וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חריגות בנייה התגלו בבית ראש העיר - הפרקליטות לא תפתח בחקירה

26.9.2016 / 18:27

למרות החריגות בבית ראש עיריית קריית שמונה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ניסים מלכה, הפרקליטות החליטה שאין טעם לפנות למישור הפלילי. מלכה טוען: "הצגתי היתר בניה"

עריכה: טל רזניק

(בווידאו: שיחה בין מנכ"ל עיריית קריית שמונה ומהנדס העיר לבין פקח הבנייה בעניין כניסת פקח לבית ראש העירייה, מרץ 2016)

פרקליטות המדינה החליטה שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש עיריית קריית שמונה ניסים מלכה, למרות חריגות הבנייה בביתו הפרטי. היחידה הארצית לאכיפת דיני מקרקעין במשרד האוצר הגישה לאחרונה את ממצאי הבדיקה שעשתה בנושא ואישרה כי אכן נמצאו חריגות בנייה בביתו הפרטי של מלכה, המשמש גם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

עם זאת, המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה שיגרה בימים האחרונים למלכה מכתב ובו נאמר כי מצופה ממנו להרוס את התוספות שלא ניתן להן היתר, אך הוחלט שלא לפתוח בחקירה פלילית נגדו.

עם קבלת ההחלטה, פנה חבר מועצת העיר עו"ד אביחי שטרן במכתב ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לערער על הכרעת הפרקליטות. "מה שהכי הזוי בסיפור הזה הוא שהפרקליטות אומרת שהדבר יוצר קושי בהיבט של 'אכיפה בררנית'. אבל מי אמון על האכיפה הזאת? משנת 2008 מכהן מלכה כראש העירייה ומשמש במקביל גם כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. זה התפקיד שלו לאכוף עבירות כאלה", הבהיר שטרן. הוא הוסיף כי "אמון הציבור בממסד הולך ונשחק, איך אמון הציבור לא ימשיך להיפגע אם רואים דברים כאלה?".

עוד בוואלה! NEWS:
"שלום בסוריה - משימה כמעט בלתי-אפשרית": עשרות הרוגים בתקיפות בחאלב
בחרה לתרום כליה לדרוזי: "חולים לא יהודים מחכים יותר זמן"
נציג ההסתדרות לא הוזמן להרמת כוסית - הגנים בראש העין יושבתו

הרב ניסים מלכה מועמד לראשות עיריית קריית שמונה.. ג'יליס
"זה התפקיד שלו לאכוף עבירות כאלה". ראש העירייה ניסים מלכה/ג'יליס

החקירה של משרד האוצר החלה בעקבות תלונה שהגיש שטרן לפני קצת יותר משנה. חבר מועצת העיר פנה לעירייה בבקשה לעיין בתיק התכנון של ביתו הפרטי של ראש העירייה, בעקבות מידע שהגיע לידיו על בקשה ללגיטימציה - מתן היתר בדיעבד על בנייה שכבר בוצעה - על בניית פרגולה ומחסן, שהגיש ראש העירייה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בשנת 2012.

בעירייה נענו להפצרותיו של שטרן רק לאחר שהממונה על המחוז במשרד הפנים התערב בפרשה. באוגוסט אשתקד הודיע רכז הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, צביאל דוידי, כי תיק התכנון של ביתו של מלכה, כולל היתר הבניה, נעלמו ממשרדי אגף ההנדסה של העירייה. "הנני להבהיר כי בהתאם להיתר בנייה חתום אשר הוצג בפני, קיים היתר בנייה ישן הכולל בתוכו גם את המחסנים והמצללה אשר נתבקשו בבקשה ללגיטימציה, ועל כן נראה כי בקשה זו הוגשה בטעות ומתוך הבנה מוטעית כי המחסנים והמצללה אינם בהיתר", כתב צביאלי לעו"ד שטרן. עוד הוסיף דוידי כי למרות שלא מצא עותק מהיתר הבנייה המדובר, "אין בכך כדי להעיד כי ההיתר לא ניתן".

התשובה לא סיפקה את שטרן. לפי מידע שהיה בידו, בשכונה בה מתגורר מלכה אין תכנית מפורטת שמאפשרת להוציא היתרי בנייה. חבר מועצת העיר פנה למהנדס העירייה, אך מאחר שזה נמצא תחת צו הגנה ממבקר המדינה כחושף שחיתויות, העביר המהנדס את המשך הטיפול ליחידה המחוזית שבדקה את הנושא והעבירה את ממצאיה ליחידה ארצית לאכיפת חוקי תכנון ובנייה במשרד הפנים.

בבדיקה התברר כי בביתו של מלכה, ראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, התגלו חריגות ותוספות בנייה המהוות לכאורה עבירות על חוק התכנון והבנייה. משם הועברה הבדיקה לטיפול משרד האוצר והפרקליטות, שהחליטו לבסוף שלא לפנות למישור פלילי.

ביתו של נסים מלכה, ראש עיריית קריית שמונה. 25 בספטמבר 2016. ג'יליס
המסמכים נעלמו ממשרדי הוועדה. ביתו של מלכה/ג'יליס
"היעדר אכיפה יעילה בשנים האחרונות יוצר קושי בהיבט של אכיפה בררנית, גם כאשר מדובר בראש עיר"

מהמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה ביצעה בדיקה בביתו של ראש עיריית קרית שמונה. מממצאי הבדיקה עולה כי בביתו ישנן תוספות וחריגות בנייה שונות שמהוות לכאורה עבירות על פי חוק התכנון והבנייה, אך מועד ביצוען התיישן".

עוד נמסר כי "חשדות דומים קיימים גם ביחס למבני מגורים נוספים בשכונה. עוד עולה מהבדיקה כי מבחינה תכנונית המצב בשכונה בה מתגורר ראש העיר מורכב כיוון שלא קיימת עבורה תוכנית מתארית מפורטת שניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה, ולכן אין באפשרות תושבי השכונה להכשיר את הבנייה הקיימת או לקבל היתרים לבנייה חדשה".

"לאחר בדיקה קפדנית של הממצאים ונוכח הבעיות התכנוניות הקיימות בשכונה, הוחלט כי לא יהיה זה נכון להמשיך לטפל בעניין בשלב הנוכחי באמצעות חקירה פלילית", עוד טענה הפרקליטות בתגובתה. "כמו כן, היעדר אכיפה יעילה בקריית שמונה בשנים האחרונות על ידי הוועדה המקומית יוצר קושי בהיבט של אכיפה בררנית, גם כאשר מדובר בראש עיר וביו"ר הוועדה המקומית. עם זאת, נשלח מכתב לראש העיר בו נכתב כי מצופה ממנו לפעול בהקדם להתאמת הבנייה הקיימת להיתר ולהריסת תוספות הבנייה שטרם ניתן להן היתר".

"בנוסף, נכתב כי הוועדה המקומית קרית שמונה תונחה לקדם תכנית מתאר מפורטת, על מנת לאפשר לתושבי העיר לקיים את כל הוראות החוק ולאפשר פיתוח תקין של המרקם העירוני", הבהירה הפרקליטות בסיום תגובתה.

מלכה: "נעשית נגדי רדיפה אישית מתמשכת"

ראש עיריית קריית שמונה ניסים מלכה מסר בתגובה: "הפרקליטות החליטה שאין כלל מקום לקיים חקירה בעניין הבית שלי, כבר לאחר בדיקה מקדמית; כלומר, כל הטענות נגדי נדחו עוד לפני קיום חקירה בכלל". לדבריו, "הבית שלי הוא בית ישן, שנבנה הרבה לפני שהייתי בכלל ראש עיר. הצגתי בישיבת מועצת העיר היתר בניה, ועובדה שדי היה בהיתר הזה כדי לבטל את כל התלונות נגדי. אילו בפרקליטות היו סבורים שעשיתי עבירות פליליות בוודאי שהייתה נפתחת נגדי חקירה על כל המשתמע מכך".

מלכה הוסיף כי "נעשית נגדי רדיפה אישית מתמשכת החל מהיום הראשון לכהונה, תוך שאותם גורמים אינם מוכנים לקבל את דין הבוחר ואינם מאמינים שלא ניצחו אותי בבחירות". לטענתו, "אני מצפה שדווקא אותם חברי מועצה יעמידו מיוזמתם את הבית שלהם לבדיקה של הפרקליטות, כפי שאני עשיתי. אני מצפה שיחשפו את כל היתרי הבניה שלהם, ויזמינו מטעמם את הפיקוח המחוזי כדי לבדוק אם הם נקיים מכל טענות. בכל הנוגע להתאמת מצב תכנוני של הבית שלי, אני אבדוק את הדברים ואטפל בנושא בדיוק כפי שמחייב אותי החוק ובדיוק כפי שהתבקשתי לעשות, לאור המורכבות של המצב התכנוני בשכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully