וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: מקס מנהיימר, ניצול השואה שנאבק באנטישמיות, מת בגיל 96

מרכז הזיכרון בדכאו מסר כי מנהיימר הלך לעולמו בבית חולים במינכן, שם השתקע לאחר שאיבד את רוב משפחתו בשואה. הוא פעל רבות למען חינוך הדור הצעיר. מרקל מסרה הודעת תנחומים: "חייבים לו תודה"

מקס מנהיימר, ניצול שואה, בטקס לציון 70 שנה לשחרור אושוויץ, ינואר 2015. AP
שרד את אושוויץ. מקס מנהיימר בטקס לציון 70 שנה לשחרור המחנה, ינואר 2015/AP

ניצול השואה מקס מנהיימר מת ביום שישי בבית חולים במינכן בגיל 96 – כך הודיע אתמול (שבת) מרכז הזיכרון של מחנה דכאו בגרמניה. מנהיימהר, שאיבד את כל משפחתו בשואה, הקדיש את חייו להנצחת ששת מיליונים שנרצחו על ידי הנאצים.

"הקנצלרית אנגלה מרקל מתאבלת על לכתו של מקס מנהיימר, ניצול שואה, זכר נגד האבדון ומפייס גדול", מסר דוברה של מרקל, ספטן זייברט. "אנו חייבים לו תודה".

הוא זכה באותות כבוד מצד גרמניה ומצרפת וסיפר לתלמידים בבתי הספר, לסטודנטים באוניברסיטאות ולמבקרים במחנות ריכוז על הזוועות שלהן היה עד. "המרכז וצוות העובדים אבלים על מותו של חבר טוב", אמר גבריאל המרמן, מנהל מרכז הזיכרון של דכאו.

הוא נולד ב-6 בפברואר 1920, בעיירה נובי ז'יצי'ן ששוכנת בצ'כיה של היום. הוא גורש למחנה הריכוז טרזנשטט ב-1943 ובהמשך נשלח לאושוויץ ולדכאו. הוא שוחרר על ידי צבא ארצות הברית שבוע אחד לפני תום המלחמה ב-1945, כשרק הוא ואחיו אדגר נותרו בחיים.

לאחר תום המלחמה, הוא רצה לעזוב את גרמניה, אך הקים משפחה עם אישה מקומית והשתקע במינכן. הוא החל לצייר בשנות ה-50 כדי לשכך את מה שחווה בשואה ובספרו "יומן מאוחר" הוא תיאר את שעבר עליו באותן שנים. מ-1985 הוא החל להיחלם באנטישמיות ובעליית כוחו של הימין הקיצוני ובמהלך נאומיו הרבים בפניו צעירים גרמנים הבהיר: "אתם לא נושאים באחריות למה קרה, אך אתם אחראים לכך שזה לא יקרה שוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully