וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי אפשר לזרוק אותנו לכלבים": האם מוניות השירות יעלמו השנה?

27.9.2016 / 16:41

בסוף השנה יפקע תוקף רישיונות מוניות השירות, ולא ניתן יהיה לחדשם. התאגדות מוניות השירות מוחה על הכוונה להכניס את הרפורמות בענף לחוק ההסדרים: "איננו יכולים לדעת כיצד תיראה הרפורמה"

קובי ליאני

(בווידאו: העלייה אל האוטובוסים הותרה גם מהדלתות האחוריות באמצעות כרטיס ה"רב-קו", נובמבר 2015)

מוניות השירות הן חלק בלתי נפרד מהנוף העירוני. בשבתות, בחגים ולאורך שעות היממה, ניתן לראות אותן חולפות בכבישי הערים במסלולים קבועים, אוספות ומורידות נוסעים. אם לא יקרה משהו יוצא דופן, בסוף השנה יפקע תוקפם של כל הרישיונות שחילקה הממשלה להפעלת קווי השירות, ואם לא ישונה החוק - לא ניתן יהיה לחדש אותם. לאחרונה פורסם כי הכנסת תדון בחוק ההסדרים שעתיד לכלול גם את הרפורמה המתוכננת בענף מוניות השירות. במסגרת הרפורמה יחל הליך מכרזים להפעלת קווי מוניות השירות ברחבי הארץ.

רוב תחנות מוניות השירות בארץ מתנגדות להכנסת הרפורמה לחוק ההסדרים, והן החליטו להתאגד ב"התאגדות מוניות השירות". הנהגים דורשים להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולהעביר אותה בהליך חקיקה רגיל בוועדת הכלכלה, במהלכו יישמעו קולותיהם של כלל הגורמים הרלוונטיים לרפורמה ובהם בעלי התחנות, ארגוני הנוסעים, הרשויות המקומיות והמשטרה.

"אתה רואה מצב שלא יפעלו מוניות שירות בגוש דן? אוטובוסים מסיימים את הקו בשעה 11 בלילה, מוניות שירות עובדות בשבתות, בלילות ובחגים", אמר לוואלה! NEWS אבי גזית, נהג מונית שירות וחבר הנהלת איגוד מוניות השירות. גזית מתח ביקורת על משרד התחבורה וטוען כי המשרד "סגר למוניות השירות את החמצן עם כל הרפורמות". לדבריו, אין להכניס את מוניות השירות לתוך חוק ההסדרים. "לא מגיע היחס הזה", אמר, "מדובר במאות משפחות ואי אפשר לזרוק את כולנו לכלבים. אנשים מכרו בתים והשקיעו מיליון שקלים כדי להיות חלק מתחנת מוניות".

עוד בוואלה! NEWS:
בכפוף לשימוע: סטס מיסז'ניקוב ופאינה קירשנבאום יעמדו לדין בגין שוחד
26 שנים אחרי הטבח: עמי פופר החל בשיקום מיוחד מחוץ לבית הסוהר
המלחמה נגד דאעש עולה שלב: צה"ל החל להשתמש ברחפנים ברמת הגולן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעלמו מהנוף בסוף השנה? מונית שירות בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בישראל נוסעים מדי יום בין 100 ל-150 אלף נוסעים בכ-2,300 מוניות שירות רשומות. מוניות השירות הן יותר מ-11% מכלל המוניות הפועלות בישראל. עם זאת, הרפורמות השונות שנעשו בתחבורה הציבורית, ובהן רפורמת התעריפים ורפורמת הרב-קו, שחקו נהגי מוניות רבים בשל חוסר כדאיות כלכלית. נוסעים רבים מעדיפים להשתמש באוטובוס, ברכבת או במטרונית וליהנות מהנחות שיכולות להגיע עד לגובה של חצי ממחיר הנסיעה בהתאם לזכאות.

דניאל אוחיון, סטודנט לפסיכולוגיה שגר בנהריה ולומד באוניברסיטת חיפה, הפסיק להשתמש במוניות שירות בדרכו ללימודים מאז רפורמת התעריפים ורפורמת הרב-קו. "בעבר הייתי נוסע לאוניברסיטה במוניות שירות", אמר אוחיון, "היום אני לוקח רכבת מנהריה ועד תחנת לב המפרץ בחיפה - ועם אותו כרטיס רב-קו שבו אני משתמש ברכבת, אני יכול להמשיך לאוטובוס לאוניברסיטה בתוספת של כמה שקלים בודדים".

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות בעירייה מיטל להבי התייחסה למצב המורכב. היא אמרה כי תדרוש להסדיר את ענף מוניות שירות כמרכיב אינטגרלי במארג התחבורה הציבורית והשירות העירוני. "משרד התחבורה מייבש את מוניות השירות כבר יותר מעשור", אמרה להבי, והוסיפה כי "הייבוש והשיהוי יביאו בסופו של יום לדעיכה של הענף - ואפילו לחיסולו. מוניות השירות אהובות בעיר ואין תל אביבי אחד שחושב שהם מיותרים". להבי אמרה כי היא מצפה מהממשלה להסדיר את הענף ברפורמה יסודית "ולא במחטף דרך חוק ההסדרים".

לפני כעשור, הקפיא משרד התחבורה את הפעילות בענף מוניות השירות והענף נפגע קשות. קווים רבים נסגרו וחלה ירידה חדה ברווחיות של הקווים הפעילים. במידה ויוחלט להותיר את הרפורמה במסגרת חוק ההסדרים, דורשת התאגדות מוניות השירות כי המוניות יכללו במסגרת רפורמת התעריפים ורפורמת הרב-קו.

בא כוחם של תאגיד מוניות השירות, עו"ד אורי זליגמן, התייחס לרפורמה הצפויה ואמר כי "במצב הנוכחי איננו יכולים לדעת כיצד תיראה הרפורמה שמתכנן משרד התחבורה בענף. לכן אנו דורשים להכיל עלינו את רפורמת הרב-קו כדי שנוכל לשרוד בענף". לדבריו, נוסע שממתין בתחנת אוטובוס יעדיף לשלם באמצעות כרטיס הרב-קו ולא במזומן במוניות השירות.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב. נווה צדק, 23 בספטמבר 2016. יותם רונן
"משרד התחבורה מייבש את מוניות השירות". מיטל להבי/יותם רונן

"מדוע שכחו את מוניות השירות?", תהה עו"ד זליגמן, "אפילו שר התחבורה כץ אמרה שהתחבורה הציבורית כוללת את מוניות השירות". הוא הוסיף כי התאגדות מוניות השירות דורשת לקיים את המכרזים המדוברים רק בעוד שש שנים, זמן שיאפשר להם להיערך ולעמוד בתנאי המכרזים. "חשוב להבין שבשלוש השנים הקרובות, עם כניסת הקו המהיר לירושלים והפעלת המטרונית, התחבורה הציבורית ומסלולי המוניות השונים הולכים להשתנות – תנו לנו את הזמן להיערך".

מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" גיל יעקב אמר כי "מוניות השירות הן שירות משלים לתחבורה הציבורית בישראל. שירותי התחבורה הציבורית כאן הם מהגרועים בעולם המערבי, זמני הנסיעה ארוכים מדי הן בשל עומס כבד על הכבישים והן בשל קווים ארוכים שלא משרתים את אזורי התעסוקה בישראל". לדבריו, "מוניות השירות נמצאות לא כאן ולא שם. הן לא תחבורה ציבורית ולא רכב פרטי. הן לא קיימות בכל רחבי הארץ, ובמקומות שהן קיימות זה מתוקף נסיבות היסטוריות ולא מתוך חשיבה על תפקידן של מוניות השירות כחלק ממערך התחבורה הציבורית".

הוא הוסיף כי ארגון הנוסעים מצפה שהסדרת מוניות השירות תכלול כמה מרכיבים חשובים ובהם הכללת הסדר הרב קו גם במוניות השירות. "מי שצריך להיות במרכז הוא הנוסע", אמר יעקב, "האמצעי לנסיעה בתחבורה ציבורית בישראל הוא כרטיס הרב קו. מה שתקף לאוטובוסים, לרכבות, למטרונית בחיפה ולרכבת הקלה בירושלים צריך להיות תקף גם למוניות השירות. הוצאת המוניות מהסדר הרב-קו מוכיחה שכוונת משרד התחבורה היא לא לשפר את המצב הקיים אלא לקבע אותו, ואולי אף לגרום לדעיכתו האיטית של ענף מוניות השירות". הוא הוסיף כי נראה שבמקום שבמשרד התחבורה יעודד את הנוסעים להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להקל על עומסי התנועה, אם לא יחול שינוי בקרוב - מוניות השירות עלולות להיעלם מהנוף".

עד למועד פרסום הכתבה לא התקבלה התייחסות משרד התחבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully