וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בסוריה: ארצות הברית השעתה את המגעים עם רוסיה

וושינגטון הכריזה על הפסקת המאמצים המשותפים, בטענה כי מוסקבה הפרה את התחייבויותיה. במקביל, לפחות 22 נהרגו בפיגוע בחתונה כורדית בצפון סוריה. מוקדם יותר הכריז פוטין על השעיית הסכם גרעין בילטראלי בשל "פעולות עוינות"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בחודש שעבר: עשרות חיילי צבא אסד נהרגו במתקפה אמריקנית)

ארצות הברית הכריזה אתמול (שני) על השעיית המגעים עם רוסיה בנוגע למלחמה בסוריה, בטענה כי מוסקבה לא עמדה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הפסקת האש האחרון. "ארצות הברית משעה את השתתפותה בערוצים הבילטראליים עם רוסיה, שהוקמו במטרה לשמר את הפסקת האלימות", מסר דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי. "ההחלטה הזאת לא התקבלה בקלות".

"על ידי הקפאת שיתוף הפעולה ארצות הברית מנסה להעביר את האשמה בקריסת הפסקת האש בסוריה לרוסיה", אמרה אמש דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זקרובה. "וושינגטון לא עמדה בסעיפים מהותיים בהסכם הפסקת האש עם מוסקבה. רוסיה עשתה צעדים משמעותיים בימים האחרונים כדי לקיים את ההסכם".

ההחלטה האמריקנית מגיעה שעות ספורות לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו נשיאותי המורה על השעיית ההסכם בין הממשל במוסקבה לארצות הברית, שנחתם לאחר המלחמה הקרה ונועד להשמדת פלוטוניום מראשי נפץ גרעיניים. זאת, על פי הודעת הקרמלין, בשל "הופעת איום ליציבות האסטרטגית כתוצאי מפעולותיה העוינות של ארצות הברית נגד רוסיה ומכישלונה של וושינגטון לעמוד בתנאי ההסכם".

עוד בוואלה! NEWS:
רוסיה מזהירה את ארה"ב מתקיפת כוחות אסד: "רעידת אדמה אזורית"
"עשוי להיחשב פשע מלחמה": האו"ם יחקור את הפצצת שיירת הסיוע בסוריה
דוח חקירה: הטיל שהפיל את המטוס המלזי באוקראינה - הגיע מרוסיה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
"הדברים לא יכולים להישאר כפי שהם". פוטין ואובמה, לפני כשנה/רויטרס

לטענת מוסקבה, ארצות הברית לא מיישמת את ההסכם, שנחתם בשנת 2000 ונכנס לתוקפו בשנת 2010, במלואו, והקרמלין קרא לממשל האמריקני "להבטיח את יישום ההגבלות של שימוש בפלוטוניום". ההסכם דורש משתי המעצמות להשמיד 34 טונות של חומר גרעיני שניתן להשתמש בו למטרות צבאיות.

"למשך זמן רב, רוסיה יישמה את ההסכם באופן חד-צדדי", טען אתמול דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב במסיבת עיתונאים. לדבריו, "כעת, תוך התחשבות במתיחות הכללית הנוכחית, הצד הרוסי סבור כי מצב הדברים לא יכול להימשך עוד כפי שהוא". דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט הביע אמש אכזבה נוכח ההחלטה הרוסית, שהתקבלה לדבריו באופן חד-צדדי.

על פי הצו שפורסם באתר הפרלמנט הרוסי, רוסיה דורשת את הסרת כל הסנקציות שהטילה ארצות הברית על מוסקבה ופיצוי עבור הנזק הכלכלי שנגרם לה בעקבותן. דרישות נוספות של הקרמלין לחידוש הסכם הגרעין כוללות ביטול "חוק מגניטסקי", שמטיל על מוסקבה את האחריות על מותו של עורך הדין הרוסי סרגיי מגניטסקי בבית הכלא בשנת 2009, והפחתת הנוכחות הצבאית האמריקנית בשטחן של מדינות שהצטרפו לברית נאט"ו לאחר 1 בספטמבר 2000, כלומר בעיקר מדינות חבר העמים לשעבר.

הריסות בחאלב, סוריה, לאחר תקיפות אווירוית, 29 בספמבר 2016. רויטרס
רוסיה הזהירה את ארה"ב מפני תקיפת צבא אסד. הריסות בחאלב, השבוע/רויטרס

מלבד הסנקציות שהטיל הבית הלבן על רוסיה בעקבות סיפוח חצי האי קרים מידי אוקראינה בשנת 2014, שתי המדינות חלוקות בדעתן על סוגיות בינלאומית רבות, בראשן מלחמות האזרחים באוקראינה ובסוריה. היחסים בין מוסקבה לוושינגטון החריפו עוד לאחר שרוסיה הציבה כוחות אוויריים בסוריה בשנה שעברה, על מנת לסייע לכוחותיו של הנשיא בשאר אסד.

המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה בעניין סוריה הסלימה מאז קריסת הפסקת האש בחודש שעבר, בעוד כל צד האשים את האחר בכישלונה. במקביל, כוחות הצבא הסורי בתמיכת מטוסים רוסיים פתחו במתקפה גדולה נגד האזורים שבשליטת המורדים בצפון העיר חאלב.

ביום שבת הזהירה רוסיה את ארצות הברית מביצוע תקיפה ישירה של מטרות של צבא סוריה. ממשרד החוץ הרוסי נמסר כי לפעולות אלה יהיו "השלכות על כל המזרח התיכון". סוכנויות הידיעות הרוסיות ציטטו את דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זאקרובה האומרת כי התערבות אמריקנית נגד הצבא הסורי "תוביל להשלכות נוראיות, טקטוניות, לא רק בשטח סוריה אלא באזור כולו".

בסוריה נמשכים העימותים: בכיר ג'בהת א-נוסרה חוסל

בתוך כך, העימותים בסוריה נמשכים בשעות אלו ברחבי המדינה. לפחות 22 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בפיגוע התאבדות שאירע במהלך חתונה כורדית באל-חסכה שבצפון המדינה - כך דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם. סוכנות הידיעות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), "אעמאק", פרסמה דיווח על הפיגוע, אולם נמנעה מלציין באופן מפורש כי אנשי הארגון אחראים לו. על פי חלק מהדיווחים, מחבלת מתאבדת ביצעה אותו.

(עדכון ראשון: 18:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully