וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארון יוצב מחר בכנסת, בשישי הטקס בהר הרצל: סידורי הלוויית פרס

ועדת השרים לטקסים וסמלים פרסמה את סידורי הקבורה של הנשיא התשיעי. הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת אדלשטיין יניחו זרים על ארונו של פרס. החלקה שבו ייקבר ממוקמת בין ראשי הממשלה לשעבר רבין ושמיר

עריכה: ניר חן

ועדת השרים לטקסים וסמלים בראשות מירי רגב פרסמה היום (רביעי) את סידורי הלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, שהלך הלילה לעולמו. הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יניחו מחר, בשעה 8:45, זרים על ארונו של פרס, שיוצב ברחבת הכנסת. מהשעה 9:00 יתאפשר לציבור לעבור על פני ארונו, עד השעה 21:00. הדגלים במשכן יורדו לחצי התורן כבר היום, ומחר בבוקר יורדו הדגלים לחצי התורן גם בכל המשרדים הממשלתיים ובכל הנציגויות של ישראל בעולם.

על ארונו של פרס צפויים להניח זרים גם שגרירים מכל העולם וראשי ערים מרחבי הארץ; משלחות בינלאומיות שהגיעו לארץ במיוחד; משתתפי כל הפרויקטים של מרכז פרס לשלום, בהם נערים יהודים וערבים; חניכי תנועות נוער, נציגי יישובים ועיירות פיתוח; תלמידים מבתי ספר בכל רחבי הארץ ואומנים ישראלים.

ביום שישי, בשעה 8:30, הארון יצא מהכנסת להר הרצל ושעה לאחר מכן יתחיל הטקס וייקראו הספדים. ב-12:00 יחל טקס הקבורה בחלקת גדולי האומה. ב-13:30 צפוי להסתיים הטקס הממלכתי. בחלקת גדולי האומה כבר החלו לחפור את הקבר שבו ייטמן הנשיא התשיעי. החלקה שנבחרה ממוקמת בין מצבתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ורעייתו לאה, לבין קברם של ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר ורעייתו. יחסיהם של רבין ופרס ידעו עליות ומורדות במהלך השנים המשותפות שלהם במערכת הפוליטית, אולם עתה הם יהיו טמונים זה לצד זה בחלקת גדולי האומה.

עוד בנושא:
אבו מאזן ספד לפרס: "היה שותף אמיץ לתהליך השלום"
"אין מבצע בלתי אפשרי": כך שינה פרס את פניה של מערכת הביטחון
צפו: הריאיון האחרון של פרס

חפירות בהר הרצל לקראת הלווייתו של שמעון פרס. משה שטיינמץ
העבודות בהר הרצל, היום/משה שטיינמץ

לפי החלטת מרכז פרס לשלום, בטקס הפרידה ישתתפו הנשיא, ראש הממשלה, שרים בכירים ומוזמנים נוספים ואילו טקס הקבורה יהיה מצומצם יותר. עוד הוחלט כי יוצבו בהר הרצל מסכי ענק כדי לאפשר ליתר הנוכחים לצפות בטקס הקבורה. במהלך יום שישי, יורדו דגלי המדינה לחצי התורן בכל מוסדות הממשלה, במחנות צה"ל ומשטרת ישראל עד אחרי ההלוויה.

בשל הגעת משלחות זרות מרחבי העולם, יוקמו כמה מנחתים בסמוך להר הרצל כדי למנוע חסימות של כבישים לבירה. במשטרה יקימו את החפ"ק לאירוע בבנייני האומה בירושלים וגם יתר הגופים התבקשו להתמקם שם. "לפנינו אירוע מורכב, המחייב תיאום יוצא דופן בין כל הגופים. עלינו להתייחס אליו כאל מבצע מתוכנן היטב", מסרה שרת התרבות רגב. חלק מהמנהיגים שיגיעו להלוויה ילונו בתל אביב, ויעלו ביום שישי לירושלים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
העבודות לכריית קברו של שמעון פרס בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, ספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
הפועלים עובדים במרץ/נועם מושקוביץ

הפועלים החלו כבר הבוקר לחפור את הבור שבו ייטמן פרס והתקינו בלוקים בדפנותיו. בסמוך אליהם, התכנסו גורמים שונים שונים שהחלו בתכנון ובהתקנה של האמצעים הנדרשים לקראת הלוויה ההמונית, בהם סככות, תאורה, נקודות לשתיית מים ועוד.

יחידה של אנשי שב"כ התייצבה אף היא הבוקר בהר כדי להשלים את תכנית האבטחה המורכבת. הסוכנים סרקו את סביבת הקבר והאזורים הסמוכים אליו וחישבו את מיקום הבמות והקהל. משימת האבטחה צפויה להיות מורכבת במיוחד, לאור האישים הרבים שצפויים להגיע ובראשם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, אשר יאובטח בנפרד לצד מנהיגים מכל רחבי העולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השטרה הודיעה אחר הצהריים כי השלימה את היערכותה לקראת ההלוויה. בהודעה מטעמה נמסר כי המשטרה תתמקד באבוחה, בשמירה על הסדר הציבורי ובליווי טקסי של הארון ושל שיירת הבכירים הצפויים להגיע ללוויה, וכן פיקוח על הסדרי תנועה בצירים העירוניים והבין-עירוניים הרלוונטיים.

המשטרה תפעל בשיתוף עם שב"כ, עם משרדי ממשלה ועם גופים נוספים. לקראת ההלוויה יעסקו באבטחה ובהכוונת התנועה אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים, שיעסקו בתחומי האבטחה. הם יתפרסו בכמה נקודות, מנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ועד ירושלים.

במשטרה מכינים מנחת מסוקים שיאפשר את הטסתו של אובמה מנמל התעופה בן גוריון לירושלים במסוק, ללא צורך להעביר את שיירתו בכביש 1, שיהיה עמוס גם כך בשיירות של מנהיגים ואישים חשובים ובאלפי אזרחים שצפויים להגיע לבירה כדי לחלוק כבוד אחרון לפרס. כדי לאפשר תנועה תקינה בכבישים מחר וביום ההלוויה, צפויים שינויים בהסדרי התנועה לכיוון ירושלים, בין היתר בשל ליווי בכירים רבים הצפויים לנחות בנתב"ג. מוקד אגף התנועה יעדכן באופן רציף את הנוסעים בשינויים באמצעות כלי התקשורת, ובמשטרה אף המליצו להתעדכן באמצעות מוקד 110, מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל.

העבודות לכריית קברו של שמעון פרס בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, ספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
גם במשטרה נערכים. הר הרצל, היום/נועם מושקוביץ

פרופ' צביה ולדן, בתו של הנשיא התשיעי סיפרה היום בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי אביה אמר לאורך חייו שייקבר בחלקת גדולי האומה בירושלים, אף שרעייתו סוניה, שמתה בשנת 2011, בחרה להיקבר בכפר הנוער בן שמן. "אימא שלי ידעה את זה ובחרה בדרכה והוא כיבד את זה", סיפרה. "אנחנו מאושרים שאנחנו נלך לקבר של אימא שלי בכפר הנוער בן שמן והוא ייקבר בחלקת גדולי האומה וימשיך את המסורת שלו משם. אנחנו נצטרך לשמור עליה, ונשנס מותניים ונעבוד".

בשיחה עם וואלה! NEWS אמרה מנהלת כפר הנוער, ד"ר אילנה טישלר כי עודכנה מהתקשורת וכי היא מכבדת את רצונו של פרס להיקבר בחלקת גדולי האומה, מאחר ש"בדרך כלל בוגרי הכפר לא נקברים בבית העלמין בכפר". פרס נמנה על אחד ממאות בוגריו של כפר הנוער בן שמן, שאליו הגיע במסגרת סמינר ובו למד עם ברל כצנלסון, וכך נוצר הקשר בניהם עד לפטירתו של כצנלסון.

שמעון וסוניה פרס בסיום הלוויה של חבר, 1988. ראובן קסטרו
שמעון וסוניה פרס/ראובן קסטרו

ולדן סיפרה גם על השבועיים האחרונים והאופן שבו המשפחה ופרס התמודדו עם אשפוזו. "ידוע שאבא שלי הוא איש שעליו אפשר להגיד סוף מעשה במחשבה תחילה. הוא חשב על כל האפשרויות, גם על האפשרות של סיום חייו ועל איך הוא היה רוצה לראות אותו", אמרה. "הוא דיבר על זה באופן פתוח - השאיר הנחיות מאוד ברורות לגבי מה הוא רוצה לקבל ומה הוא לא מעוניין שיקרה".

פרופ' ולדן התייחסה גם ל"צוואה רוחנית" שכתב אביה, לדבריה, בשנתיים האחרונות. "יש מסמך של צוואה רוחנית שהוא כתב בשנתיים האחרונות. הוא דאג לשמר את כל הדברים שנראו לו חשובים להמשך קיומנו כאן", אמרה. "הוא עשה את זה בשתי דרכים מאוד שונות - בדרך אחת בחר לעסוק בצמתים בהם קיבל החלטות, חלקן פשוטות וחלקן יותר קשות ושנויות במחלוקת. יהיה ספר שיצא באנגלית ומפורטות בו ההכרעות האלה ויש מסמך מורשת קצר שיתפרסם בקרוב".

(עדכון ראשון: 13:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully