וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתו של פרס: "אבא אמר שייקבר בחלקת גדולי האומה - ולא בבן שמן"

פרופ' צביה ולדן אמרה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי אביה תמיד ידע שלא יובא למנוחת עולמים בכפר הנוער, שם קבורה רעייתו סוניה. כמו כן, סיפרה על "צוואה רוחנית" שכתב בשנתיים האחרונות: "דאג לשמר את כל הדברים שנראו לו חשובים להמשך קיומנו כאן"

עריכה: ניר חן

פרופ' צביה ולדן, בתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס שהלך לעולמו הלילה (רביעי), סיפרה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי אביה אמר לאורך חייו שייקבר בחלקת גדולי האומה בירושלים, אף שרעייתו סוניה, שמתה בשנת 2011, בחרה להיקבר בכפר הנוער בן שמן. "אימא שלי ידעה את זה ובחרה בדרכה והוא כיבד את זה", סיפרה. "אנחנו מאושרים שאנחנו נלך לקבר של אימא שלי בכפר הנוער בן שמן והוא ייקבר בחלקת גדולי האומה וימשיך את המסורת שלו משם. אנחנו נצטרך לשמור עליה, ונשנס מותניים ונעבוד".

בשיחה עם וואלה! NEWS אמרה מנהלת כפר הנוער, ד"ר אילנה טישלר כי עודכנה מהתקשורת וכי היא מכבדת את רצונו של פרס להיקבר בחלקת גדולי האומה, מאחר ש"בדרך כלל בוגרי הכפר לא נקברים בבית העלמין בכפר". פרס נמנה על אחד ממאות בוגריו של כפר הנוער בן שמן, שאליו הגיע במסגרת סמינר ובו למד עם ברל כצנלסון, וכך נוצר הקשר בניהם עד לפטירתו של כצנלסון.

שמעון וסוניה פרס בסיום הלוויה של חבר, 1988. ראובן קסטרו
פרס ורעייתו סוניה, 1988/ראובן קסטרו
חפירות בהר הרצל לקראת הלווייתו של שמעון פרס. משה שטיינמץ
חפירות בהר הרצל לקראת הלוויתו של פרס/משה שטיינמץ

כמו כן, סיפרה ולדן על השבועיים האחרונים והאופן שבו המשפחה ופרס התמודדו עם אשפוזו. "ידוע שאבא שלי הוא איש שעליו אפשר להגיד סוף מעשה במחשבה תחילה. הוא חשב על כל האפשרויות, גם על האפשרות של סיום חייו ועל איך הוא היה רוצה לראות אותו", אמרה. "הוא דיבר על זה באופן פתוח - השאיר הנחיות מאוד ברורות לגבי מה הוא רוצה לקבל ומה הוא לא מעוניין שיקרה".

פרופ' ולדן התייחסה גם ל"צוואה רוחנית" שכתב אביה, לדבריה, בשנתיים האחרונות. "יש מסמך של צוואה רוחנית שהוא כתב בשנתיים האחרונות. הוא דאג לשמר את כל הדברים שנראו לו חשובים להמשך קיומנו כאן", אמרה. "הוא עשה את זה בשתי דרכים מאוד שונות - בדרך אחת בחר לעסוק בצמתים בהם קיבל החלטות, חלקן פשוטות וחלקן יותר קשות ושנויות במחלוקת. יהיה ספר שיצא באנגלית ומפורטות בו ההכרעות האלה ויש מסמך מורשת קצר שיתפרסם בקרוב".

שמעון פרס, נשיא המדינה התשיעי. משכן הנשיא אפריל 2014. ראובן קסטרו
"מה ששינה את היחס כלפיו היה הזירה שבה הוא פעל". פרס/ראובן קסטרו

על האהדה הרבה שקיבל פרס כנשיא לאחר שנים ארוכות של מחלוקות פוליטיות בתפקידיו השונים, אמרה ולדן כי "מה ששינה את היחס של הציבור כלפיו היה הזירה שבה הוא פעל". לדבריה, "בזירה הפוליטית יש הרבה יריבויות ותסכולים. כל עוד הוא היה בזירה הפוליטית והיה נועז ואמר דברים שלא תמיד היה קל לקבל, הייתה כלפיו התנגדות והוא שילם את המחיר עליה. זה משהו שאומר לנו שמעלנו במסורת היהודית ארוכת הימים של תרבות המחלוקת. כלומר, לא להסכים – אבל לא לזרוק עגבניות. אני חושבת שאחרי זה הוא עבר לזירה אחרת, ובזירה החדשה היריבויות שקודם היו קיימות כבר לא היו קיימות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרס הלך לעולמו הלילה בבית החולים שיבא שבתל השומר, לאחר שבועיים שבהם היה מאושפז במקום לאחר אירוע מוחי. בשעות הבוקר התכנסו בני המשפחה ברחבת בית החולים והספידו את אחרון מנהיגי דור המייסדים. "אבא שירת את עמו בטרם קום המדינה, ואת המדינה עד יומו האחרון", אמר בנו חמי. "ברוב 70 שנות שליחותו הציבורית, פעל למען המדינה בנאמנות ובמסירות, כראש ממשלתה, כשר הביטחון ובשורה ארוכה של תפקידים נוספים.

מנהיגים רבים בעולם ספדו לנשיא לשעבר, ובראשם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שצפוי להגיע להלווייה בירושלים - אם כי הודעה רשמית בעניין טרם נמסרה. "יש מעט אנשים שחלקנו עמם את העולם הזה וששינו את מסלולה של ההיסטוריה האנושית", מסר אובמה. "לא רק דרך תפקידם באירועים אנושיים, אלא גם מאחר שהם הרחיבו את הדמיון המוסרי שלנו וחייבו אותנו לצפות ליותר מעצמנו. חברי שמעון היה אחד מאותם אנשים. אורו כבה, אך התקווה שהעניק לנו תבער לנצח".

חמי פרס, בנו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. בית החולים שיבא בתל השומר. 28 בספטמבר 2016. רויטרס
חמי, בנו של פרס, בהצהרה הבוקר לאחר מות אביו/רויטרס

פרס כיהן גם פעמיים כראש ממשלה, החזיק בשלושת תיקי הממשלה החשובים ביותר - הביטחון, החוץ והאוצר - ושימש גם יו"ר האופוזיציה. פרס, המדינאי הוותיק שידעה ישראל, היה הראשון והיחיד שכיהן כנשיא מדינת ישראל (בשנים 2014-2007) וכראש ממשלתה. הוא כיהן כשר ב-12 ממשלות שונות וכן כחבר כנסת כמעט 48 שנים ברציפות - יותר מכל חבר כנסת אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully