וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף ל-50 שנות מלחמה: ממשלת קולומביה והמורדים חתמו על הסכם שלום

27.9.2016 / 3:26

הנשיא סנטוס ומנהיג מחתרת FARC חתמו על ההסכם בטקס חגיגי, שבו נכחו גם ג'ון קרי ומזכ"ל האו"ם. "זהו ניצחון לאזרחי המדינה", אמר מנהיג המורדים. "ברוכים הבאים לדמוקרטיה", השיב לו הנשיא. האזרחים יידרשו לאשר את ההסכם במשאל עם בחודש הבא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נשיא קולומביה מתייחס למשאל העם הקרוב לאישרור הסכם השלום, החודש)

ממשלת קולומביה וארגון המורדים FARC חתמו הלילה (שלישי) על הסכם שלום ההיסטורי המסיים המלחמה העקובה מדם שנמשכה כחצי מאה וגבתה את חייהם של יותר מ-220 אלף איש. הנשיא חואן מנואל סנטוס ומנהיג הארגון רודריגו לונדונו, הידוע בכינויו טימושנקו, חתמו על ההסכם בן 297 העמודים כשהם לובשים בגדים לבנים ועומדים מול קהל של 2,500 איש בעיר קרטחנה. בין הצופים הרבים, שהיו מורכבים מגורמים מטעם שני הצדדים ונציגים של מדינות זרות, היו גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי.

סנטוס קרא במהלך נאומו לארגון "ברוך הבא לדמוקרטיה". הוא אמר כי ההסכם יסייע לקולומביה לעצור את ההרג, את מותם של צעירים וחפים מפשע, חיילים ומורדים כאחד. לונדונו מצדו כינה את סנטוס "שותף אמיץ", והוסיף כי ההסכם הוא "ניצחון לאזרחי קולומביה והקהילה הבינלאומית". לדבריו, הוא "מתנצל על כל הכאב שלו גרמנו".

עוד כתבות מהעולם:
טראמפ מימין, קלינטון משמאל: העימות הנשיאותי יחל ב-4:00
עשרות הרוגים ומיליונים מנותקים ממים: ההרס בחאלב במספרים
המרוויחים הגדולים מהפגישה בין נתניהו למועמדים לנשיאות ארה"ב

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס (משמאל) ומפקד ארגון המורדים FARC רודריגו לונדונו, הידוע בכינויו טימושנקו, במהלך טקס חתימת הסכם השלום בין הצדדים, ספטמבר 2016. AP
סנטוס ולונדונו במעמד חתימת ההסכם ההיסטורי/AP

טרם החתימה נפגש סנטוס עם ג'ון קרי, שבירך אותו על השגת ההסכם. מוקדם יותר הוא אמר כי וושינגטון מוכנה לבחון אם הארגון צריך להישאר ברשימת הטרור האמריקנית. הוא ציין כי הרשויות ייבחנו אם המורדים ישתלבו מחדש בחברה, יתפרקו מנשקם ויקבלו את תנאי ההסכם. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי בעקבות החתימה האיחוד יסיר את FARC מהרשימת ארגוני הטרור.

ההסכם הוא תוצר של ארבע שנות משא ומתן בין הצדדים בהוואנה, בירת קובה, שידע עליות ומורדות. מדובר בשלב כמעט אחרון לקראת יישום ההסכם, שכן על אזרחי קולומביה לאשררו במשאל עם שייערך ב-2 באוקטובר. אם הוא יאושר, כפי שצופים הסקרים, המורדים ימסרו את נשקם למשגיחים מיוחדים מטעם האו"ם במהלך שישה חודשים, ובאותו הזמן יקימו מפלגה פוליטית, שלה יובטחו עשרה מושבים בקונגרס במהלך שתי כהונות.

הקהל שהגיע לטקס חתימת הסכם השלום בין ממשלת קולומביה וארגון המורדים FARC, ספטמבר 2016. AP
הקהל הרב שהגיע לטקס לבוש בלבן/AP

בחודש יוני האחרון חתמו הצדדים על הסכם הפסקת אש, שסלל במידה רבה את הדרך להסכם השלום. העימות במדינה פרץ ב-1964 ונחשב לסכסוך הארוך ביותר באמריקה הלטינית. במהלך המשא ומתן בין הצדדים, הושגו הסכמות בתחומים רבים בהם הסדרת קרקעות, מעורבות המורדים בסחר בסמים, השתתפות פוליטית והסדרי נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully