וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקווים שהשלום ינצח": מנהיגי העולם מגיבים למשאל העם בקולומביה

קולומביה והעולם כולו הוכו בתדהמה הלילה לאחר דחיית הסכם השלום בין הממשלה לבין המורדים במשאל העם, שביקש לסיים 52 שנות מלחמה. המדינה הוסרה מרשימת המועמדים לפרס נובל וירידות נרשמו במטבע המקומי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

דחיית הסכם השלום בין הממשלה לבין המחתרת המרקסיסטית FARC בקולומביה, שעליה הוחלט אתמול (שני) במשאל העם, הכתה את המדינה בתדהמה וגררה תגובות מרחבי העולם. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ביקש אתמול מנציג הארגון בקולומביה להמריא בדחיפות לקובה, כדי לסייע בדיונים בין הצדדים על הצעד הבא בדרך לסיום הסכסוך שנמשך 52 שנים.

מהארגון נמסר כי הוא מחויב לתהליך השלום בקולומביה, וימשיך במאמצים לסייע לממשלה להגיע להסכם סופי עם המורדים. שר החוץ של גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר אמר כי "תוצאות משאל העם בקולומביה הן הפתעה רעה", אך הצהיר כי הוא עדיין "מקווה שהשלום ינצח". ממשרד החוץ של רוסיה נמסר כי הוא "מחזק את עמדתו האיתנה בעד הסכם השלום לסיום העימות החמוש ארוך השנים בקולומביה, ובהמשך פיתוח סוציו-אקונומי של המדינה הדרום אמריקנית".

עוד בוואלה! NEWS:
"שכחנו את המתים שלנו": אכזבה ותסכול ברחובות קולומביה עקב משאל העם
תדהמה בקולומביה: האזרחים דחו את הסכם השלום במשאל העם
קולומביה: הגנרל שניסה להשמיד את המורדים - והפך לפני השלום ההיסטורי

תומכי הסכם השלום עם המורדים בקולומביה מאוכזבים עם פרסום תוצאות ההצבעה נגד ההסכם. 3 באוקטובר 2016. רויטרס
"לא להתייאש, השלום אפשרי". אזרחים בקולומביה לאחר פרסום התוצאות/רויטרס

במדינות אמריקה הלטינית האכזבה מדחיית ההסכם הייתה גדולה במיוחד, בשל מעורבותן בתהליך השלום. קובה אירחה את המשא ומתן במשך ארבע שנים, ואף שימשה מדינה משקיפה וערבה יחד עם ונצואלה וצ'ילה. האכזבה הגיעה מוונצואלה, שנשלטת בידי ממשלה שמאלנית, ועד פרו, שנשלטת בידי ממשלת ימין, וכל המדינות שהגיבו לדחייה הפצירו בבוגוטה בירת קולומביה להמשיך במאמצים לשלום.

"לצערנו הרב, אתמול המיעוט ניצח, בעקבות מתקפות של התקשורת, מלחמה פסיכולוגית ותעמולה לוחמנית", אמרה שרת החוץ של ונצואלה, דלסי רודריגז, והוסיפה כי התוצאות "לא יאמנו". נשיא פרו פדרו פבלו קוצ'ינסקי הצטרף לעמדתה, ואמר כי יהיה "קשה מאוד להגיע להסכם חדש".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"ההחלטה הטובה ביותר הייתה להצביע 'כן'"

"אנו עצובים על הניצחון של מצביעי ה'לא' במשאל העם בפער כה קטן", מסר שר החוץ של אקוודור, גיום לונג. גם נשיאת ארגנטינה לשעבר, כריסטינה קירשנר, מסרה כי "ההחלטה הטובה ביותר עבור קולומביה, שסבלה מטרגדיות, הרס ומלחמה, הייתה להצביע 'כן'".

בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, הוסיפה קירשנר כי "הערים הגדולות, הבטוחות מפני המלחמה אך נמצאות תחת אש מתמדת של שקרי התקשורת, הצביעו 'לא'". קירשנר קראה לאזרחי קולומביה "לא להתייאש, השלום אפשרי".

שרת החוץ של ארגנטינה, סוזנה מלקורה, הצהירה כי מדינתה עדיין עומדת לצדה של קולומביה. "השלום נבנה צעד אחר צעד, יום אחר יום. הפיקחות של הנהגת קולומביה תהיה המפתח לכך", צייצה בחשבון הטוויטר שלה.

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוב ומנהיג FARC רודריגו לונדונו, לאחר חתימת הסכם השלום, 26 בספטמבר 2016. AP
היו יכולים לזכות בנובל. נשיא קולומביה ומנהיג FARC לאחר חתימת הסכם השלום/AP

בקולומביה נותרו מנהיגי שני הצדדים אובדי עצות נוכח תוצאות משאל העם במדינה למודת הקרבות. ראש צוות המשא ומתן מטעם הממשלה הגיש אתמול את התפטרותו, אולם סביר להניח שנשיא המדינה חואן מנואל סנטוס לא יקבל את ההתפטרות ויבקש ממנו לשוב להבאנה בירת קובה להמשך השיחות. ארגון FARC מצדו הודיע כי הוא מוכן לאשר את הסכם השלום למרות הדחייה, ישירות מול הממשלה.

השפעותיו של ביטול ההסכם על מעמדה של קולומביה בעולם כבר החלו לתת את אותותיהן. חוקרי השלום של ועדת פרסי הנובל הסירו אתמול את קולומביה מרשימת המועמדים לפרס לשנת 2016. הנשיא סנטוס נחשב לאחד המועמדים המובילים לקבלת פרס נובל לשלום לפני הכרעת משאל העם, וכעת המועמדים המובילים לקבלתו הם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ומקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, בשל הסכם הגרעין.

בתוך כך, ירידות חדות נרשמו בערכו של מטבע הפסו הקולומביאני, שערכו לעומת הדולר האמריקני צנח אתמול ב-2.8%. עם זאת, האיחוד האירופי הכריז כי לא יבטל את הסרת הסנקציות מ-FARC, ויותיר על כנו את ביטול הסיווג של המחתרת המרקסיסטית כארגון טרור.

(עדכון ראשון: 20:20)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully