וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העיר המסוכנת בעולם עבור ילדים": בית החולים הגדול בחאלב הופצץ

מתקפת כוחות המשטר הסורי בשבוע האחרון גבתה עד כה את חייהם של יותר מ-300 בני אדם, כשליש מהם ילדים, ופצועים רבים צפויים למות בשל חוסר בטיפול רפואי. "המצב בעיר עולה על כל דמיון"

צילום: רויטרס

(בשבוע שעבר: שלושה מרכזים רפואיים הופצצו בחאלב)

בית החולים הגדול ביותר בחלקה המזרחי של העיר חאלב, בצפון סוריה, שנשלט על ידי המורדים ונמצא תחת מצור בחודשים האחרונים, הופצץ היום (שבת) על ידי כוחות המשטר הסורי או על ידי חיל האוויר הרוסי – כך נמסר מהארגון הסורי לזכויות אדם. ההתקפה, שטרם התבררו ממדיה המלאים, מצטרפת לשורת מתקפות חמורות בשבוע האחרון, במסגרת המבצע הנרחב שבו פתחו המשטר הסורי ובעלות בריתו.

נראה כי את המכה הקשה ביותר במזרח חאלב סופגים ילדי העיר. אמש נמסר מארגון הבריאות העולמי כי יותר ממאה ילדים נהרגו בשבוע האחרון בלחימה, ועל פי הארגון, הילדים שנהרגו מהווים כשליש מכלל ההרוגים בעיר בימים האחרונים. ד"ר ריצ'רד ברנן, מנהל תחום סיוע החירום בארגון של האו"ם, מסר כי רבים מ-846 הפצועים מהשבוע האחרון – בהם 261 ילדים – צפויים למות בשל חוסר היכולת להעניק להם טיפול רפואי.

עוד בוואלה! NEWS:
"עשוי להיחשב פשע מלחמה": האו"ם יחקור את הפצצת שיירת הסיוע בסוריה
ההקלטה חשפה: מה קרי חושב על מדיניות ממשל אובמה בסוריה
בתגובה למתקפה על חאלב: "ארה"ב שוקלת לתקוף בסיסים של אסד"

הריסות באזורים בחאלב שבשליטת המורדים, 30 בספטמבר 2016. רויטרס
ילדים משחקים במים לאחר שצינור התפוצץ כתוצאה מההפצצות בחאלב, אתמול/רויטרס
הריסות באזורים בחאלב שבשליטת המורדים, 30 בספטמבר 2016. רויטרס
"המסר שלנו הוא פשוט". הריסות במזרח חאלב, אתמול/רויטרס
"אנחנו יכולים רק להתפלל שהפצצות לא יפגעו בבית שלנו"

"אנחנו מבקשים ארבעה דברים: להפסיק את ההרג, להפסיק את המתקפות על מרכזים רפואיים, לאפשר לחולים ולפצועים לצאת מהעיר, ולאפשר לסיוע להיכנס", הדגיש ברנן, בהתייחסות למצור על מזרח העיר הנשלט בידי המורדים, ולמתקפה המחודשת בהיקף כמעט חסר תקדים. הוא הוסיף כי התנאים בעיר הם "מעבר לכל דמיון", והצהיר: "המסר שלנו הוא פשוט. אנחנו מקווים שהפעם הוא לא ייפול על אוזניים ערלות".

רזל קאסם, בת שש, חולצה אתמול מהריסות בית הדירות בחאלב שבו התגוררה עם משפחתה, עד שזה הופצץ ארבעה ימים לפני כן בידי מטוסי קרב של משטר אסר או של חיל האוויר הרוסי. לאחר שחולצה על ידי צוותי החירום, חבולה ופצועה אך בחיים, עובדי הסיוע שמעו אותה קוראת בצרחות לאביה, שלא היה בבית בעת המתקפה.

האב, חוסיין, לא מש מהריסות ביתו מאז יום שלישי, וסייע לחלץ את לפחות 20 הגופות שנמצאו בין ההריסות, כולל תשעה ילדים. שכנו, תמים סלים, סיפר כי הוא נאלץ להוציא מבין ההריסות את גופותיהם של רעייתו ההרה ושל שלושת ילדיהם. הבת רזל חולצה בחיים, אולם לדברי השכן כעת היא סובלת מסיוטים. "היא עדיין בהלם. היא ישנה ומתעוררת כל הזמן, מסתכלת על תמונות בטלפון של אמה ובוכה", תיאר.

מתקפות אוויריות בחאלב, 28 בספטמבר 2016. רויטרס
חוששים ממתקפה קרקעית. תושבים בחאלב הנצורה, השבוע/רויטרס
"היא מתעוררת כל הזמן, מסתכלת על תמונות בטלפון של אמה ובוכה"

בית משפחת קאסם נמצא באזור סמוך לבית חולים ולכמה מרפאות – שהפכו במתקפה האחרונה למטרה מועדפת. עבד אל-מג'יד מלח, אב לשלושה שחי באותו האזור, מיהר לזירת ההפצצה לאחר ששמע את קול הירי. "ראיתי רק אבק", סיפר. "כשהוא שקע, הבניין כולו היה על הקרקע. זה היה כמו דומינו".

מלח סיפר כי ילדיו הקטנים רצים לזרועותיו בכל פעם שהם שומעים פצצה, ומיד לאחר מכן שבים לשחק. בבניין שבו הוא חי אין מקלט תת קרקעי שבו הוא ובני משפחתו יכולים להסתתר. "אנחנו יכולים רק להתפלל שהפצצות לא יפגעו בבית שלנו", הוסיף. הוא סיפר כי בכל לילה, הוא עוקב אחר מיקומי נפילות הטילים. "אני לא אוכל לשנות את הגורל, אבל אני לחוץ מדי מכדי להירדם", אמר.

מקלטים תת-קרקעיים שאמורים להיות חסינים לפצצות, שקיימים לפחות בחלק מהבניינים, הוכיחו את עצמם לא יעילים מול השימוש של הכוחות האוויריים בנשק חודר בונקרים, כביכול במטרה לחדור מנהרות או בונקרים של כוחות המורדים. "השימוש בנשק כזה אומר פשוטו כמשמעו שלילדים אין מקום שבו הם בטוחים", הסביר ניק פיני, מארגון "Save the Children", שמנהל 13 בתי ספר בחאלב, שמונה מהם מתחת לקרקע.

ארגון ההגנה האזרחית מחפש ניצולים בהריסות באזורים בחאלב שבשליטת המורדים, 30 בספטמבר 2016. רויטרס
"העיר היא אחד המקומות הכי מסוכנים בעולם". חיפוש אחר ניצולים בין ההריסות בחאלב, אתמול/רויטרס

"חאלב היא אחד מהמקומות הכי מסוכנים בעולם, ובשבוע האחרון היא הפכה אולי למקום הכי מסוכן בעולם עבור ילדים", הסבירה ג'ולייט טומה, דוברת אזורית של סוכנות האו"ם לילדים, יוניצ"ף. קרוב ל-300 אלף בני אדם, בהם כמאה אלף ילדים, חיים באזורים הנצורים של חאלב, שהופגזו בשבוע האחרון להערכת ארגוני ההצלה המקומיים בכ-1,900 פצצות.

הורים לילדים חוששים כעת מצעד נוסף שעלול להחריף את המצב עוד יותר – מתקפה קרקעית של צבא אסד. כשבתי הספר כמעט ולא פועלים וקשה להבטיח תזונה נאותה לילדים, להורים נותרה תקווה מועטה, אם בכלל, לעתידם בחאלב. "אנחנו נתונים לחסדי האל לחלוטין", הודה חאלד סכה, אבל לעשרה ילדים, כולם מתחת לגיל 14. הוא ישן יחד עם שלושת נשותיו וילדיהם בחדר אחד במרכז ביתם, על מנת להתגונן מפני המתקפות חסרות ההרף.

כעת נותרו באזור הנתון לשליטת המורדים רק כ-30 רופאים – רופא לכל עשרת אלפים בני אדם – ורק כחמישה מרכזים רפואיים מתפקדים, לאחר שחלקם הופצצו בימים האחרונים, מתוך אלה שטרם נפגעו במהלך הלחימה בשנים האחרונות. "קשה מאוד לדעת כמה ילדים סובלים מטראומה, אבל אפשר רק לדמיין שכל אחד מהם מושפע מהזוועות, במיוחד על רקע החרפת האלימות בשבוע האחרון", אמרה טומה.

הריסות באזורים בחאלב שבשליטת המורדים, 30 בספטמבר 2016. רויטרס
ההריסות בחאלב, אתמול/רויטרס
הריסות באזורים בחאלב שבשליטת המורדים, 30 בספטמבר 2016. רויטרס
ההריסות בחאלב, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully