וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג שנוי במחלוקת: ח"כים ערבים לא ישתתפו בהלווייתו של פרס

29.9.2016 / 14:00

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התייחס לראשונה לאחר יותר מיממה למותו של הנשיא לשעבר. בציוץ בטוויטר כתב עודה כי הציבור הערבי מתנגד לפרס כ"ביטחוניסט של הכיבוש". חברתו לסיעה, ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה לוואלה! NEWS כי לא תגיע לטקס

צילום: רוני כנפו, שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן.

("נפרדים משמעון פרס": משדר באולפן וואלה! NEWS)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, שבר היום (חמישי) שתיקה בת יותר מיממה של סיעתו, לאחר שהתייחס לראשונה בחשבון הטוויטר שלו למותו של נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס. "הזיכרון של פרס בציבור הערבי הוא אחר מהנרטיב שדובר בו בימים האחרונים ואני מבין שמסרים מורכבים כאלה קשים לשמיעה רגע לאחר פטירתו של אדם", כתב עודה.

הוא הוסיף כי לזכות פרס עומדות חתירתו לשלום ועמידתו לצד הציבור הערבי בשנות התשעים, אך ציין כי אותו ציבור מתנגד "לביטחוניסט של הכיבוש ובניית ההתנחלויות" שלדבריו, "הביא את הגרעין למזרח התיכון ולצערי גם כנשיא בחר לתמוך בנתניהו ובמדיניותו". טרם ידוע אם נציג מטעם הסיעה או מטעם ועדת המעקב של האזרחים הערבים בישראל, מתכוון להשתתף בהלווייה שתתקיים מחר בירושלים.

שמעון פרס, שמצטייר בציבור היהודי בישראל כ"יונה פוליטית", נחשב בציבור הערבי בישראל כדמות שנויה במחלוקת ובעיקר מאז 1996, אז כיהן כראש הממשלה וכשר הביטחון. פרס נכנס לתפקיד אחרי הירצחו של יצחק רבין וכעבור חודשים ספורים הורה על מבצע "ענבי זעם" נגד ארגון חיזבאללה בדרום לבנון. ב-18 באפריל 1996 ירי שגוי של צה"ל למתחם של האו"ם בכפר כנא שבו מצאו מחסה פליטים לבנוניים, הוביל למותם של 102 בני אדם חפים מפשע.

מותו של שמעון פרס - כתבות אחרונות:
"תחושה של אובדן אישי": אלפים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לפרס
פרידה ממנהיג: ראשי מדינות מגיעים לחלוק כבוד אחרון לפרס
ליווה את ישראל מהקמתה: קיצור תולדות פרס - אחרון דור המייסדים

מתוך חשבון הטוויטר של ח"כ עודה:

המקרה הקשה גרם לישראל לנזק מדיני ופגע קשות במסע הבחירות של פרס. באותה שנה נערכו לראשונה בחירות בשיטת הבחירה הישירה, שכללה שני פתקים - לראשות הממשלה ולרשימות לכנסת. ביום הבחירות, ב-28 במאי, הציבור הערבי בישראל העניש את פרס ולא יצא להצביע. כך, מערכת בחירות שהחלה ביתרון גדול של פרס על פני נתניהו הסתיימה בהפסד בפער של 30 אלף קולות בלבד. ניסיונות נואשים לדרבן את המצביעים הערבים לצאת ולהצביע, נתקלו באדישות.

ארונו של הנשיא לשעבר שמעון פרס מוכנס לרחבת הכנסת, 29 בספטמבר 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
דמות מורכבת בעיני הציבור הערבי. ארונו של פרס מובא לרחבת הכנסת, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

המורכבות הזו בדמותו של פרס בעיני הציבור הערבי בישראל, שנעה בין איש השלום לבין דמות מרכזית במערכת הביטחון הישראלית, מקשה כנראה על הרשימה המשותפת לנסח הודעה. יש לזכור עוד כי הרשימה המשותפת קמה כתוצאה מחיבור מאולץ של שלוש מפלגות שונות (חד"ש, בל"ד, רע"מ-תע"ל), שביניהן ישנם פערים לא מעטים.

מרבית חברי הכנסת בסיעה סירבו להתייחס לשאלת וואלה! NEWS לגבי השתתפותם בטקס ההלווייה של פרס, למעט ח"כ עאידה תומא סלימאן, חברת מפלגת חד"ש, שמסרה כי לא תשתתף. כמה מחברי הסיעה התראיינו לכלי תקשורת ישראליים בשפה הערבית והבהירו כי אינם מתכוונים להשתתף בהלווייה. ח"כ ג'מאל זחאלקה, חבר מפלגת בל"ד, אמר לאתר החדשות "בוקרא" כי לא ישתתף בהלווייה של מי שהיה מעורב בשפיכות דמם של פלסטינים ובמפעל ההתנחלויות.

ח"כ מסעוד גנאים, חבר מפלגת תע"ל, אמר ל"בוקרא" גם הוא כי לא יגיע להלווייה. גנאים הזכיר את מעורבותו של פרס בהקמת ההתנחלויות בשטחים וציין את התקרית הקשה בכפר כנא בשנת 1996. גם ח"כ יוסף ג'בארין, חבר מפלגת חד"ש, אמר ל"בוקרא" שלא ישתתף בהלווייתו של פרס. לדבריו "בהיסטוריה של פרס יש פגיעה בזכויות הפלסטינים. נכון שהיה שותף עם רבין להסכמי אוסלו, אך בעשור האחרון שימש ככיסוי קוסמטי למדיניות של ממשלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully