וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין לסוריה צופייה: הגדוד שמפענח לצה"ל את הלחימה בגולן

15.10.2016 / 15:40

בעזרת טכנולוגיה מתקדמת, הם עוקבים אחרי מכוניות תופת, מחנות אימונים ושיטות הלחימה של צבא אסד וארגוני המורדים - ולומדים כל תנועה כדי להכין את ישראל ליום שבו הלחימה תופנה נגדה. צפו בתיעוד הבלעדי: שגרת הטרור בגולן מעיני המצלמות של גדוד עיט מחיל האיסוף הקרבי

צילום: ערן גילווארג ורויטרס, עריכה: אוהד פיטר

מפקד גדוד עיט סא"ל ניר החל את דרכו בצה"ל כלוחם בפלוגת סיור בחיל השריון. אחרי סיום קורס קצינים הוא הצטרף לחיל האיסוף הקרבי כמפקד מחלקה. בזמן חטיפת אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז"ל בקיץ 2006 הוא פיקד על פלוגת האיסוף באוגדה 91. "התצפיתנית שמעה בקשר 'נתקלנו' וקפצנו אל האירוע. אחר כך עברנו להליכה רגלית מהירה עד שהגענו למקום החטיפה. קו דיווח 105", נזכר המג"ד באחד האירועים המעצבים של הקריירה הצבאית שלו. זמן קצר לפני אירוע החטיפה, שהיווה את אקורד הפתיחה למלחמת לבנון השנייה, תקף חיזבאללה בירי נ"ט וירי של קלע את שתי המצלמות במרחב, ועיוור זמנית את מערך האיסוף. "מאותו הרגע הקפצנו את כל הכוחות לשטח, ניסינו לסייע לכלל המאמצים השונים ולהשפיע עד כמה שניתן". סא"ל ניר, מפקד עתיר ניסיון מבצעי, מבין היטב את ההשלכות של אירועים טקטיים שעשויים להתגלגל במהירות.

ביולי 2012 היה סא"ל ניר מפקד פלוגת איסוף קרבי בגבול רמת הגולן. מול עיניו התחולל עוד פרק בהיסטוריה של העם הסורי. המורדים כבשו את הכפר ג'ובתה אל-חשב, מהלך שהיווה את תחילת אפקט הדומינו ברמת הגולן - אחריו החלו המורדים לכבוש שטחים נוספים בזה אחר זה. באותם ימים בעצם החלה להתפתח תפישה חדשה בגזרה. מאיסוף מודיעיני על צבא סוריה החלו המערכים השונים לפתח שיטות איסוף על ארגוני המורדים שהלכו והתרבו ככל שחלף הזמן.

כיום פועלים במרחב עשרות רבות של ארגונים. הרמטכ"ל באותם ימים, רב-אלוף בני גנץ, החליט להקדים את המענה לאפשרות שהמורדים ינסו לסובב את האש לעבר ישראל והורה על הקמת גדוד איסוף קרבי בשם עיט, שיפעל מגזרת החרמון ועד דרום רמת הגולן. בתחילת התהליך, באמצע שנת 2013, יצא סא"ל ניר לחופשת לימודים וכשחזר בחודש יולי 2015 קיבל את הפיקוד על גדוד עיט. מולו כבר ניצב אויב מבוזר, המורכב מאוסף של ארגוני מורדים, מליציות מקומיות ומשטר סורי, שחלקם פועל בקרבת גדר הגבול וחלקם בעומק השטח.

יחידת 'עיט' צופה על הכאוס בסוריה: מכוניות תופת, קרבות ואימוני מורדים. רויטרס
יחידת עיט צופה על אימוני ארגוני המורדים בגולן הסורי/רויטרס
סא"ל ניר: "המשימה העיקרית שלנו היא לזהות את ההשתנות במרחב ולהתריע עליה. להקפיץ כוחות בהתאם. אנחנו השומר האחרון ואני לא רוצה שאף אחד יחדור אותנו"

"אם בשנים הראשונות הם היו עסוקים בקרבות וניסיונות לקבוע עובדות חדשות בשטח אז בשנה האחרונה ארגוני המורדים עסוקים בהתבססות", מסביר סא"ל ניר את השינוי שחל בגזרה בשנים האחרונות. "יש ארגונים שאתה רואה שהם שבעים. 'כבשנו מספיק, בואו נהיה פה'. מצד שני יש כאלה שרוצים עוד ועוד לכבוש. יש ביניהם עכשיו בעיקר התנגשות של אידאולוגיה. לא בהכרח התנגדות נגד המשטר". הוא מביט על אזור קוניטרה הישנה במרחק מאות מטרים מהגבול הסורי, לא הרחק ממנו ניתן לראות מורדים. "הלחימה היומיומית נמשכת. פעם היא קרובה אלינו ופעם רחוקה. פעם בין ארגוני המורדים ופעם נגד המשטר. יש כאן אוסף של גורמים פעילים, אנחנו כל פעם צריך להגיד מי זה מה וללמוד מכל אירוע".

גדוד האיסוף הקרבי עיט כולל חמ"ל של מערכת רב סנסורית (מר"ס), שמבוססת על מכ"ם ותצפיות. לאחרונה שודרג המערכת באמצעות טכנולוגיה המאפשרת לעקוב אחר המתרחש בשטח הסורי בחדות גבוהה ולטווחים רחוקים יותר מבעבר. המערכים המשלימים לחמ"ל כוללים חוליות ניידות שמפעילות את רכב ה'רקון' עליו מוצבת אמצעי תצפית ובחודש נובמבר השנה יחליף אותו בהדרגה רכב איסוף החדש המכונה 'גרניט', וכן חוליות רגליות שפועלות בשטח במקומות רגישים, ושימוש ברחפנים.

"לכל מערך בגדוד יש את היעדים שלו, ממשפחות שונות עליהם הוא נדרש לאסוף מודיעין. בזכות העבודה מסביב לשעון והעברת המידע אנחנו מגיעים לאינטימיות מאוד קרובה עם הצד השני", מציין מג"ד עיט ומוסיף, "המשימה העיקרית שלנו היא הגנה. לדעת לזהות את ההשתנות במרחב ולהתריע עליה. להקפיץ כוחות בהתאם. אנחנו השומר האחרון ואני לא רוצה שאף אחד יחדור אותנו".

אך בזאת לא מסתכמת המשימה של גדוד עיט. בפיקוד צפון מצפים ממאות חיילי הגדוד להכיר את השטח הסורי, אילו ארגונים פועלים בו, איזה ארגון התפרק ומי קם במקומו ומה אזורי הפעולה שלו. ללמוד את שגרת יומו ודרכה לזהות השתנות.

"לדוגמה, השטח עליו שולט ארגון שוהדא אל-ירמוק (המזוהה עם דעאש, א.ב) הוא גדול מאוד. אז איך תגלה אם ארגון ג'בהת א-נוסרה כבש להם שטח. דגל עוזר לך, אבל זה לא מספיק. אנחנו היום אוספים עליהם מודיעין מאוד קרוב. איפה שלא תזרוק אבן אתה רואה אויב בצד השני, וחשוב לי לחבר בין כולם. בסוף יוצא מפה תוצר יומי שמשפיע על המערכת", הסביר המג"ד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סא"ל נ, מג"ד האיסוף בגדוד עיט. ערן גילווארג
מפקד גדוד עיט סא"ל ניר/ערן גילווארג

בחודש האחרון נפלו מספר פצצות מרגמה בשטח הישראלי שזכו לכינוי "זליגות". נפילה ללא כוונה לפגוע באזרחים או חיילים ישראלים, אלא כתוצאה מקרבות בין מורדים למשטר הסורי. "כשקורה אירוע שכזה אנחנו מפעילים את המערכים השונים כדי לזהות את מקום הנפילה, אבל בהחלט גם את מקור הירי. לאחר מכן אנחנו נכוון אל קנה השיגור את האש ונסגור מעגל. יש פה ריבוי אמצעי לחימה בגזרה של הצד השני. יש פה מספר קנים שמעורבים פה בפעילות. חלק אני מכיר מראש וחלק צריך לזהות את המיקום החדש שלהם. חלק הדברים נמצאים בעומק וחלק סמוך לגדר".

היו גם אירועים חריגים. באוקטובר 2015 חצה תושב ג'לג'וליה את הגבול באמצעות גלשן רוח ועבר לצד הסורי בדרום רמת הגולן. "החמ"ל שלנו זיהה את המעבר של הגלשן מהצד הישראלי לצד הסורי", מספר סא"ל ניר, "הוא גם זה שהקפיץ את המערכת. בזמן אמת אתה מבין שזה אירוע חריג. מאז הפקנו לא מעט לקחים כיצד להתמודד עם זה. אתה נערך משטחם לשטחינו אבל אתה נדרש להגן הפוך כי זה יכול להיות גם פלילי ואתה לא רוצה שזה יקרה".

למרות השקט ששורר בצד הישראלי יש מתח באוויר. התנועה בצד הסורי היא שוטפת. חלקה כוללת אזרחים שנעים ממקום למקום ומורדים חמושים שמבצעים פעילות ביטחון שוטף כדי להגן על הגבול. בחלק מהמקרים גם ניתן לראות מסדרי בוקר, תרגילים ואימונים של המורדים שלפני מספר שנים פעלו כקבוצות לא מסודרות היום נלחמות לפי שיטות ותורת לחימה.

"המתח הזה הוא קבוע", מספר מג"ד עיט, "אתה רואה חמוש מתקרב אל הגדר, אבל לא ברור לך אם הוא בורח ממשהו ולכן הוא מתקרב אלינו, או שהוא בא לבצע משהו על הגדר. אנחנו צריכים להתריע על אירועים חשודים שמתרחשים ולדעת לעצור את זה שם. יש אירועים שאם לא היינו עושים אותם זו הייתה כותרת בעיתון. מתרחשים בגזרה לא מעט אירועים כי כל הזמן מגיעים אמצעי לחימה חדשים, או נגמ"שים וטנקים של הצבא הסורי שנפלו לידי מורדים. יש גם מכוניות תופת שמתפוצצות בעומק. אנחנו צריכים להיות מספיק חדים כדי שברגע שהמכונית תשבור שמאלה לכיוון ישראל אז אוכל לדעת להתריע עליה בזמן".

סרן י, מ"פ בגדוד עיט (בחורה). ערן גילווארג
מפקדת פלוגת האיסוף סרן יובל/ערן גילווארג
סרן יובל: "המורדים עסוקים בעצמם ולמרות זאת יש ירי מגוון, מכוניות תופת, אירועים גדולים, אבל הכול בצד השני. בזמן הזה אני לומדת אותו היטב"

בגדוד העיט מדגישים שמדובר באויב לומד ומשתפר במה שהוא מתכנן לישראל ולשאר הארגונים, וכי הארגונים חשופים לאמצעי המודיעין של צה"ל. "היופי הוא לראות דברים וללמוד מהם. יש לנו מספר מערכים שרואים את אותו דבר מזוויות שונות. ההצלחה שלנו להפיק את המקסימום מהמידע הזה. ככל שחולף הזמן הופכת למורכבת. אתה רואה איך הם מנסים לכבוש מקום אחד. לא הולך להם? הם חוזרים מאוחר יותר ומנסים בשיטה אחרת. אני מנסה להסיק מזה מה הוא יעשה מולי. לכן אני דורש ממה שראה את זה להסיק מזה מסקנות. זה נקרא רמ"מ – רואה, מעריך, ממליץ. פעולה בסיסית באיסוף. אחרי שהוא יורד ממשימה כמו מארב בשטח הוא צריך לכתוב מה הוא ראה ומה המסקנות שלו. מארגז כבד שהרים אחד הפעילים ועד תפעול אמל"ח חדש ואיך הוא מתנהל איתו. כבר לא מדובר בפלאחים. אלו לוחמים לכל דבר ואנחנו לא מזלזלים בהם. אם הם מצליחים לכבוש מקומות שהמשטר החזיק בהם ביד רמה זה נותן לו קרדיט. למרות שאתה רואה שלומיאליות ביוטיוב, פה אתה רואה יצירתיות", סיפר המג"ד.

סרן יובל, מפקדת פלוגת האיסוף, מסבירה כי ההתרחשויות בצד הסורי מייצרות עניין עבור החיילים בגדוד. "מכל אירוע אפשר ללמוד. המטרה שלנו בקצה היא לתת התרעות. כרגע אני יכולה להגיד לך שהמורדים עסוקים בעצמם ולמרות זאת יש ירי מגוון, מכוניות תופת, אירועים גדולים, אבל הכול בצד השני. בזמן הזה אני לומדת אותו היטב. אין עוד מישהו בגזרה שיודע לתת תמונת מצב עדכנית כמו התצפיתניות בחמ"ל. הן יושבות בזוגות. אחת חוקרת ואחת מנטרת את השטח. הן מתבססות על מכ"ם וחוקרות באמצעות תצפיות. חשוב להבין כי בגדוד שלנו מייצרים תוצרים שמגיעים עד רמת אלוף פיקוד צפון. אנחנו מאוד משפיעים. במקביל אנחנו בונים בנק מטרות, כדי שאם יקרה כאן משהו הצבא ידע במה הוא צריך לטפל".

תצפית על סוריה. דובר צה"ל
המורדים מפנים פצוע בגולן הסורי/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully