משקיע בפיתוח תשתיות תיירותיות ברחבי ישראל, לרבות באזור יהודה ושומרון, המהווה חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לגופו של עניין, מדובר בפרוייקט תיירותי בעל חשיבות הסטורית אשר נבחן ואושר בועדה משותפת של משרדי האוצר והתיירות בדצמבר 2013, כמקובל בפרויקטים מעין זה. המשרד מאמין בפוטנציאל התיירותי של האזור וימשיך להשקיע בפרוייקטים תיירותיים ביהודה ושומרון".

בתגובה לפרסום אמרה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) כי "הממשלה ממשיכה במשחקי חתול ועכבר עם החוק, עם האופק המדיני ועם יחסי החוץ וארצות הברית". עוד הוסיפה זנדברג כי "זה נראה כאילו מישהו ממש מתאמץ לתקוע אצבע בעין לממשל האמריקני ועל הדרך לתקוע עוד טריז בסיכוי להגיע להסדר מדיני".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) מסרה: "ממשלת הימין דורסת את הציבור תמורת חנופה לקהל המתנחלים. ללא דין וללא דיין, היא פועלת כעבריינית בשטח ומפקיעה קרקעות פלסטיניות פרטיות עבור המשך אתרי תיירות הממומנים מכספי הציבור כולו". לדבריה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסכן את היחסים עם ארצות הברית ומפקיר את שאר המדינה הסובלת ממחסור בתקציבים. "כנראה שאת טבריה וירוחם צריך להעביר אל מעבר לקו הירוק כדי שממשלת ישראל תממש את חובתה הבסיסית לפיתוח הפריפריה", הוסיפה רוזין.

(עדכון ראשון: 22:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully