וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוויר, בים וביבשה: מגה-מבצע של השב"כ לאבטחת הנשיא האמריקני

29.9.2016 / 10:13

מערכת הביטחון, ובראשה השב"כ, משלימה היערכות לאבטחת המנהיגים שישתתפו בהלוויית הנשיא לשעבר. מספר רב של בכירים ישהו למשך זמן קצר באזור מצומצם, אך שיתוף הפעולה בין הגופים יקל על האתגר

צילום: שי מכלוף ורוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

("פרס הביטחוניסט": משדר באולפן וואלה! NEWS)

מערכת הביטחון תערוך היום (חמישי) השלמות אחרונות למבצע אבטחת האח"מים שישתתפו בהלוויית נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס. היחידה לאבטחת אישים בשב"כ תפעיל צוותי מילואים שנמצאים בכוננות לאורך כל ימות השנה. את המבצע תנהל אמנם משטרת ישראל אך השב"כ יהיה אחראי על מעגל האבטחה הקרוב של האישים בשילוב היחידות הזרות.

לצורך כך, ב-48 השעות הקרובות המוקד העיקרי של פעילות הארגון, על כל רבדיה, יתמקד במרחב שבין נמל התעופה בן גוריון, תל אביב וירושלים. הפעילות תכלול מאמץ טכנולוגי ראשון מסוגו בשל היקף האישים המאובטחים שישהו בפרק זמן קצר בשטח ישראל. מטרת המאמץ המודיעיני תהיה לנטר את צירי התנועה והאזורים בהם ישהו האישים בדגש על מתחם ההלווייה. היחידות השונות בשב"כ יפעלו להפיק מידע ולנתח אותו בזמן אמת כדי לזהות פעילות חשודה ולנטרל אותה.

עיקר הקושי עבור היחידה לאבטחת אישים נובע מהזמן הקצר שעמד לרשותם לתכנון המבצע ולפרישה הלוגיסטית של הציוד במספר רב של מוקדים. כחלק מהמבצע קיימות תכניות מבצעיות לסגירת המרחב האווירי וצירי התנועה כדי להיות ערוכים לכלל התרחישים. לדברי גורמים במערכת הביטחון הקשר הקבוע בין גופי האבטחה הזרים לשב"כ, בדגש על היחידה האמריקאית לאבטחת אישים והגופים הנלווים בשגרה, יסייע בהוצאתן לפועל של התוכניות המבצעיות – זאת, בזכות השפה המשותפת הקיימת ביניהם.

מותו של שמעון פרס - כתבות אחרונות:
שידור ישיר מנתב"ג: רכבת אווירית של מנהיגים מגיעים להלווית פרס
מבצע "כעת מחר": חסימות כבישים ואלפי שוטרים לקראת הלוויית פרס
ליווה את ישראל מהקמתה: קיצור תולדות פרס - אחרון דור המייסדים

מסע ארונו של פרס בירושלים - צילום מרחפן. תצפית TPS
מאמץ טכנולוגי ראשון מסוגו. השיירה המלווה את ארונו של פרס, הבוקר/תצפית TPS

ארצות הברית בשונה משאר המדינות תעמיד מערך שלם - באוויר, בים וביבשה - כדי לאבטח את הנשיא, ברק אובמה, ופמלייתו. לצורך כך מתנהל תיאום מתמשך עם צה"ל והשב"כ. לדברי גורם ביטחוני למרות שכל אח"מ מגיע עם צוותי אבטחה משלו, האחריות המלאה תהיה על השב"כ.

הנוכחות של המטוס הנשיאותי "אייר פורס 1" במרחב האווירי של כל מדינה מלווה תמיד בשכבות הגנה הדוקות, בייחוד כשמדובר במדינות זרות. באופן אוטומטי כל מרחב שבו נע אובמה כולל מרחבים סטריליים ברורים. לדוגמה, סגירת מרחב אווירי בזמן שהות על הקרקע או סגירת צירי תנועה באופן מוחלט – זאת, כדי לאפשר את התקדמותה של שיירת כלי הרכב הממוגנים של הנשיא האמריקני, המוכנה להדוף כל תרחיש על הקרקע. תנועת השיירה וכל פעולות מערך האבטחה של אובמה יתואמו באופן מוחלט עם המשטרה, עם השב"כ ועם צה"ל.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נוחת בסין לרגל ועידת ה-G-20, 3 בספטמבר 2016. רויטרס
ברק אובמה ביציאה ממטוס "אייר פורס 1" בסין, החודש/רויטרס

פעילות הכוחות המאבטחים את הנשיא האמריקני כוללת בין היתר מעקב לאיתור גורמים עוינים – לא רק באמצעים אנושיים, אלא גם באמצעות ניטור סלולרי ומעקב במרחב הקיברנטי. בנוסף יופעלו כלבי גישוש לאיתור חומרי נפץ, מגנומטרים לבדיקת כבודה וציוד אישי, תצפיות מגוונות וצלפים; וכן כוחות התערבות וחילוץ, צוותים רפואיים שלמים ורפואת חירום מתקדמת.

לדברי גורמים ביטחוניים, "יש שיתוף פעולה הדוק בין היחידות לאבטחת אישים. הוא כבר בא לידי ביטוי בעבר בביקורים של נשיאים אמריקניים רק שהפעם היקף המאובטחים בנקודת הזמן הנוכחית בתא שטח נתון כמו הלווייה הוא האתגר המרכזי והמורכב ביותר. כמות האיומים גדלה אבל גם המענה הטכנולוגי לכך השתפר בהתאם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully